Forklaringen på Arbeiderpartiets sterke gallup-fremgang

logoI en helt fersk meningsmåling går Arbeiderpartiet kraftig fram. Hele 2,8 prosentpoeng er fremgangen på målingen Infact har gjort for VG. Målingen kommer etter at et samlet mediekorps i lengre tid har ropt seg hese om kraftig velgerflukt fra Arbeiderpartiet, og etter at flere meningsmålinger den siste tiden har vist nedgang for Ap.

Det er flere mulige forklaringer på Arbeiderpartiets sterke gallup-fremgang i denne målingen. Tre av dem får du her.

Det første jeg vil trekke frem er at sommeren er over. Som jeg viste i en bloggpost for et drøyt år siden, gjør Arbeiderpartiet det vesentlig dårligere i galluper om sommeren enn resten av året. Målingene som har vært særlig dårlige for Ap den siste tiden er tatt opp nettopp i sommer. Mens VGs nye måling er tatt opp etter at de aller fleste av oss er tilbake fra ferie.

Dette peker i retning av at sommereffekten lever i beste velgående.

Den andre forklaringen på fremgangen er at sommerens debatt om «Monstermaster i Hardanger» har nådd et vendepnkt. Stadig flere forstår at den opprinnelige løsningen slettes ikke var så ille som mast-motstanderne har påstått, at mastene og linjestrekket ikke vil kjeppjage turister vekk fra Vestlandet, at de er nødvendige for å sikre strømforsyningen til Bergen – og ikke minst at alternativene er sikkerhetsmessig dårligere, gir større naturinngrep og koster mye mer for hver enkelt av oss enn det master gjør.

Da Arbeiderpartiet tapte på målinger tidligere i sommer, ble det vist til disse mastene som forklaring. Og når mast-motstanderne nå opplever dalende oppslutning, er det helt naturlig at velgerne ikke lenger straffer Arbeiderpartiet på samme måte. Velgerne har rett og slett større forståelse for vedtaket som ble gjort tidlig i sommer nå, når mediene også har sluppet til andre enn hylekoret av mast-motstandere.

Den tredje forklaringen er rett og slett sammenligningsgrunnlaget. Noen av de dårligste målingene som er presentert den siste tiden har hatt klare svakheter, slik jeg også har omtalt i f.eks. denne bloggposten. De har også sammenlignet oppslutningen midt i august med oppslutningen midt i juni. Altså at de har «hoppet over» juli måned.

Og det er ikke så rart – for mange gallupbyråer har sommerferie i juli, akkurat som resten av oss.

Men da blir målingene de presenterer i august sterkt farget av sommereffekten og av at sommernyheter i avisenes agurksesong ofte får sterk polarisering fordi balanserende røster rett og slett er på stranda eller vandrer i fjellheimen.

Målingen for VG er annerledes. Der kom det en måling i juli. Og den var elendig for Ap, som var jevnstort med Høyre og Frp – og som falt med 2,8 prosentpoeng sammenlignet med juni måned.

Nå i august går Ap frem med 2,8 prosentpoeng igjen, og er altså tilbake på samme oppslutning som i juni. Markert foran Høyre, og langt foran Frp (som faller med 4,9 prosentpoeng sammenlignet med juli, og som har mistet over 100.000 velgere siden juni måned).

28,8 prosent oppslutning for Arbeiderpartiet er langt over katastrofetallet som ANB kunne presentere for få dager siden. Men det er fortsatt en ganske lav oppslutning til Arbeiderpartiet å være.

Men husk at Infacts måling i VG 3. september i fjor ga Ap en oppslutning på 29,1 %. Halvannen uke senere kom valgresultatet: 35,4 % stemte på Arbeiderpartiet.

Dagens oppslutning er kun 0,3 prosentpoeng under tallet fra 3. september i fjor.

Det betyr ikke at alt er i sin skjønneste orden for Arbeiderpartiet.

Men det betyr heller ikke at alt er helsvart.

Derimot betyr det at Arbeiderpartiet må gjøre en grundig jobb både med politikk og organisasjonsbygging for å beholde posisjonen som Norges viktigste parti i årene fremover. Grundigere enn nå. Og lykkes ikke Arbeiderpartiet i dette, er det hele landet som får oppleve straffen:

Det mest mørkeblå sammensatte Stortinget som Norge noensinne har sett.

Følg meg på Twitter: www.twitter.com/BjornJarle
Bli varslet på mail når det kommer nye blogginnlegg på Sosialdemokraten.no: Klikk her

Copyright © Alle rettigheter tilhører Sosialdemokraten.no. | Newsphere by AF themes.