Aps nestleder Helga Pedersen – nå som kriminell lovbryter

Mye kan tyde på at Helga Pedersen er en av Norges største kriminelle farer. Med «mye» i denne sammenheng mener jeg den spalteplass og de overskrifter som riksmediene i dag bruker på henne.

Dagbladet – Dagbladet avslører: Her bor Helga Pedersen ulovlig
VG – Her bor Pedersen uten tillatelse
TV2 – Helga Pedersen bor i ulovlig bolig
Frp – Pedersen tar en Haga. Gir blaffen i lover hun mener andre enn seg selv skal følge Sådan er rødgrønn moral

 Hva saken i virkelighet dreier seg om? Jo, nå skal du se…

Helga og mannen hennes kjøpte ei hytte i 2005. Hytta er av sparsom størrelse (62 kvm etter ombyggingen), og i likhet med mange andre hytteeiere tilbringer de mye tid på hytta – så mye tid at det i deler av året er her de bor.

Har de så bygd på ulovlig? Nei. Tana kommune har godkjent søknaden om påbygg.

Har de manglende tilatelse til bruksendring? Nei. Dette er også i sin skjønneste orden.

At Helga og mannen hennes i deler av året bor i en 62 kvm stor hytte i Finnmark – langt mer nøktern bolig enn nær sagt samtlige andre rikspolitikere, med andre ord – er likevel blitt til makabert overdrevne oppslag om at hun bor ulovlig.

Grunn: Hun har ikke sendt inn søknad om ferdigattest.

Dermed er Helgas hytte i samme situasjon som omrent 1/3 av alle norske bygninger som brukes som bolig. For så mange er det faktisk som mangler ferdigattest.

Somen sterk tilhenger av likhet for loven, syns jeg det er ille å se hvordan en minister blir hengt ut for å bo i en nøktern bolig uten ferdigattest – mens «vanlige folk» ikke blir det. Dette er en heksejakt fra mediene som er rett ut uverdig, og nærmest pinlig å lese.

Det er veldig lett å si seg enig med Trine Grung i at dette absolutt er en ikke-sak.

Det må finnes hundrevis av saker som er viktigere å slå opp i landets medier enn at Helga Pedersen mangler ferdigattest på en nøktern hytte hun bor i på den tiden av året da andre rikspolitikere bor i adskillig mer fasjonable boliger?

Hva med å skrive om ordføreren på Vestlandet som fikk purring på telefonregningen i april i fjor? Eller om stortingsmannen som glemte å holde seg for munnen da han hostet? Eller om sentralstyremedlemmet i Ap som byttet handlekø i butikken fordi det så ut til at den andre køen gikk raskere enn den han selv stod i? Slik hyklerisk og umoralsk adferd skal påtales, må vite! Velgerne har krav på å få vite sannheten om politikerne!

Ærlig talt – slik fordumende oppgulp håper jeg vi kan forskånes for. Mediene som kjører denne saken fortjener en STOR applaus – for å ha flyttet grensen for agurknyheter til sent i august.

Edit 26.08 kl 18.45: Herrejesus for noe VÅS Dagbladet klarer å trøkke ut av seg!

At broren til Helga Pedersen har sovet i naustet noen netter, og at venner av dem har fått overnatte der – hva i himmelens navn er kritikkverdig med det?!

Hvor er nyheten?

Dagbladet er kjent for å drive klappjakt på folk. De tok blant annet egenhendig livet av Tore Tønne. Men denne gangen er det så hinsides enhver virkelighet at det er vanskelig å finne ord.

Patetiske idioter.

Følg meg på Twitter: www.twitter.com/BjornJarle

Bli varslet på mail når det kommer nye blogginnlegg på Sosialdemokraten.no: Klikk her

29 thoughts on “Aps nestleder Helga Pedersen – nå som kriminell lovbryter

  1. Dette blir som en ansatt på polet som bare rapper en halvflaske fra arbeidsgiveren, og ikke en hel en.

    Når man har påtatt seg å forvalte loven er man i en annen stilling enn de øvrige innbyggerne. Det spiller ingen rolle om saken er stor eller liten. Prinsippet står sterkt. Vi kan ikke lage et regelverk som sier at vi kan se gjennom fingrene med små lovbrudd, og ta de større.

  2. Helga Pedersen og Arbeiderpartiet faller for egent grep, nemmelig for mye byråkrati. Håper konsekvensen av denne saken blir at Arbeiderpartiet innser at byråkratiet er for stort.
    Arbeiderpartiets ønske er at flest mulige lever av å sende dokumenter til hverandre. Målet er en STOR stat som går over hodet til vanelige folk i regelverk og byråkrati, til og med statsråder klarer ikke å følge/forstå regelverket.
    eger

  3. Selv om jeg er helt enig med deg vil jeg våge å påstå at du har liten troverdighet på området. Med din sort-hvite tankegang ville pipen garantert hatt en annen lyd om det var Jensen eller Solberg det gjaldt.

    Dette er uansett en heksejakt som er norske medier verdig. Slik har de alltid holdt på, og lite tyder på at dette vil endre seg. Norsk media er søppel.

  4. Til Paul.

    Jeg kritiserer Ap/statens lover/vedtekter i byggesaker, dette har blitt et uhåndterlig monster! Innlegget hadde vært nøyaktig det samme om saken hadde vedgått jensen eller solberg. Det er du som viser et sort hvitt syn.

    Det er et paradoks at til å med en statsråd har problemer med dette monsteret av en lovsamling, her er plass til mange professorater.

  5. Hei!
    Ser at dagens fokus er på Helga og hennes oppfyllelse eller manglende oppfyllelse av diverse kommunale søknader og dispensasjoner. Undertegnede driver en liten bedrift som har hatt endel mindre og mellomstore byggeprosjekter gående siste årene.
    Bruk deres detaljenergi på å se den lange behandlingstiden fra kommunen sin side! Etter plan og bygningslov skal kommunen svare innen kort tid, noe som jeg aldri har opplevd har skjedd i min kommune! Når du har et byggeprosjekt gående er det selve byggingen og framdriften du som har utbygger har fokus på, mens papirveldet er en parallell virkelighet som det offentlige har pålagt oss. I så måte kunne det være realistisk å ha alt på det rene dersom behandlingstiden var “prompte” og effektiv. Istedet driver mange ansatte i kommunen og drøyer behandlingen slik at til og med en fillesak som en melding om at søknaden trenger dispensasjon fra PBL trenger 3 måneder på å sendes! Det er dette som er den virkelige skandalen, og det er her både ministere og presse og dere bloggere burde sette inn sin energi. VI MÅ FÅ NED BYRÅKRATIET OG TIDSBRUKEN I DET OFFENTLIGE, ELLERS DREPER VI ALL LYST OG KRAFT TIL FRAMSKRITT OG UTVIKLING! Så får det heller være at en minister får kritikk og eder og galle for spissfindige datotriksinger og skinnhellighet. Det må hun vel tåle. Håper bare ikke fokus blir kriminalisering av enkeltpersoner, men at vi evner å se at systemet har gått over tålegrensen når det gjelder ineffektivitet og sendrektighet!
    Ellers lykke til med Deres alle byggeprosjekter og søknader mot det offentlige!

  6. Hei

    Dette syns jeg er på sin plass at hun blir grillet for, mange vanlige folk får knapt sove om natta fordi de tar slike forskrifter alvorlig.

    Hvordan stiller du deg til at AP-politikere ikke følger sitt eget detalj-byråkrati Røberg-Larsen?

  7. Spørsmål: Ville du ha skrevet det samme hvis det hadde vært for eksempel Siv Jensen og ikke Helga Pedersen?
    Kan du svare ja på det spørsmålet, da vil du ha min respekt.

  8. Til Paul igjen.

    Du må innrømme at det er fantastisk at en forenklet byggesak utløser dette byråkratiet.

    Dette er redegjørelsen fra Pedersen:
    • 06.07.05: vi søker kommunen om bruksendring fra fritidsbolig til bolig

    • 21.07.05: kommunen gir tilbakemelding om at bruksendring ikke kan innvilges før vann og toalett er installert

    • 16. 08.05: vi leverer melding om tiltak (forenklet byggesak vedr. påbygg bad og soverom) og søknad om utslippstillatelse

    • 20.08.05: gravemelding leveres

    • 26.08.05: kommunen gir tilbakemelding om at saka krever dispensasjon fra plan- og bygningslovens paragraf 7

    • 14.10.05: Kommunen sender saka på høring til Finnmark Fylkeskommune, Sametinget og fylkesmannens miljøvernavdeling og ber om at tiltaket vurderes opp mot plan- og bygningslovens paragraf 7

    • 25.10.05: brev fra Finnmark fylkeskommune, som ikke har noen merknad til tiltaket

    • 31.10.05: tilsvarende brev fra Sametinget

    • 01.11.05: fylkesmannens miljøvernavdeling melder tilbake at tiltaket ikke er i konflikt med natur- og miljøverninteresser.

    • Basert på disse tre avklaringene fikk vi forståelsen av at dette fortsatt var en forenklet byggesak, og at melding om tiltak var tilstrekkelig for å gå i gang. Vi startet derfor byggeprosessen.

    • Mai 2006: tilbygget står ferdig

    • 28.08.06: i medhold av plan- og bygningslovens § 7 får vi tillatelse til alt vi har søkt om fra Tana kommune

    • 26.08.09: ferdigmelding sendes Tana kommune etter at vi ble gjort oppmerksom på at dette ikke var gjort tidligere.
    Ut over denne kronologiske redegjørelsen, ønsker jeg å presisere følgende:

    1. Det er søkt om alle tiltak, og det er gitt tillatelse til gjennomføring av disse, jf. kommunens vedtak av 28.08.06, herunder etter høring av aktuelle instanser.

    2. Byggingen ble igangsatt før den formelle, skriftlige tillatelsen fra kommunen forelå. Dette beklager jeg.

    3. Det ble ikke sendt ferdigmelding da byggingen var avsluttet. Dette beklager jeg.

    «De juridiske forhold i denne redegjørelsen er kvalitetssikret av advokat Johan Fr. Remmen ved advokatfirma Haavind AS, opplyses det.»

    Ville en vanelig borger kunne kvalitetsikre sitt forhold til uvesenet på samme måte, jeg bare spørr, får jeg noe svar?
    eger

  9. Jeg lurer virkelig på hva du hadde sakt om dette hadde vært Siv Jensen sin bolig.

    Slik jeg forstår deg, mener du dette er en ikke sak..
    ( men det hadde det sikkert ikke vært om det var FRP det var snakk om )

    Du tar opp Telefonregning i artikkelen, det er i grunn litt morsomt.

    Saera Khan: Innrømmer telefoner til klarsynte
    Ringte 793 ganger på ni måneder

    ( hun har tilbakebtaltbeløp som skal være over gjennomsnittlig telefonregnng for representantene, men kan vi egentlgi kontrolere dette ? ) om så tillfellet, hadde noe skjedd om ikke avisene haddde slått dette opp ?

    Alt «negativt» som ar med AP og gjøre er en ikke sak.

    småting som har med FRP og gjøre er en Stor sak, hvor man ikke kan få det blåst stort nok opp.

    ( NEI jeg stemmer nok ikke FRP men venstre )

  10. En kriminell person er en kriminell person og sitter man på stortinget så blir det blåst opp i media.

    Hadde saken omhandlet en KrF, FrP, Høyre, Demokratene, Venstre politiker så hadde du også slengt deg med på bølgen og spydd ut galle som aldri før.

  11. Du glemte bare en liten «bagatell» i ditt innlegg Bjørn.

    Helga Pedersen ferdigstilte sitt påbbygg uten at tillatelse var gitt. For de fleste av oss, så medfører det rivning og bøter. Hennes partifeller forsøker å si at det var blitt gitt muntlig tillatelse, men kan ikke dokumentere dette.

    Skulle ønske at du var litt mer nøyaktig med faktaopplysninger Bjørn.

    Men selvfølgelig, jeg forstår også godt at du mener at så lenge man har partiboka i orden, så kan man gjøre som man vil.

  12. Hei.
    I forbindelse med ovennevnte boligdebatt.
    Haakon Lies villa på Ulvøya i Oslo, ble solgt for
    8,3 millioner kr. Ja, disse såkalte sosialdemokratene
    vet å innrette seg !!!
    Det eneste disse Stortingskandidatene er opptatt av,
    er å mele sin egen kake. Det hele er jo et spill for
    galleriet. Det hele er basert på kameraderi. Jeg
    ordner et bein for deg og du et for meg.
    Det finnes ingen idealisme, kun grådighet.
    Avdøde AAse Lionæs eide forøvrig villaen ved siden
    av Haakon Lie i Pans vei på Ulvøya.
    Jeg lider forøvrig ikke av samme misunnelse som mange
    sosialister, men det viser seg altså at sosialister ikke
    er forskjellige fra andre, får de muligheten så vil de
    gjerne bo på beste Vestkant i Oslo.
    Disse målingene som til kjedsommelighet debatteres på
    denne bloggen, er rett og slett komisk. Det er på
    valgsdagene det avgjøres.
    MVH
    Pia

  13. Hei Nils!

    Det villejeg gjort – og jeg har gjort det i en sak i «samme gata» ganske nylig; saken om Frp-politikeren fra Finnmark som ble dømt for promillekjøring.

    Mvh
    Bjørn Jarle

  14. Hei Tom!

    Saken omSaera Khans telefonregningvar noe av det første jeg blogget om etter at jeg re-opprettet dene blogen i januar i år. Les gjerne blogginnlegget og si deretter fra om du mener å fortsatt ha dekning for at jeg foretar en forskjellsbehandling utfra HVEM SOM GJØR og ikke HVA SOM GJØRES.

    Mvh
    Bjørn Jarle

  15. Hei Olve!

    Kan du kort gjøre rede for hvilke politiske slag som har stått rundt ferdigattester…? Meg bekjent er det ingen partier som forsøker å bekjempe denne.

    Mvh
    Bjørn Jarle

  16. Hei Oddbjørn Olsen!

    Grove usannheter, sjikane og personhets – særlig mot bloggeier, slik du bedriver – vil jeg ikke ha her. Innlegget ditt er slettet.

    Mvh
    Bjørn Jarle

  17. Du Olsen… Å fortsette med sjikaner etterat du har fått slettet en kommentar er ikke akkurat den enkleste måten å få bloggeieren til å godkjenne kommentarer fra deg…

    Så jeg sletter de to nye kommentarene dine også – av samme grunn.

    Mvh
    Bjørn Jarle

  18. Du skriver i din blogg at Dagbladet egenhendig tok
    livet av Tore Tønne !!!
    Jeg trodde at han tok sitt eget liv.
    Er det fremkommet noe nytt i denne saken, eller er
    dette noe som du vet ?
    Er dette en påstand du har belegg for å komme med ?
    Dersom det er riktig at Dagbladet tok Tore Tønnes
    liv, bør vi vel underette Politiet slik at Dagbladet kan
    stå til rette.

    MVH
    Pia

  19. Hei Pia!

    Politiet er nok klar over saken, men å drepe noen med penn er dessverre ikke straffbart i Norge.

    Presseforbundet har kritisert Dagbladet for det samme: http://no.wikipedia.org/wiki/Dagbladet#Tore_T.C3.B8nne-saken

    Og Tønnes enke snakker om Dagbladet her: http://www.dagsavisen.no/kultur/article277528.ece

    Jens Ulltveit-Moe slår fast at Dagbladet tok livet av Tønne: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article460859.ece (og Jens P. Heyerdahl sier det samme).

    Mvh
    Bjørn Jarle

  20. Hmm. Så viste det seg at det også i denne saken kom ramlende flere lik. Men det er vel en ikkesak fremdeles i AP kretser ??

    http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/politikk/valg09/-aphelga-lante-ut-naust-ulovlig-2877153.html

    Siden du skrev innlegget ditt tidlig onsdag og gikk ganske høyt, så har det komt nyheter om at hun bygget på huset uten byggetillatelse. I tillegg så har hun leid ut et nøst som ikke er lov å leie ut. Er alt dette slike ting som skjer uten at Helga forstår noen ting ?

    Kan det da være lurt å ha henne som statsråd dersom hun er så likegylding til lover og regler ?

  21. Hei Per!

    Hun har ikke leid ut noe naust. Derimot har broren hennes overnattet der et par ganger i sommer.

    Jeg er overhodet ikke i stand til å se dramatikken her. Beklager.

    Mvh
    Bjørn Jarle

  22. Bjørn Jarle !

    I denne saken må jeg si meg enig med deg. Dette er
    å skyte spurver med kanoner !
    Dersom dette skal være et ledd i valgkampen for å
    vinne stemmer, så tror jeg det har motsatt effekt.
    Det hele blir rett og slett for dumt.
    For ordens skyld, jeg stemmer ikke rødgrønt, men
    jeg har i vært fall evnen til å si i fra når ting går for vidt.
    MVH
    Pia

  23. Må bare melde at jeg for en sjelden gangs skyld er enig med det, Bjørn Jarle.
    Og, du har også troverdighet mht til partitilhørighet. Husker godt at du blogget tilsvarende om FrP-politikeren fra Finnmark som promillekjørte.
    Bra!

    Hilsen Geirr

  24. Jeg har opplevd hvor aggressivt Fylkesmannen kan bruke strandloven for å ekspropriere ens eiendom, mens de med mer penger / makt slipper unna. Det gjør ikke at jeg hiver meg på heksejakten mot Helge Pedersen (det er jo byråkratiet som er problemet, ikke det at noen har problemer med å få gjort absolutt alt korrekt). Men jeg har store kvaler mot å stemme på Arbeiderpartiet inntil dere tar disse frustrasjonene på alvor.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Copyright © Alle rettigheter tilhører Sosialdemokraten.no. | Newsphere by AF themes.