NSBs problemer kan vi takke Bondevik og tullepartiet Frp for

I stortingsperioden 2001 – 2005 privatiserte Bondevik-regjeringen – kraftig applaudert av Frp – vedlikeholdet av jernbanen i Norge. Regningen får vi nå – i form av innstilte avganger, forsinkelser, skinneganger i elendig forfatning osv.

Dette er en ideologisk styrt tvangshandling som de norske høyrepartiene lider under; uansett hvor mislykket lignende privatiseringsprosjekter har vært i andre land, skal norsk høyreside på død og liv sette i gang tiltak som gjør at storkapitalen kan tjene seg rike på årelating av norsk offentlighet og fellesskapet.

Nå må folk reise buss på veiene ved siden av jernbanelinjene (VG). Prislappen på togforsinkelsene er 250 millioner kroner (VG). Vedlikeholdet er satt minst 10 år tilbake i tid (NRK). Og i stedet for å jobbe med å rette opp kaoset Bondevik-regjeringen og Frp tok initiativ til, velger NSB å konkurrere om anbud (TV2) – helt i tråd med markedstenkingen som de blå hele tiden har stått for. I samme slengen ØKER prisen for å reise med NSBs tog, for å finansiere denne konkurransen!

Også VG melder om at NSB skrur opp prisene nå (VG).

Etterdønningene av Bondevik-regjeringens og tullepartiet Frps herjinger med NSB er altså dårligere tilbud, forsinkelser, utslitt materiell, kaotiske tilstander og høyere priser!

Følg meg på Twitter: www.twitter.com/BjornJarle

Bli varslet på mail når det kommer nye blogginnlegg på Sosialdemokraten.no: Klikk her

17 thoughts on “NSBs problemer kan vi takke Bondevik og tullepartiet Frp for

  1. Det er altfor enkelt. Jernbanen i Norge har vært nedprioritert av samtlige regjeringer i Norge siden begynnelsen av 70-tallet.

    Alle som har jobbet med samferdsel i Norge i de 40 årene burde skamme seg. Ikke har vi en fungerende jernbane og vi kjører på «motorveier» som er designet for 3000 biler i døgnet, men som har 20 000.

    La regjering/storing bevilge penger men la de som er nærmest problemene og løsningene håndtere dem. Det eneste vi får med dagens løsning er at det blir bygget enkelte prestisjeprosjekter for å samle velgere.

  2. At du nedlater deg til det kunststykket det er å fraskrive deg og ditt parti / din regjering alt ansvar for den fadesen NSB er for tiden, er helt utrolig. Eier du ikke skam? Gjør noe med det iallefall da, istedet for å finne noen andre å skylde på. Dette er typisk dere sosialister at dere ikke innser deres egen utilstrekkelighet, og legger skylda på andre, til og med de som ikke har sittet i styrende posisjoner. Har egentlig lyst til å skrive at det er dere som er tullingene, men det holder jeg meg for god for. Jeg tar deg rett og slett ikke seriøst når du er så utrolig barnslig, at du kaller et av norges største partier for et «tulleparti». Det fortjener du simpelthen ikke.

  3. Hei ghog og Sint borger!

    Arbeiderpartiet satser kraftig på jernbanen. Regjeringen vår har økt bevilgningene til jernbanen og den satsingen fortsetter i årene fremover. I forrige periode er bevilgningene til jernbaneinvesteringer økt med hele 140% sammenlignet med da Bondevik styrte på nåde av tullepartiet Frp, og den årlige bevilgningen er på nær 3,5 milliarder kroner.

    I Nasjonal Transportplan 2010-19 (NTP) legger Arbeiderpartiet og Regjeringen opp til en formidabel økning i jernbaneinvesteringene, til over 5 milliarder kroner i året. Nytt dobbeltspor Oslo – Ski er det desidert største enkeltprosjektet i NTP. Også vedlikeholdet skal økes mye ifølge NTP som ble lagt fram i mars 2009.

    Så Arbeiderpartiet har en god jernbanepolitikk – og det er helt feil å skylde på Ap eller «sosialistene» for de forsømmelsene som Bondevik og de blå har stått for.

    Mvh
    Bjørn Jarle

  4. Bjørn Jarle

    Arbeiderpartiet har i store perioder hatt nærmest all makt i Norge i siden krigen. Dere har hatt all verdens tid og ressurser til å satse på jernbane, men det har dere altså ikke gjort.
    Dette ble kommentert av «sint borger», og det eneste du kan si er at i _fremtiden_ vil dere bygge _om_ dere får beholde makten.
    Store ord, og bevist lite handling.

    Det er vanlig å se tilbake på meritter og hva som faktisk er prestert og utført, og deretter se på hva som blir lovet for å se hva sannsynligheten for at slikt blir gjennomført. Med den begredelige historien innen jernbanen kan vi slå fast at Ap har forsømt jernbanen og det er ingen troverdighet i hva som loves.

  5. Dette har da ingenting med vedlikeholding av jernbanen. Dette ahr noe emd at de ikke klarer det. Der kjøper tog som ikek fungerer i minusgrader. Togene er i rute på sommeren og nesten ingen innstilte tog. emn så fort det går under 0 så er det forsinkelser og innstillinger.

  6. Der er du sosialdemokrat i ett nøtteskall. I stedet for å erkjenne å ha gjort feil i minst 2 tiår, så gjør du dette til en sak om de 2 siste regjeringene.

    Utrolig uproff!

  7. Hastighetene på norske jernbaner var svært lave i forhold til andre vesteuropeiske land rundt 1990. Dette skyldes ikke bare vanskelig topografi. Da banenettet ble bygget opp, valgte man billige løsninger med kurverike traseer. Investeringene i forbedrede traseer hadde vært meget beskjedne gjennom mange tiår, sammenlignet med for eksempel Sverige. Vesentlige hastighetsforbedringer ble oppnådd gjennom overgang fra damp til dieseldrift og elektrisk drift, idet togene fikk bedre akselerasjonsevne og kunne holde høyere hastighet i lange motbakker. I tillegg oppnådde man noen forbedringer ved å forsterke overbygningen (bruke tyngre skinner, erstatte grusballast med pukkballast, erstatte tresviller med betongsviller).
    Rambjør presenterte i 1992 et forslag til jernbaneplan som omfattet en ambisiøs satsing på høyhastighetstog, med en samlet investering på 40 milliarder over tre planperioder frem til 2005. Investeringene skulle i stor utstrekning gå til ny infrastruktur. Det finnes ingen spor av denne planen i de påfølgende statsbudsjettene

  8. Hei Bjørn Jarle,

    Fint å engasjere seg i saker. Det gjør jeg og.

    Navnet mitt er ikke Kaffeknapp, men en kaffeknapp benyttes til å iverksette produksjon av kaffe. En kaffemaskin har strøm, kaffepulver og ulike filtere for å være klar til produksjon, når en trykker på knappen kommer det varm kaffe. Enkelt og greit. Det samme er det med jernbane, for å produsere jernbane må du ha strøm, sviller, pukk og noe å feste svillene med, istedet for en knapp, må du ha utsyr og mennesker til å legge svillene.

    Som Pingla sier i sitt innlegg, Norge har elementene klare til produksjon, og det har Norge hatt noen tiår. Den produksjonen av nye sviller er kun skjedd les denne: http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.6235692 (se Bent Ks kommentar). Utifra denne artikkelen fra Brennpunkt som kun driver utforskende kritisk journalistikk er det grunnlag for å mistekenke at resursser knyttes mer til planleggning og planer enn til produksjon. Overnfor felleskapet og demokratiet blir dette feil da det er knyttet kostnader og valgstemmer til det. Om det så er høyresiden eller venstresiden som har skyld, og i så fall den første siden som erkjenner skyld er den part som iverksetter produksjon, det er sant.

    Er sikker på at det er skrevet flere kilometer om saken enn det er produsert i ny jernbane. Det tyder på for mange kokker og for få servitører og mange sinte gjester. Ubalanse.

    Vel dette var mitt lille i denne sak.

    Ha en fortsatt fortreffelig dag.

  9. Hei Pingla!

    Nei, det er ikke det jeg sier – les en gang til…

    Jeg sier at regjeringen allerede HAR økt bevilgningene til jernbane med 140 %!

    Og at det økes videre i årene fremover gjennom satsingen i Nasjonal Transportplan.

    Fasiten på jernbaneproblemene i Norge er: Blå regjeringen kutter investeringer og skaper etterslep og kaos, mens Ap-dominerte regjeringer rydder opp og får togene til å gå igjen.

    Mvh
    Bjørn Jarle

  10. hva med å ta bilen isteden…. slutt å prek gå til aksjon istedenfor… lag en aksjon «ta bilen istedenfor dagens NSB»… trur det er en grei løsning….

  11. Vi hører hva du sier, vi forstår bare ikke hva du mener.

    Du forstår i alle fall tydeligvis ikke sakens kjerne og fakta. Tror du virkelig dette er et problem som har oppstått på grunn av det som er gjort de siste 10 åra? Da har jeg i tilfelle litt liten forståelse for hvordan du kan møte i et bystyre og påberope deg å ha rett til å uttale deg, for maken til tullete og populistisk utsagn skal du jagge lete lenge etter.

    AP har historisk hatt mest makt de siste 80 årene i Norge, AP har historisk gjort akkurat like lite som alle de andre partiene gjennom årenes løp. At de øker budsjettet nå er vel mer SP’s fortjeneste enn AP’s. Uavhengig av hvem sin fortjeneste det er nå, så er det fremdeles tullete å kalle det et løft, det de har gjort nå. De begynner kanskje å få sving på vedlikeholdsbudsjettet, men det stopper vel der.

    Du skriver så mye rart i denne bloggen din som ikke har noen som helst rot i virkeligheten. Jeg har ikke noe i mot en god AP-politiker, men du bringer jo bare skam over rosa. Martin Tranmæl spinner i grava når han ser dine innlegg.

  12. Det er respektløst å kalle FRP tulleparti. Det er
    tross alt 22 % av velgerne som stemmer på dette
    partiet. Bjørn Jarle som selv er formann i Elverum AP
    burde holde seg for god til å omtale politiske motstandere på denne måten. Jeg er enig med Bjørn
    som sier at du skriver mye rart på bloggen din som ikke
    har noen rot i virkeligheten. Det fint at Bjørn setter
    deg til veggs.

  13. Ganske interessant at ingen av «høyresidas» venner her vil inn på det saka gjelder: At den hellige kua som kalles privatisering raserte fagmiljøet som holdt norske jernbaner gående.

    Mye enklere å snakke om alt mulig annet.

  14. Du skriver også her ting som er helt hinsides all fornuft og snur ting fullstendig på hodet.

    Siden jernbaneforbundet gjennom lo mistet sin innflydelse har nsb blitt en salderingspost arbeiderpartiet.

    Som du er så meget vel er klar over økte den borgelige regjeringen sine bevilgninger i forhold til de rødgrønne.

  15. Her lyves det over en lav sko, som vanlig, hadde jeg nær sagt.
    Det er ikke riktig som Røberg-Larsen skriver at satsingen på jernbane er økt med 140%. Ikke med 40 % heller. Det fremgår av en konsulentgjennomgåelse bestilt av NSB at når budsjettallene justeres for pris- og byggekostnadsutvikling er veksten nær null de siste ti årene. Fra 2007 til 2008 var det til og med en reell nedgang i overføringene om disse indeksreguleres.

    Det har riktignok tilkommet noe ekstra midler i forbindelse med regjeringens krisepakke og i budsjettet for 2010, men i Nasjonal transportplan for de kommende ti årene er det ikke medregnet nødvendige kostnader på 15-20 milliarder til nytt signalsystem – noe som er nødvendig blant annet med tanke på utbygging av høyhastighetsbaner og sikkerhet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Copyright © Alle rettigheter tilhører Sosialdemokraten.no. | Newsphere by AF themes.