Felleserklæringen – en bunnsolid oppskrift på rødgrønn valgseier!
Jens Stoltenberg, Liv Signe Navarsete og Kristin Halvorsen har lagt fram et felles dokument som peker ut retningen for det politiske samarbeidet mellom de rødgrønne partiene i neste fireårsperiode. Ikke bare er dette en manifestasjon av et samarbeid som står fjellstøtt – i motsetning til det «borgerlige alternativet» som spriker i alle mulige himmelretninger. Nei, det er mer enn det – det er rett ut en bunnsolid oppskrift på rødgrønn valgseier.
De rødgrønne partiene har endret retning for samfunnsutviklingen og prioritert fellesskap og rettferdighet. Samarbeidet har vært en politisk suksess. Og nå vil samarbeidspartnerne enda mer.
Arbeid til alle, mer kunnskap og bedre lokal velferd er tre viktige bjelker for samarbeidet – der de rødgrønne skiller seg klart fra høyresiden.
De rødgrønne har en langt mer troverdig politikk for å møte de store krisene enn det høyresiden har. Den økonomiske krisen, den internasjonale matkrisen og klimakrisen kan ikke løses av markedskreftenes frie spill. Styring, solidaritet og fellesskap må til!
Og dette forstår velgerne i Norge utmerket godt!
Dermed blir den rødgrønne plattformen en bunnsolid oppskrift på rødgrønn valgseier!
Ap, SV og Sp ønsker en sterk offentlig sektor og bevisst politisk styring. De vil slå ring om den norske samfunnsmodellen med aktivt folkestyre, høy yrkesdeltakelse, gode offentlige velferdsordninger for alle og et nært samarbeid mellom staten og partene i arbeidslivet. Også framover skal denne samfunnsmodellen være Norges viktigste internasjonale fortrinn.
Alle skal ha likeverdige muligheter uavhengig av familiebakgrunn, hvor man kommer fra, kjønn, funksjonsevne, religion eller seksuell orientering.
De rødgrønne vil prioritere fellesskap framfor skattekutt. Det er et mål at de økonomiske forskjellene skal reduseres. Ap, SV og Sp vil fortsette å føre en ansvarlig økonomisk politikk hvor handlingsregelen ligger til grunn.
Det rødgrønne samarbeidet bygger på oppslutning om FN og folkeretten, medlemskapet i NATO, EØS-avtalen og at Norge ikke er medlem av EU.
Ap, Sv og Sp vil bevare, fornye og forbedre velferden og ta hele landet i bruk.
Plattformen er konkretisert til 7 helt spesifikke temaområder:
1. En satsing på arbeid og næringsliv
2. Mer kunnskap – nei til privatisering av skolen
3. Ta hele landet i bruk
4. God offentlig omsorg og helsetjenester
5. Kamp for trygghet og mot kriminalitet
6. Et løft for kultur og frivillighet
7. Kamp for klimaet og for internasjonal solidaritet
Mens høyresida spreller som aldri før, og blir stadig mer uenig om hva de vil med politikken – samler de rødgrønne seg om det som er viktigst. Det er ingen eksperimenter eller hasardiøs forsøksvirksomhet med arbeidsplasser, velferd eller trygghet.
Grunnlaget for fire nye fremgangsrike år for Norge er lagt.
Medieomtale:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2009/artikkel.php?artid=556218
http://www.dagbladet.no/2009/08/04/nyheter/jens_stoltenberg/politikk/innenriks/regjeringen/7502281/
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/politikk/valg09/article2842608.ece
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2009/artikkel.php?artid=556263
http://www.dagbladet.no/2009/08/04/nyheter/valg09/erna_solberg/politikk/regjeringen/7506587/
Følg meg på Twitter: www.twitter.com/BjornJarle
Bli varslet på mail når det kommer nye blogginnlegg på Sosialdemokraten.no: Klikk her
For mange har begrepet «de rødgrønne» blitt synonymt med landssvik.
Dere er ferdig i regjering,tro meg.
De av oss som var på konferansen kunne se at det var mange områder partilederne absolutt ikke ville svare på.
Ut fra erklæringen er det tydelig at regjeringen sliter med det samme som bondevikpartiene gjorde i 2005.
De var tom for politikk.
Du får enten bytte batterier på høreapparatet eller be synslegen din om full refusjon, Kyle. For om du ikke klarer å høre eller se god politikk for fellesskap, trygghet og velferd i det som ble lagt frem i dag er det åpenbart ikke regjeringens politikk det er noe feil med.
Mvh
Bjørn Jarle
Hvordan i alle verdens vide land og dager er dette en bunnsolid opppskrift på valgseier? Er du virkelig så partipolitisk blendet?
Det er ikke annet enn pinlig at den sittende regjeringen går ut og sier «dersom vi vinner skal vi gjøre dette og dette». DERE HAR JO HATT FIRE ÅR ALLEREDE!
Hvordan i alle verdens vide land og dager er dette en bunnsolid opppskrift på valgseier? Er du virkelig så partipolitisk blendet?
Det er ikke annet enn pinlig at den sittende regjeringen går ut og sier “dersom vi vinner skal vi gjøre dette og dette”. DERE HAR JO HATT FIRE ÅR ALLEREDE! Det er som å annonsere sitt eget nederlag, men vi prøver gjerne igjen altså.
Og den norske modellen med fellesskap og solidaritet vil jeg ikke ha. Den norske modellen med fellesskap og solidaritet innebærer motstand mot privat satsing og at noen skal jobbe og betale for at andre kan VELGE trygd. Vi skal også ta imot så mange svake og forfulgte vi kan, og derfor sitter folk i asyl i årevis. For meg er ikke dette rettferdighet, solidaritet eller fellesskap.
Sorry, BJ, for min del er dette en bunnsolid oppskrift på hvorfor jeg IKKE kommer til å stemme rødgrønt i år. Det er jeg nok ikke alene om.
For meg blir innvandringspolitikken mer viktig en velferd og sosiale goder. Jeg vil ha en forandring, og det raskt. Som Oslobeboer ser jeg daglig de banesårene de rødgrønnes innvandringspolitikk har påført Norge.
-Dessuten er jeg lei av politikere som lyver. De har hatt 4 år på seg til å forbedre samferdselen, og dette er noe de har mislyktes med.
-Satsing på næringslivet? Skattetrykket i Norge har nådd et rekordnivå for de private næringsdrivende. Man betaler moms, inntektsskatt, uttaksskatt, og formueskatt. Det blir ikke igjen noe å leve på for de mindre bedriftene. Når menn som Stein Erik Hagen velger å flytte formuen ut av landet er dette et varskotegn. Mannen har gitt oss mer enn 10.000 arbeidsplasser. Ja, dette er hva jeg kaller velferd.
Leste du aftenposten i går Bjør Jarle?? Hovedoppslaget som omhandler trygdesystemet vårt? Ta i såfall en titt, for disse faktaene er svært skremmende!
Jeg orker ikke mer av det rødgrønne. Vær så snill, gud i himmelen(om du i det hele tatt eksisterer) så sjenk oss en forandring!
Ps: Bjørn Jarle du virker til å være en skikkelig frekking. Høreapparat og synslege? Er du virkelig en folkevalgt politiker? Om jeg ikke husker feil har du dine egne svin på skogen fra en del år tilbake. Hva dette gjelder gidder jeg ikke å nevne, men du burde være mer åpen for kritikk framfor å spotte andre!
Måtte AP ikke vinne valget til høsten.
Enig med overstående komentarer. Dette er oppskriften på et tap. Hvem er det dere tror derer lurer?
Les mer http://falkdragefjell.blogspot.com/
ha ha. spørsmål hvorfor har dere ikke gjort dette under forrige periode dere satt? så tomme løfter igjen. morsomt dere kaller dere arbeiderparti når det ikke sitter en arbeider i regjerningen. oooh vakkert hovmod står ved fall skal bli vakkert å se dere falle
Hei Terje!
Hvorfor det er en bunnsolid oppskrift på valgseier skriver jeg jo et helt blogginnlegg om. Hva med å lese før du spør…?
Er det pinlig at regjeringen vil gjøre mer i de neste fire årene og fortsette den riktige kursen landet er inne i? Hvordan kan det være pinlig?
Mvh
Bjørn Jarle
Hei jørgen!
Innvandringspolitikken har vært endret flere ganger under dagens regjering, og hver gang har det vært innstramminger. Dagens regjering er mye strammere enn hva den var under den Frp-støttede borgerlige regjeringen som satt fram til folket kasta den ved valget i 2005.
Hvorfor opplyser du forresten ikek om at du selv er folkevalgt politiker for et parti når du sitter og driver slik skittkasting som det du gjør i innlegget ditt? Jeg syns det er mye mer redelig med politikere som opptrer med fullt navn når de kommenterer politikk enn med politikere som gjemmer seg bak mer anonyme nick (selv om du ikke er like anonym for meg, som har tilgang til mer informasjon enn det leserne av bloggen har).
Mvh
Bjørn Jarle
Det skal lukte ny asfalt står det i Aftenposten. Tenker det blir like plagsomt som klorlukten fra alle de bassengene de skulle fylle opp ved forrige korsvei…
Det skal bli så inderlig deilig å lese denne bloggen når det rødgrønne valgnederlaget er et faktum!
Hei Thomas!
De rødgrønne partiene tror ikke at de lurer noen – og er ikke avhengig av det heller, i motsetning til partiet ditt.
Ap, SV og Sp legger fram hvilken samfunnsretning det rødgrønne alternativet vil gå i, og avklarer at de ikke har noen hasardiøse eksperimenter som de vil utsette folket og landet for.
Altså det stikk motsatte av hva de borgerlige er i stand til.
Mvh
Bjørn Jarle
Lei av generelle vendinger, halvtomme løfter og rett ut elendig kortidshukommelse/løgn fra regjeringen. For å sitere bloggeren:
«Mens høyresida spreller som aldri før, og blir stadig mer uenig om hva de vil med politikken – samler de rødgrønne seg om det som er viktigst. Det er ingen eksperimenter eller hasardiøs forsøksvirksomhet med arbeidsplasser, velferd eller trygghet.»
Underliggende artikkel setter overstående utsagn i et grelt lys, og er et soleklart eksempel på eksperimenter/hasardiøs forsøksvirksomhet med arbeidsplasser, velferd og trygghet for det norske folk. Skam dere!
http://arkiv.na24.no/Nyhet/362563/Hudfletter+Pensjonsfondet.html
Fakta dreper enhver diskusjon!
Det som det store flertallet er opptatt av er invandringspolitikken.
Fire nye år med innvandringskaos betyr enda flere drap og større utgifter til uberettige asylsøkere.
Et rødgrønn regjeringsvalg er et valg av mere til det muslimske paralellsamfunnet, flere asylsøkere og enda mere kriminalitet.
Absolutt ingenting betyr mere enn frihet trygghet og velferd. Dette kan ikke ivaretas med en rødgrønn regjering som innporterer kriminalitet og trygde/sosiale utgifter.
eger
Haha, vi har jo satt velferd foran skattekutt til de rikeste og styrket fellesskapet i de fire årene som har gått allerede, alexander. Og av mer enn 600 løfter i Soria Moria er godt over 500 innfridd.
Det Ap, SV og Sp sier nå er at den samfunnsretningen skal fortsette.
Mvh
Bjørn Jarle
ja, at denne samfunnsretningen skal fortsette betyr jo at landet går rett vest…. Dere vansirer landet, men skjønner det ikke selv…
«Haha, vi har jo satt velferd foran skattekutt til de rikeste.»
Det er hakk i den plata, ingen kan eller vil gå til valg på «mere til de rikeste.» Den eneste nye avgiften som trengs er avgift for hver ap-resenpretant på stortinget, den avgiften må bli stor skal den ha noen betydning da det neppe blir så mange av dem.
Med moms og avgifter på alt en trenger i hverdagen er det ingen som betaler så mye skatt som minstepensjonistene. Skammelig!
eger
Hei Petter S!
Akkurat nå pågår tidenes største satsing på vei og jernbane. Det legges ny asfalt på over 100 veistrekninger bare i år. Aldri noensinne i norsk historie har det blitt tatt et sterkere krafttak for veiene enn det blir akkurat nå.
Kikk ut av vinduet, det er ikke usannsynlig at det første du ser er det same som jeg ser: en dampveivals som forbedrer veien.
Mvh
Bjørn Jarle
Hei Lei…
Det er ingenting i den artikkelen du viser til som rammer de rødgrønne hardere enn det rammer dagens opposisjonspartier. Å bytte regjering vil ikke bety endret politikk på dette feltet.
Mvh
Bjørn Jarle
Lite jeg ikke skal stemme på det eneste partiet i Norge som er positive til datalagringsdirektivet!!
I Arbeiderpartiets øyne er vi alle kriminelle og må overvåkes. Eller, som de selv sier, de vil heller overvåke oss alle for å ta de få som bryter loven. Aldri i livet om jeg kaster bort stemmen min på et parti som krenker mitt personvern. Se på borgerrettighets forfallet i USA, og dette fra et såkalt sosialistisk parti. Sosialistisk my ass!
Hei eger!
Det stemmer ikke med virkeligheten at du sier «det store flertallet er opptatt av innvandringspolitikken». Det er faktisk ganske få velgere som mener at innvandringspolitikk er det viktigste politikkområdet for dem.
Men noen finnes det – høyreekstremister er stort sett KUN opptatt av innvandringspolitikk, og gir sin støtte til det parti som kan finne på mest mulig faenskap for folk på desperat flukt.
Når det gjelder innvandringspolitkkken, har den forøvrig blitt strengere under dagens regjering enn under noen annen regjering tidligere i norsk historie.
Mvh
Bjørn Jarle
Hvordan kan dere fremdeles være så naive?
Hvordan tror dere at dere kan vinne valget i 2009 uten å ta stilling til både lovlig og ulovlig innvandring?
Det må tas et skippertak nå!!!, men hvordan skal dere klare det?
Nå har vi et politi som ikke orker/gidder å gjøre en innsats mer fordi de har advart og ropt ulv, ulv i mange, mange år uten at myndigheter/arbeidsgiver har reagert.
Hva skal dere gjøre med 5-10.000 ulovlige innvandrere i Oslo-området, folk som bare jobber svart eller er kriminelle?
DET tror jeg folk vil ha svar på NÅ, ellers kan dere se langt etter en valgseier.
Hvem som skyld-rammes av politiske partier er revnende likegyldig for norges fremtidige generasjoner.Dog forandrer dette ikke det faktum at den sittende regjering p.d.d er ansvarlig for at det spilles hasard med oljepengene.
Mvh,
Lei…
Hei eger!
Du har en rett og en gal.
Det rette er at Ap, SV og Sp også tidligere har gått til valg på å si nei til urettferdige og usosiale skattekutt til de rikeste. Og det har de rødgrønne også stått for i gjennomføringen av politikken. I stedet for skattekutt til noen få har det blitt råd til bedre velferd for alle.
Det gale er at ingen kan eller vil gå til valg på slik politikk. Høyre og Frp vil jo nettopp det. Ved å fjerne formuesskatten tar man vekk DEN ENESTE skatten mange av landets absolutt rikeste betaler. Av landets 35 rikeste personer var det 27 som KUN betalte formuesskatt.
Pensjonistene har fått store skattelettelser med dagens regjering, i tillegg til kraftig økning av pensjonen. Til og med Pensjonistforbundet roser jo regjeringen for det økonomiske løftet regjeringen har gitt pensjonistene.
Mvh
Bjørn Jarle
Hei O’rly!
Jeg vet at Høyre og Arbeiderpartiet har dagt at de ikke vil bruke reservasjonsretten på dette direktivet, i allefall ikke uten videre. Andre partier har også vært lunkne til å bruke reservasjonsretten.
Det betyr ikke at man jubler over direktivet.
Du fremstiller det som om dette direktivet er noe Ap har funnet på for å behandle oss alle som kriminelle. Det er jo å snu helt fullstendig opp-ned på verden. Dirketivet kommer fra EU.
Mvh
Bjørn Jarle
Hei Aase!
Jeg kjenner ikke til et eneste parti som ikke tar stilling til innvandring. Alle partier har innvandringspolitikk.
Mvh
Bjørn Jarle
Hei Lei…
Hvis det å investere i verdens mest bunnsolide og største selskaper i en rekke ulike bransjer er å «spille hasard», da bruker du et språk som jeg har vanskelig for å ta seriøst.
Mvh
Bjørn Jarle
Bjørn-Jarle, jeg VET at alle partier har en innvandringspolitikk.
Det jeg spurte om var hvordan dere skal takle det som skjer i Oslo-området idag. Det bor tross alt ca 1 mill mennesker i området, og dermed tilsvarende stemmer.
Hvordan skal dewre overbevise disse velgerne om at de lovløse tilstandene er under kontroll???
Kjære Bjørn Jarle,
Hvis jeg bruker et språk som du har vanskelig for å ta seriøst så må jeg bare beklage, kanskje du er mer stødig i engelsk? Dog må jeg påpeke at du selv tenderer til å bruke et noe svart/hvit verdensbilde som jeg har vanskelig for å ta seriøst.
Hasard-spillet jeg referer til er selvfølgelig ikke selskapene det investeres i, men selve investeringsformen, aksjetungt, som er blitt brukt med mildt sagt skiftende hell. Dette selvfølgelig med et håp om at aksjemarkedet alltid vil stige i et 100 årsperspektiv som finansministeren så ivrig påpeker.
http://www.hegnar.no/bors/article363648.ece
Aksjer er hasard i sin natur, og økning av aksjeprosent andelen i oljefondet øker naturligvis hasard elementet. Det kan selvfølgelig slå heldig ut på sikt, og da vil naturligvis den rødgrønne regjeringen ta all ære for denne hasardiøse investeringstrategien, velbekomme!
Det er pinlig fordi svært lite har skjedd. Men det skal skje, om de bare blir gjenvalgt. Arbeidet er nemlig i gang. Innlegget ditt er, ironisk nok, oppskriftmessig politikerbabbel av den svært forutsigbare typen. Vi skal dette og dette, motstanderne er latterlige, vi har satt igang disse og disse tiltakene. Hurramegrundt og huttetu, men jeg som Ola Nordmann har jommen ikke sett mye av dette i praksis. Strykprosenten er høy i VGS, NAV er ute av kontroll, helsekøene er lange og innvandringen er et eneste stort kaos. Men dere er i gang, ikke sant? Og dere SKAL? Om dere bare blir valgt?
Den sittende regjering som går til nyvalg vil ALLTID ha et troverdighetsproblem. Skryt er den dårligste veien å gå, den beste er å plante føttene på jorda og fokusere på hva som bør forbedres og innrømme feltene de har feilet på.
Når trygdeordningene og NAV er blitt et gigantisk pengesluk uten særlig oversikt som tillater mennesker å VELGE trygd fremfor arbeid, da er ikke velferd og solidaritet noe jeg vil stemme på. At den sittende regjeringen, og selvsagt deg som trofast bjellesau, vandrer stolt omkring med Fellesskapsfanen blir dermed intet annet enn kvalmende.
Svært mange jeg har pratet med som faktisk vil stemme i år stemmer på innvandringspolitikk. Flere er kvinner som er lei av å bli kalt horer av muslimske menn som krever sex av dem, andre er etnisk norske menn som synes det er tråkig å føle seg utrygg. Er ikke mange høyreekstreme her i landet, men svært mange som har slike nevnte erfaringer. Som politiker serverer du din fot et hagleskudd ved å ikke ta dem seriøst og heller avfeie dem slik.
Gå inn på frp.no så får du se netopp hvorfor man ikke stemmer rødgrønt. de har mye flere fornuftige argumenter.
De rødgrønne har hatt sin sjanse, nå skal jeg allefall prøve å være med på å sørge for at frp får sin sjanse til å bevise at de, i motsetning til de rødgrønne, allefall klarer gjøre NOE riktig.
rødgrønn regjering har gitt meg liten tro på politikere. de bare ljuger alle sammen.
et eksempel: de sier de er klimabevisste og skal gjøre noe med klimaet. at de tar inn mer penger hjelper ikke miljøet. man må faktisk GJØRE NOE. f.eks gjøre miljøvennlige biler billigere (som frp)
og stoltenberg og resten av idiotene kjører dyre miljøsvin selv. er det å være et godt forbilde? man må jo være milionær for å få råd til en miljøbil.
så – håper virkelig frp kommer i flertall på stortinget – i det minste en borgerlig regjering, ikke disse sosialistene.
synes man skal bli skattet med nogenlunde lik prosent, ikke straff folk fordi de jobber mer eller tjener mer penger. altfor mye skatter i norge. og bilavgifter. de går jo ikke til det de skal uansett.
sitat :
«sosialisme er den verste form for egoisme. de vil ha alle andre til å betale for seg selv.»
Bjørn Jarle.
Du skriver:
«»Det stemmer ikke med virkeligheten at du sier “det store flertallet er opptatt av innvandringspolitikken”. Det er faktisk ganske få velgere som mener at innvandringspolitikk er det viktigste politikkområdet for dem.»»
Jeg gjentar at innvandring er den store saken under dette valget.
Det er da snakk om asylsøkere og ikkevestelig innvandring!
Innvandring blir hovedspørsmålet enten regjeringen vil eller ikke.
Aldri har jeg merket en så rolig valgkamp før et stortingsvalg som nå, men snart drar noen proppen ut og da er spørsmålet som alle er opptatt av det eneste som gjelder. Jeg gleder meg.
Du skriver.
«Når det gjelder innvandringspolitkkken, har den forøvrig blitt strengere under dagens regjering enn under noen annen regjering tidligere i norsk historie.»
Saken er den at ALDRI har det hvert verre enn i år.
Ikke bare er politikken for svak, men gjenomføringen er enda svakere.
eger
Jeg er ikke strålende fornøyd med den sittende regjering. Men, jeg kommer til å stemme AP ved valget, fordi jeg tror denne regjeringen er så mye bedre en alternativet…
Hei Bjørn Jarle !
Hvordan kan du si at pensjonistene har fått et godt oppgjør ?
Jeg er minstepensjonist og gift. Mitt tillegg i år ble på
kr. 336,. pr. måned før trygdeavgift og skatt. Eller kr. 11,- pr. dag !!!
Synes du dette er er bra oppgjør ?Berit
MVH
Berit
BJ, husker du løftet om å fylle bassenger? Husker du at det var et stort satsningsområde sist valgkamp? Hvorfor har dere (AP) ikke gjort det?
Ikke svar på veisatsningen. Der røk dere uklar ved å kaste bort deler av Oslopakke 3. At dere finner penger til å bygge en bro på vestlandet til 1mrd kr med trafikk på 45 biler pr. dag er hårreisende. Istedenfor å satse på DEN mest trafikerte strekningen i Norge.
Svar meg ang. bassengene, ikke vei.
Ser man stort på det så er det en fordel av ministrene ikke løper rundt som vimsete basekråker og setter i gang en masse improviserte tiltak. Stabilitet er i seg selv et uvanlig sterkt argument i disse dager.
For næringslivet er det en stor fordel at økonomien er stabil og forutsigbar.
Men det vil også medføre at norske arbeidslasser blir uvanlig tiltrekkende for utlendinger. Dess bedre landet fungerer dess sterkere blir pågangen fra land som fungerer dårligere.
Men det er fortsatt mye å hente innen NAV og helsevesen hvor en god del penger renner ut uten at det kommer folk til gode.
Det er problematisk at leger fungerer som suverene agenter for profittindustri. Vi er nødt til å få et kritisk søkelys på disse private aktørene.
Og familiepolitikken er ei historie for seg.
Takk for svar BJ!
La meg starte med å fortelle alle andre hvem jeg er. Jeg heter Lars Lindstad, bor i Oslo og er student på deltid ved UiO. Jeg bruker riktignok Jørgen som navn, men la meg spørre: Hvilken interesse har alle ved å vite mitt korrekte navn? Terje, Hans, Ola og Petter gir blanke i mitt fulle navn, ettersom de kun er ute etter debatt. Du ser jo min mailadresse, så jeg forstår ikke grunnen til at du svetter slik.
Og kjære deg BJ, jeg er for all del ingen folkevalgt politiker. Jeg har aldri sittet i kommunestyret,stortinget, eller sametinget for den del. Det jeg skammer meg mest over i den tid hvor jeg har hatt interesse for politikk er det faktum at jeg stemte AP ved forrige valg. Jeg studerer samfunnskunnskap på masternivå, og jeg tror ikke du skal være så standhaftig ved å kaste løse påstander ut i luften. Som en tidligere blogger sa » du ender kun opp med å servere din egen fot et hagleskudd».
Jeg kan også fortelle deg at innvandringsspørsmålet vil bli uhyre viktig, og dette spesielt for oss oslobeboere. Jeg snakker med venner og bekjente til stadighet om dette temaet, og tilogmed mine muslimske venner mener at det nå er på tide å ta grep. Det som irriterer meg så sterkt ved AP og SV er all denne lyvingen. De lyver meg som velger rett opp i ansiktet, med sine løfter om helse, samferdsel, kriminalpoltikk osv osv. De har hatt 4 år ved makten, og kan du være så vennlig å svare meg på hvorfor de ikke har gjort noe enda?
Hijabsaken, blasfemisaken, et EU som overkjører oss nordmenn, eksploderende kriminalstatistikk, Brustad vs. Røkke saken, BHH som misbruker makten. Det er liksom ikke noen grense for hvor mye AP skal drite seg ut i media foran alles øyne. Jeg kunne ha gitt deg så mange grunner til at AP og spesielt ikke SV burde sitte ved makten at skriveren din ville gått tom for blekk om du forsøkte å printe det ut.
Sosialdemokratene tar dine penger og bruker det på seg selv.
Dere vil tape dette valget.
Hei Aase!
Kriminalitetstallene går nedover for mange typer forbrytelser, særlig for de mest alvorlige. Dessverre har politiet i en periode levert mye dårligere enn vi kan forvente, og Riksadvokaten har gitt forklaringen på hvorfor dette har skjedd.
Det er flere måter å ytterligere bekjempe kriminalitet – ensidig fokus på politiinsats er ikke tilstrekkelig. Vi trenger både forebygging, straff og rehabilitering. Et sted å begynne forebyggingen er å se på ungsomstilbudene særlig i Oslo – som Høyre og Frp nedbygde helt systematisk på 1980- og 1990-tallet. Konsekvensen ser vi nå. Et annet sted å forebygge er i alkoholpolitikken.
Mvh
Bjørn Jarle
Hei Lei…
Da minner jeg deg om at det er bred enighet i Stortinget om vektingen i aksjer. De eneste som var mot den økte vektingen i aksjer, var Frp. De ville ha økt vekting i obligasjoner i stedet. Som kjent har obligasjonene falt enda mer i verdi enn aksjer, så det eneste partiet som har gått for en annen vekting av fondet ville altså påført Norge et ENDA større verdifall enn den sittende regjering.
Men det er altså ikke tapte penger det er snakk om før man har solgt aksjene/verdipapirene.
Jeg minner også om at verdien økte med 120 milliarder fra mars til april: http://arkiv.na24.no/Nyhet/358333/Oljefondets+comeback.html
Utfra din språkbruk skal vel regjeringen i såfall hylles fordi den har fått en så voldsom verdistigning på fondet på bare én enkelt måned?
Aksjer er ikke hasard. Å investere i verdens største og mest solide selskaper i en rekke bransjer kan ikke sammenlignes med f.esk. Poker etter «all in»-prinsippet, uansett hvor mye du måtte mene dette.
Mvh
Bjørn Jarle
Hei eger!
Dette valget dreier seg om hvilken hovedretning du ønsker for samfunnet. Ønsker du at folk skal klare seg selv når de blir syke eller havner i et uføre, eller ønsker du et samfunn der solidariteten styrer? Ønsker du mer privatisering og konkurranseutsetting eller bedre offentlige tjenester? Ønsker du en regjering som vil la markedskreftene få fritt spillerom, eller en regjering som iverksetter nødvendige tiltak for at flest mulig skal ha en jobb å gå til hver morgen? Ønsker du en skole der elevene piskes til ydighet gjennom trusler om å dumpe som 6-åringer og en skole basert på gullknapper og diplomer, eller en skole der det er plass til alle og der elevene får opplæring utfra egne forutsetninger? Og ønsker vi et Norge som tar miljøkrisen og matvarekrisen på alvor gjennom internasjonal solidaritet, eller en regjering som er mer opptatt av billigst mulig spritsalg døgnet rundt på landets bensinstasjoner?
Det er dette valget dreier seg om, uansett om du ikke liker det.
Mvh
Bjørn Jarle
Bra Guttorm. Det håper jeg riktig mange andre gjør også. Det er umulig å finne «Det Perfekte Parti» der man er enig i absolutt alt. Man må gjøre som deg – finne det partiet man er mest enig med og som står for den beste hovedretningen for samfunnet, og stemme på det partiet.
Mvh
Bjørn Jarle
Hei Berit!
Minstepensjonen til enslige pensjonister økes med 16 476 kroner til 136 296 kroner, det vil si en økning på 13,75 prosent. Minstepensjonene trappes videre opp til 2 ganger grunnbeløpet (G) fra 1. mai 2010. Tilleggspensjonen til unge uføre trappes også opp, med en økning på 14 112 kroner. Grunnbeløpet i folketrygden økes med 5,5 prosent.
Dette er tidenes beste oppgjør for minstepensjonistene.
Les gjerne mer på denne linken.
Samtidig legger jeg til at 200.000 pensjonister som betalte formuesskatt under den borgerlige regjeringen, er fritatt under dagens regjering. Dette skyldes at regjeringen har økt bunnfradraget i formuesskatten slik at den vanlige mann skjermes. Samtidig er den økt noe for de aller rikeste i landet – slik at fellesskapets inntekter totalt sett ikke har gått ned. Med andre ord: Like mye velferd, men mer rettferdig sosial fordeling.
Mvh
Bjørn Jarle
Hei Fred!
Jo, jeg husker slagordet om å fylle vann i bassengene – og dette er et område der regjeringen har gjort mye.
En ordning med rentefrie lån for kommuner og fylkeskommuner som ville ruste opp bassengene er lansert: http://www.indre.no/Innenriks/article2568227.ece Denen ordningen er på totalt 15 milliarder kroner (kan brukes på basseng og skolebygg). I tillegg er kommuneøkonomien vesentlig styrket, slik at mange kommuner som så seg nødt til å stenge bassengene under forrige regjering har kunnet åpne bassengene igjen uinder den rødgrønne regjeringen.
Jens Stoltenberg har selv reist mye rundt og vært med på å åpne/gjenåpne bassenger, her en artikkel fra et av de mange stedene han har vært: http://www.varden.no/article/20080618/NYHET/928804812/1001/_
Så også her leverer regjeringen bra, selv om høyresiden forsøker å skape inntrykk av det stikk motsatte.
Mvh
Bjørn Jarle
Hei Jørgen!
Mulig jeg da tok feil, men du har samme navn som en folkevalgt fra et parti på høyresiden, da er det fort å forveksle når du samtidig kommer med påstander som like gjerne kunne vært kastet frem av folk fra det partiet.
Si meg – hvilke løgner snakker du om? Vet du hva løgn betyr, eller er det bare et hendig skjellsord du strør om deg når du er uenig med noen? Eksemplene du kommer med har i allefall ingen verdens ting med løgner å gjøre. At du er uenig i håndteringen av enkelte saker er greit – men vær så snill å ikke henfalle til usakligheter av den grunn.
Mvh
Bjørn Jarle
Nå kaster Jens&co. flesket sitt i alle retninger.
Pass dere så dere ikke sklir i det, for da risikerer dere å havne på sykehus, og det er ikke så lurt nå som de rødgrønne har gjort det omtrent umulig å plass.
Hei crist!
Nå har flere – her inne og i offentligheten forøvrig – kritisert Jens & Co for at de har FOR LITE flesk, at det er for kjedelig, at det er det samme om igjen etc.
Så kommer du og sier at det nærmest renner flesk av samtlige vegger i det norske hus…
Jeg syns det er et godt bevis på det jeg har sagt i bloggposten min: Å holde fast på de store oppgavene og den overordnede samfunnsutviklingen er oppskriften på rødgrønn valgseier.
Mvh
Bjørn Jarle
«nei til privatisering av skolen» er vel egentlig det eneste konkrete her.
Resten kunne vel stått i hvilket som helst parti sitt partiprogram
Så fint, Martin. Da bør det være en smal sak å samle bred støtte til regjeringens politikk i neste stortingsperiode
Mvh
Bjørn Jarle
Bjørn Jarle.
Innlegget du refererer til vedrører pensjonsoppgjøret for 2008 !!
Jeg snakker om årets oppgjør.
Årets oppgjør utgjør 3.73 % på grunnpensjonen.
Jens Stoltenberg hevder at ALLE minstepensjonister har fått et
«kraftig løft». Dette er feil idet dette gjelder enslige minstepensjonister,
og minstepensjonister som gift. Min mann er ikke minstepensjonist,
derfor har jeg ikke fått andel i dette «kraftige løftet» som Stoltenberg
feilaktig hevder. Vi som er gifte blir fraranet 15 % av vår grunnpensjon
fordi vi er gifte ! Dette utgjør kr. 10932,- både for min mann og meg.
Altså kr.21.864,- pr.år. Dette ranet ble riktignok innført av
Bondevikregjeringen, men senere redusert til 15 % etter påtrykk
fra FRP. Denne straffeskatten burde den rødgrønne regjeringen
ha fjernet !
Som jeg hevdet i mitt innlegg, ble min minstepensjon øket med
kr.11,- pr dag før trygdeavgift og skatt. Dette er ikke mye å rutte
med !!!
Grunnen til at jeg er minstepensjonist, er at jeg var hjemme for
å ta meg av mine barn som alle har skikket seg vel, og ikke
ligget samfundet til byrde. Kaare Wiloch uttalte nylig i et TV-program at det er begått en stor urett mot hjemmeværende
husmødre, og som straffes med minstepensjon for det viktige
arbeid det er å oppdra barna og holde huset iorden.
MVH
Berit