Klar beskjed til NSB-ansatte etter regjeringens reform: – Ta jobb i India eller Polen!

INDIA ELLER POLEN: Ansatte i NSB må nå akseptere jobb i India eller Polen, hvis de vil unngå sluttpakke. Illustrasjonsbilde: Hentet fra NSB.no

INDIA ELLER POLEN: Ansatte i NSB må nå akseptere jobb i India eller Polen, hvis de vil unngå sluttpakke.
Illustrasjonsbilde: Hentet fra NSB.no

NSB-ansatte blir nå tilbudt jobb i India eller Polen. Alternativet er at de må slutte. - Dette blir billigere og bedre, reklamerer NSB på sine intranettsider. Endringen kommer som en direkte følge av jernbanereformen, en av Høyres og Frps prestisjesaker innen samferdselssektoren. LO-forbund er rasende.

Det er LO-forbundet Norsk Lokomotivmannsforbund som omtaler det oppsiktsvekkende «jobbtilbudet» på sine nettsider Lokmann.no. Forbundet er åpenbart rasende på det som skjer.

Polen eller India
NSB har hittil driftet IT-funksjonene med egne ansatte. Dette endres på nå, og det internasjonale selskapet Wipro har vunnet kontrakten på å drifte NSBs IT- og sikkerhetssystemer de nærmeste årene. Ved slike virksomhetsoverdragelser skal ansatte etter regelverket tilbys jobb hos den nye leverandøren.

Dermed har 40 ansatte i NSB blitt stilt overfor følgende ultimatum: – Ta jobb i India eller Polen, eller ta sluttpakke!

I individuelle møter med Wipro har de ansatte fått vite at det ikke vil bli opprettet noen jobber her i Norge slik som de først ble lovet, men om de ønsket kan de få jobb i India eller Polen. Av forståelige grunner var dette lite relevant for de ansatte.

- Kompetansemiljøet forsvinner
De NSB-ansatte har derfor ikke hatt noe annet reelt alternativ enn å ta imot et tilbud om en sluttpakke og forsvinne fra NSB. - Med dem forsvinner også kompetansemiljøet på NSBs spesialiserte IT-drift, som nødvendigvis må videreføres, sier Norsk Lokomotivmannsforbund på sine hjemmesider.

Nettsidene siterer også seniorrådgiver Stein Kvarme i NSB IT Drift, som er svært kritisk til endringen. - NSB sitter nå igjen med er en stab med teknikere som føler seg direkte ført bak lyset og som er svært lite motivert for å lære opp indiske team. Den prosessen er foreløpig ikke startet, men skal være avsluttet 31. mars i 2017. Slike prosesser tar gjerne ett til to år å gjennomføre, ser Kvarme.

Alle de 40 norske ansatte har sin siste arbeidsdag nettopp 31. mars 2017.

NSB blir taperen
Norsk Lokomotivmannsforbund frykter konsekvensene av endringen. - Ett problem er at NSB sannsynligvis kommer til å bli den store taperen når et så spesialisert fagmiljø forsvinner fra jernbanen. Det største problemet er likevel at dette er en svært uverdig behandling av bedriftens medarbeidere, skriver forbundet på sine nettsider.

Nettsidene gjengir også hvordan NSB ser for seg å drifte servicedesk i framtiden: Servicedesken skal drives fra Polen, med norsktalende bemanning mellom klokken 07 og 17 og engelsktalende medarbeidere mellom 17 og 07.

Dagens IT-ansatte har fått beskjed om at servicedesk skal bemannes med polske studenter på dagtid og av engelsktalende indere på natt.

Kan gi ekstra språkutfordringer
Norsk Lokomotivmannsforbund frykter ekstra språkproblemer ved endringen.

- Lokførere og konduktører ringer servicedesk for å få brukerstøtte, eller når det oppstår problemer med innlogging på Togbrett eller Jobbportalen. Ved behov for reservebrett eller erstatningsbrett, og problemer med pålogging av togradio eller MT for konduktørenes del. Dette er en hyppig brukt vakttelefon og det er avgjørende, forutsatt et mål om høy togpunktlighet, at det kort responstid og minimal nedetid, heter det blant annet på forbundets nettsider.

Og ikke minst: – For de fleste turistengelsktalende lokførerne er det nok allerede en utfordring å snakke med IT-folk på norsk. Hvordan blir dette når språket endres til teknisk engelsk? spør forbundet.

Skyldes regjeringens jernbanereform
På NSBs intranett oppgis det flere grunner til at NSB setter ut IT-driften. Noe av det viktigste skal være økt fleksibilitet grunnet jernbanereformen. Men også reduksjon av IT-kostnadene, og at NSB ønsker å få riktig sammensatt kompetanse som fortsatt skal sikre driftsstabilitet og god brukertilfredshet angis som grunner til at et selskap basert i Polen og India skal drifte kritiske funksjoner for NSBs IT-drift og IT-sikkerhet.

Les mer om saken hos Norsk Lokomotivmannsforbund.

Skrevet av: Bjørn Jarle Røberg-Larsen
Følg meg på Twitter: www.twitter.com/BjornJarle
Bli varslet på mail når det kommer nyheter på Sosialdemokraten.no: Klikk her

Kommentarer fra leserne:



Bloggurat

Sosialdemokraten.no


Hybler og leiligheter til leie | Billig blekk | Mastercard Kredittkort | Gratis gjestebok | Biler til salgs | Utleie av boliger | Finansiering | Kredittkort | | | | | | | | | | | | |
Sitemap