NTP-reaksjonene avslører borgerlig samferdselskaos
Det komplette kaos venter i samferdselspolitikken hvis det blir regjeringsskifte etter høsten. Reaksjonene fra høyresida på regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan (NTP) spriker i så fundamentalt forskjellige retninger at det er ubegripelig hvor de blå egentlig vil i samferdselspolitikken.
Særlig er kaoset tydelig når man holder Høyres og Frps uttalelser opp mot hverandre. Dette er de to klart største partiene på borgerlig side, og mange meningsmålinger i vinter har vist at vi kan ende opp med en flertallsregjering bestående av Høyre og Frp etter valget.
Men også Krf og partiet med det misvisende navnet Venstre har kommet med reaksjoner på NTP som viser med all tydelighet det kaoset som nå rir de borgerlige partiene som en mare.
Vil i stikk motsatt retning
La oss i denne sammenheng først og fremst se på hvilke avgrunner som Høyre og Frp avslører at skiller de to partiene i samferdselspolitikken.
Høyres reaksjoner er at samferdelsprosjektene må ut på såkalt Offentlig-Privat Samarbeid (OPS), slik at private investorer kan håve inn milliardbeløp på samferdselssatsingen. Videre mener de at bompenger er en fornuftig måte å finansiere veibygging på, og tar bl.a. til orde for at en fremtidig fergefri E39 fra Kristiansand til Trondheim skal koste opp mot 2.000 kroner i bompenger for én enkelt kjøretur. Og Høyre avviser fullstendig tanken på å bryte handlingsregelen for å finansiere vei- og samferdselsutbygging.
Hos Frp er det stikk motsatt.
Frp avviser OPS som finansierings- og prosjekteringsform for samferdselsutbyggingen i Norge, og er dermed på linje med den rødgrønne regjeringen – og kav uengig med Høyre. Samtidig krever Frp øyeblikkelig stans i bruk av bompenger til å finansiere veiutbygging og øvrig samferdselsutbygging, og vil i stedet at Staten skal gripe inn og slette all gjeld norske bompengeselskaper har slik at Norge kan bli bompengefritt over natta. Dette er et krav Frp har fremmet med tyngde, og helt åpenbart vil stå knallhardt på dersom stortingsvalget til høsten skulle ende med flertall for høyrepartiene.
Og Frp har i lang tid tatt til orde for å bryte handlingsregelen for å finansiere samferdselsprosjekter. Det samme gjentok flere av partiets fremste talspersoner da NTP-forslaget ble lagt fram, bl.a. Ketil Solvik-Olsen og Bård Hoksrud.
Borgerlig kaos
Sosialdemokraten.no har ved gjentatte anledninger fokusert på det som venter av borgerlig kaos dersom den rødgrønne regjeringen lider nederlag ved valget i september. Reaksjonene fra høyresida på NTP-forslaget bidrar dessverre til å underbygge inntrykket av fire partier som vil i hver sin retning, og som med mindre enn fem måneder igjen til det svært viktige stortingsvalget rett og slett er ute av stand til å samkjøre politikken sin på det viktige samferdselsområdet.
Og dét er kanskje ikke så rart – disse partiene har veldig lite til felles rent politisk. Mye mindre enn det de rødgrønne partiene har. Vi husker fra før at borgerlige regjeringsprosjekter ofte har gått i full oppløsning på egenhånd, og at Arbeiderpartiet har måttet steppe inn for å rydde opp i rotet og kaoset som høyrepartiene har klart å stelle i stand.
Her er en enkel framstilling av forskjellene mellom de to største høyrepartiene på tre viktige overordnede områder innenfor samferdselspolitikken:
Følg meg på Twitter: www.twitter.com/BjornJarle
Bli varslet på mail når det kommer nye blogginnlegg på Sosialdemokraten.no: Klikk her