Knut er tilbake igjen, nå blir det action!
Etter fire ukers sykmelding er Knut Storberget tilbake på jobb igjen i dag. Og da blir det action!
Allerede i det direktesendte pressemøtet på morgenkvisten i dag, varslet han en skarp og tydelig politisk profil. I stedet for å høre på Tina Turner, svømme og gå på ski vil en av regjeringens desidert sterkeste statsrder bruke tida framover på å gjennomføre trygg og fornuftig sosialdemokratisk politikk på sitt politiske ansvarsområde.
Han har allerede fjernet så godt som hele soningskøen som de borgerloge partiene etterlot seg etter å ha styrt Norge på en særdeles dårlig måte fram til 2005, han har sørget for en kraftig opptrapping av utdanningskapasiteten for politifolk, politibemanningen har fått et kjempeløft (460 nye stillinger bare hittil i år!), etablert Barnehus flere steder i landet, styrket fokuset på og innsatsen mot vold i nære relasjoner, fått på plass DNA-reformen som gir kraftig bedring i muligheten for oppklaring av kriminalitet – kort sagt LEVERT VARENE på en måte som knapt nok noen annen justisminister før ham har gjort.
Velkommen tilbake på jobb, Knut! Dette er en god dag både for deg, for Arbeiderpartiet og for det norske folk!
Det er helt klart delt syn på om Knut har levert varene…
Hei Ante!
Still deg noen spørsmål:
Har soningskøen gått ned, eller har den ikke det?
Har politibemanningen blitt styrket, eller har den ikke det?
Har utdanningskapasiteten til politiyrket blitt styrket, eller har den ikke det?
Har DNA-reformen gitt bedret mulighet for oppklaring av kriminalitet, eller har den ikke det?
Har det blitt etablert Barnehus rundt om i landet, eller har det ikke det?
Tenk litt gjennom spørsmålene – og vurder deretter for deg selv følgende: Virker påstanden din fornuftig, eller gjør den ikke det?
Mvh
Bjørn Jarle
Nå er du direkte ufin, Bjørn Jarle – slenge fram fakta i stedet for fordommer. 😉
Ja, jeg vet.
Det er nesten litt trist å ødelegge sutring og klaging over fiksjoner med å fortelle hva den objektive sannhet er.
It’s a dirty job, but somebody’s got to do it! 🙂
Mvh
Bjørn Jarle
Hvorfor har politiforbundet en annen oppfatning enn Storberget?
Han starter en ny arbeidsøkt med nok en gang med å legge seg ut med Johanessen.
Fortsetter det slik så blir han sannsynlig nok en gang syk.
Storberget vet hvor veggen er nå og kan nok en gang møte den.
Johanessen virker frisk og opplagt hele tiden og gløder av kampvilje.
Å ta fra en yrkesgruppe faglige rettigheter og en å pålegge de en ubekvem arbeidstid passer seg ikke en AP statsråd.
Kanskje han ikke vet hva byråkratiet holder på med på egen hånd denne gangen heller med hijabsaken friskt i minne?
«- Politiets Fellesforbund må kjenne sin besøkelsestid og sitt besøkelsessted. Vi har et system for lønnsdannelse i Norge. Det ville være helt galt å sette det til side i en situasjon med økende ledighet og store utfordringer knyttet til likelønn, sier Storberget.»
Hva med denne uttalelsen? Som sosialdemokrat er vel du også enig om at det er et system for lønnsdannelse i Norge? Heldigvis er det ikke slik det er i andre yrkesgrupper, der setter partene seg rundt bordet og diskuterer. Noen ganger havner partene hos riksmeglingsmannen, men alle parter prøver å jenke seg til.
I saken med politiet skjer dette. Storberget stiller et spørsmål til Johansen: Er vi enige om mitt forslag?
Johansen: nei, men hvis vi gjør……
Storberget: Det er greit Johansen. Du kan gå, så skal jeg sørge for at loven blir endret!
Dette er IKKE riktig måte å gjøre dette på.
– Har soningskøen gått ned, eller har den ikke det?
Svar: Joda, det har den. Men hva er årsaken til dette? Jo, færre kriminelle blir tatt, og de som blir tatt får kortere straffer.
Har politibemanningen blitt styrket, eller har den ikke det?
Svar: Nei, det har den ikke blitt. En av årsakene til at antall studenter er økt er oogså at kjempestore kull går av med pensjon.
Har utdanningskapasiteten til politiyrket blitt styrket, eller har den ikke det?
Svar: Nei, den har ikke blitt styrket. Antall studenter har økt, men ikke fasilitetene. Studentene klager på oppfølgingen de mottar på skolen, samt at det ikke er nok datamaskiner. Spør dem selv.
Har DNA-reformen gitt bedret mulighet for oppklaring av kriminalitet, eller har den ikke det?
Svar: Dette er riktig, og det skal Regjeringen ha mye skryt for.
Har det blitt etablert Barnehus rundt om i landet, eller har det ikke det?
Svar: Dette er riktig, og det skal Regjeringen ha mye skryt for.
Tenk litt gjennom svarene – og vurder deretter for deg selv følgende: Virker påstanden din fornuftig, eller gjør den ikke det?
Knut har på ingen måte levert varene!
Hei Dag!
Jeg mener ganske nøyaktig det samme som Knut Storberget i denne saken: Forhandlinger om lønn og arbeidsvillkår for politiet og lensmannsetaten må følge de reglene vi har for slikt i Norge. Jeg opplever at Politiets Fellesforbund kommer med nye krav og forlanger endringer UTENFOR de rammene som ellers gjelder for forhandlinger i arbeidslivet, og det syns jeg de ikke burde gjøre.
Mvh
Bjørn Jarle
Hei Paul!
1. Flere kriminelle blir tatt (bl.a. som følge av DNA-reformen og økt internasjonalt politisamarbeid som regjeringen har jobbet for), og flere soningsplasser blir bygget ut. Det er satsingen på nye soningsplasser som gjør at soningskøen går nedover.
2. 250 nye stillinger ble opprettet i politiet i fjor. Nesten 500 nye stillinger er opprettet i politiet i år. Dette kommer i tillegg til de stillingene som var fra før. Altså en klar styrking.
3. Nye studiesteder, flere studenter, økt kapsitet og flere som fullfører utdanningsløpet = styrking.
4. Her er vi enige.
5. Her er vi også enige.
Min klare konklusjon: Knut er en av de beste justsministre Norge noensinne har hatt.
Mvh
Bjørn Jarle
Jeg er hovedtillitsvalgt i en bedrift som ved nyttår hadde 3462 ansatte.
Vi har ikke alltid den beste kommunikasjon med våre ledere, men heldigvis kan ikke vår ledelse gå inn og endre på hvilke personer som kan unntas fra AML.
Hvis våre ledere hadde forsøkt noe lignende, hadde vi gått til våre eiere og bedt om utskifting. (Det har skjedd bare en gang og personalsjefen gikk).
Jeg begynner å ønske meg en borgerlig regjering eller en mindretallsregjering. Da har vi nemlig mulighet for å få hjelp fra DNA og SV. Nå er det verre en Bondevik-regjeringa.
1. Flere kriminelle blir tatt.
Dette stemmer rett og slett ikke. Flere blir kanskje tatt totalt sett, men prosentandelen av de som begår kriminalitet er lavere. Masse saker henlegges jo med kjent gjerningsmann, saker som ellers ville medført fengselsstraff. Hvordan forklarer du dette?
2. «250 nye stillinger ble opprettet i politiet i fjor. Nesten 500 nye stillinger er opprettet i politiet i år. Dette kommer i tillegg til de stillingene som var fra før.Altsåen klar styrking.»
Du kan ikke kalle dette en styrking uten å trekke fra de som går av med pensjon, og de som ellers slutter i politiet av andre årsaker (frustrasjon, lønn). Du fremstiller dette som at det fylles på i ene enden og ikke renner ut i den andre. Dette blir feil.
3. Nye studiesteder, flere studenter, økt kapsitet og flere som fullfører utdanningsløpet = styrking.
2. året på phs er jo et praksisår. Er du klar over at det ikke er nok kvalifiserte «veiledere» i politiet til å følge opp disse? Studenter blir veiledet av nyutdannede med 6 mnd fartstid. Studentene skal heller ikke være en ressurs mens de er i praksis ihht instruks, men benyttes fullt ut for å fylle hull i ordinære tjenestelister.
Jeg sier ikke Knut ikke gjør jobben sin, men at han leverer varene så det griner er en overdrivelse av dimensjoner. Og det bekymrer meg at han ikke ser ut til å ville gå i dialog med Politiets Fellesforbund, som med tiden kan få problemer med å holde igjen en svært frustrert medlemsmasse. Dessverre.
Takker ellers for kjapt svar 🙂
Stillingshjemmelen til de som går av med pensjon forsvinner ikke. Det jeg snakker om er nye stillinger i tillegg til de eksisterende. Dersom en ansatt har en stilling, og deretter går av med pensjon – så finnes fortsatt stillingen. I tillegg kommer altså de nesten 750 nye stillingene i 2008 og 2009.
Mvh
Bjørn Jarle
Hei.
Fint at justisministeren er tilbake, men utfordringene står i kø.
En kort tilbakemelding til Bjørn Jarle. Hva hjelper det med «nye stillinger» om det ikke er rom for ansettelser i budsjettet? Jeg kan fortelle deg det at antall ubesatte stillinger er økende… Budsjettene har aldri vært strammere.
Mye bra har blitt gjort, men frustrasjonen som er ute i politietaten er reell! Politikrisen er ikke noe PF har skapt! Det har bygd seg opp over år, og for mange er begeret fult.
Dersom en ansatt går av med pensjon så finnes fortsatt stillingshjemmelen skriver du. HVA ER DET DA? Poenget er at antall politibetjenter reduseres. Har du ikke skjønt det enda? Knut er i krig med sine egne ansatte i en tid da landet flommer over av ran, drap og psykiatri. Er det lurt da? Får vi, landets innbyggere, bedre trygghet av at Knut STorberget totalt neglisjerer sine ansatte. Vil deres motivasjon stige da? Dette er makt ARROGANSE. Flertallsdiktatur. Vi får se etter valget i høst…………….Kan garantere at AP ikke sitter med makta lenger da, slik som de behandler sine velgere. Skam dere.
Hei Gunn!
Det følger penger med de nye stillingene, bare så det er sagt.
Men det du tar opp er likevel viktig, og det må løses. Jeg ser at det nå diskuteres om etaten kan organiseres annerledes for dermed å frigjøre ressurser. La meg ta et par eksempler:
* I store deler av landet er det lensmannskontorer som kun er åpne noen timer hver uke. Oppgavene de løser er stort sett knyttet til våpenlisens og annet «rutinepreget kontorarbeid», ikke til etterforskning eller kriminalitetsforebygging/-bekjempelse. Disse «politifilialene» koster like mye i driftskostnader pr. time de store delene av uka som de er ubemannet som i de korte periodene de er bemannet. Også innkjøpt utstyr står ubrukt store deler av uka på disse stedene. Er dette riktig bruk av ressursene? Eller kan de brukes bedre ved en annen organisering?
* Du tar opp ubesatte stillinger. På mange av de nevnte filialene er det én person som jobber noen timer pr. uke, eventuelt med støtte fra deltidsansatte sivile. Er dette et stimulerende nok fagmiljø til at høyskoleutdannede politifolk vil søke seg dit? Eller er det snarere slik at denne måten å organisere etaten på medvirker til at det blir ubesatte stillinger p.g.a. lite stimulerende areidsmiljø med manglende faglig bredde?
* Er det nødvendig at alle oppgaver som er lagt til politi- og lensmannsetaten i dag skal løses av etaten i framtiden? Eller kan en annen organisering av f.eks. passutskriving frigjøre ressurser til kriminalitetsforebygging og -bekjempelse?
Jeg heller i retning av at Norge bruker nok penger og nok ressurser på etaten som sådan – men at måten ressursene benyttes på gjør at vi ikke får den effekten ut av hver krone som både politifolk og samfunnet forøvrig er opptatt av.
Mvh
Bjørn Jarle
Hei Exapvelger!
For det første: Landet flommer ikke over av drap og ran. Antallet drap i Norge pr.år har gått gravis nedover i mange år. Statistikken viser at hele 97 % av alle drap i Norge blir oppklart. Siden 1988 har det blitt begått 476 drap i Norge, hvorav 462 har blitt oppklart. I nærmere 80 % av sakene kjente drapspersonen offeret fra før. Bare 10 % av alle drap ble begått av kvinner.
I gjennomsnitt er dette under 24 drap i året i gjennomsnitt. Dette gjør Norge til et av landene i verden med færrest drap pr. 1000 innbyggere.
Nesten halvparten av drapene i Norge blir begått i alkoholpåvirket tilstand eller i annen form for rus. De fleste gjerningspersonene er menn i alderen fra 21 til 40 år. De fleste drapene foregår ved bruk av kniv eller annen spiss gjenstand, kvelning eller «stump vold», det vil si slag. Noen få drap begås ved bruk av skytevåpen
Også når det gjelder ran er din beskrivlse helt gal. Når hørte du sist om f.eks. et bankran eller ran av pengetransport? Sannheten er at politisk innsats på dette feltet praktisk talt har utryddet denne typen grove ran i Norge.
Mvh
Bjørn Jarle
«Også når det gjelder ran er din beskrivlse helt gal. Når hørte du sist om f.eks. et bankran eller ran av pengetransport? Sannheten er at politisk innsats på dette feltet praktisk talt har utryddet denne typen grove ran i Norge.»
Sprøyt, dessverre.
Dette skyldes den enorme politiinnsatsen som ble satt i gang etter NOKAS-ranet, der politiet fikk en fullstendig oversikt over ransmiljøet. Denne oversikten glipper mer og mer for hver dag, og om ikke lang tid vil vi se verditransportran igjen ukentlig.
Jeg synes det er bekymringsverdig at ikke Regjeringen tar innover seg at de er fullstendig på kollisjonskurs med eget maktapparat. Jeg er redd dette ender stygt, skikkelig stygt! For hver dag som går blir politifolk mer og mer provosert over en justisminister og egen ledelse som legger skylden over på den enkelte medarbeider.
Exapvelger:
«i en tid da landet flommer over av ran, drap og psykiatri.»
Bjørn Jarle har kommentert, uten å gå inn på psykiatri. Jeg skal være snill og lese det som «drap begått av psykiatriske pasienter.»
Det som ikke kommer så godt fram i media er at det som regel er kombinasjonen av rus og psykiatri som er problemet. Det er ganske bemerkelsesverdig at politimesteren i Troms unnlater å si dette. (Eller er han klipt?)
Det henger igjen et gammelt skille mellom rusbehandling og psykiatri som blir mer og mer håpløst for hver dag som går. Noen steder er det veldig ille, andre steder er det i ferd med å ordnes. Det skal være nye tvangsinnleggelsesregler på trappene. Men tvangsinnleggelse er ikke noe tryllemiddel.
Det store rusmidlet i Norge er alkohol. Samt blandingsmisbruk.
Hei Paul!
Hvordan kan dette være sprøyt, du sier selv at det har vært en voldsom innsats her…?
Faktum er at det har vært en prioritert oppgave politisk å avskaffe denne svært alvorlige kriminaliteten. Og det har lykkes. Et av virkemidlene har vært intensivert politiinsats overfor akkurat denen formen for kriminalitet. Hvordan kan du påstå at dette er sprøyt?
Mvh
Bjørn Jarle
Er det et problem for landet og regjeringen at 4000 politifolk ropte ut sin misnøye foran nasjonalforsamlingen?
Skal AP prøve å tie dem ihel/ evt tvinge de i kne?
Er det et problem eller er det ikke et problem at landets politistyrker demonstrerer enorm misnøye med regjeringen i dette landet eller er det ikke det?
Hei Exapvelger!
For det første trodde jeg at de var på Youngstorget, men det er mulig jeg tar feil.
For det andre: I det forrige innlegget ditt kom du med ramsalt kjefting som ikke hadde grunnlag i virkeligheten, noe både jeg og en av leserne har påpekt. Dette nevner du ikke overhodet i ditt nye innlegg – men kommer med flere anklager i stedet.
Jo, det er et problem at et av regjeringens maktmidler bruker sin posisjon i samfunnet til å forsøke å presse seg til bedre lønns- og arbeidsvillkår enn de har fått til gjennom lønnsforhandlingene. Men problemet ville vært større dersom regjeringen hadde gitt etter – da hadde vi stått overfor nok et eksempel på at de som skriker og kjefter høyest og som truer med «sin viktighet i samfunnet» for å få gjennom kravene sine nok en gang får det som de vil, i motsetning til de som følger avtalte spilleregler.
Med andre ord: Samfunnsundergraving.
Regjeringen gjør helt rett i å ha en fast og prinsipiell linje her. Forhandlinger skal skje når de skal skje – ikke når en interessegruppe finner det opportunt.
Mvh
Bjørn Jarle
«Hvordan kan dette være sprøyt, du sier selv at det har vært en voldsom innsats her…?»
Fordi du påstår at dette er et resultat av politisk innsats, mens det i realiteten skyldes at en politimann ble skutt og drept, noe som igjen førte til at politiet i en begrenset periode fikk jobbe med «ubegrensede» ressurser. Den innsatsen som ble gjort der har man høstet frukter av i lang tid nå, men man blir snart innhentet av ordinære budsjetter ettersom det er umulig å beholde oversikten over det miljøet med de midler politiet får i dag.
Og at du kan påstå at å forhandle om en tariffavtale er utenom lønnsforhandlingene sier jo sitt om hvor du står. I stedet mener du det er greit at ARBEIDERpartiet trer en forskrift over hodet på politiet fordi de opplever at motparten satt med gode forhandlingskort?
Hvis du tror at en eneste yrkesgruppe har sjanse til å justere sin lønn innenfor det systemet vi har for lønnsforhandling i Norge, så tar du GRUNDIG feil. Frontfagsmodellen er skapt nettopp slik, med klausuler om reforhandling dersom andre oppnår et vesentlig bedre resultat. Nettopp derfor gjør PF helt rett i å justere egen lønn opp mot en tariffavtale for det som gjør PF spesielle i forhold til unntak fra AML. Og før du sier at det er andre som har unntak fra AML – så vet du like godt som meg at disse fikk FORHANDLE om avtalen – noe PF ikke får lov til.
Det Regjeringen driver med er rett og slett en skandale, og du viser svært liten oversikt over tariff og lønn i dine svar her inne, dersom du mener at poltiet kan oppnå høyere lønn i vanlige lønnsoppgjør. Du viser også liten kunnskap om hvordan det egentlig er i politiet. Noe du forøvrig deler med justisdepartementet og politiledelsen.
4000 politifolk utenfor stortinget sier sitt om frustrasjonen. Du kan gjerne mene det er feil og at det blir forhandlet om lønn «utenom tur». Men situasjonen er her, og den må løses. Og det er Regjeringen sitt ansvar.
🙂
Hei igjen Paul!
Innsatsen for å få ned grove ran mot f.eks. banker og pengetransporter har vært en viktig politisk oppgave. Du later som om det er politiet som foretar slike prioriteringer – det er det altså ikke.
Jeg påstår ikke at «å forhandle om tariffavtale er utenom lønnsforhandlingene». Hvorfor sier du da at jeg påstår dette?
At yrkesgrupper har mulighet til å påvirke sin lønnsutvikling i Norge? Ja, det er ikke bare noe jeg tror – det er slik det er, og det har vært slik så lenge både du og jeg har levd.
Det regjeringen gjør er helt korrekt. At du er uenig med regjeringen er greit – men den uenigheten gjør ikke saken til en skandale.
Mvh
Bjørn Jarle
Ser at vi ikke blir helt enige her, noe som sikkert kan forklares med at du er vant til den politiske verden mens jeg den mer praktiske. 🙂
Men hvilken kommentar har du til dette:
Konflikten mellom politi og Regjering er her. Den må løses, og den må løses raskt. Og det er Regjeringen sitt ansvar.
Eller velger du som Storberget å stikke hodet i sanden og svare at «for mitt vedkommende er situasjonen allerede løst med dna-reform, nytt nødnett, sivile stillinger og opptak til phs». Mon tro om det vil løse noen ting som helst, uavhengig av hvem som har rett og hvem som tar feil.
«Jo, det er et problem at et av regjeringens maktmidler bruker sin posisjon i samfunnet til å forsøke å presse seg til bedre lønns- og arbeidsvillkår enn de har fått til gjennom lønnsforhandlingene»
«de som skriker og kjefter høyest og som truer med “sin viktighet i samfunnet” for å få gjennom kravene sine nok en gang får det som de vil, i motsetning til de som følger avtalte spilleregler.»
«Forhandlinger skal skje når de skal skje – ikke når en interessegruppe finner det opportunt.»
Du sier det jo her Bjørn.
Politiet prøver å forhandle om en særavtale. Ikke fremstill det som det er utenom tur å forhandle frem en særavtale for da skal jeg bevise at du tar feil. Det finnes en rekke eksempler å vise til. Det er tilogmed innenfor spille reglene å fremforhandle en slik særavtale.
Hei Bjørn.
Interessant å få møte en politiker på denne måten.
Du skriver i et innlegg at det ikke var politiets prioritering som førte til at ransmiljøet på Østlandet kartlagt og lagt dødt, men at det derimot var politikerenes prioritering.
Du har rett i at politikerene har råderett over ressursene i politiet og ga ekstre bevilling etter Nokas ranet, men prioriteringen til politiet er det Riksadvokaten som foretar.
Til orientering, nå som du har hevet deg ut i justispolitikken!
Artig side det her. For meg som har vært ansatt i politiet siden 1990 er det morsomt å se din virkelighetsbeskrivelse av min hverdag. Du har meninger om det meste, og det er bra, engasjemnt er viktig. Bare litt opplysninger til deg som du kankje kan nyttiggjøre deg:
Å si at det er blitt 750 nye politistillinger de to siste årene er, som du også vet, feil. Vi kan ikke si at en sivil nyansatt er en frigjort tjenesteperson. I Østfold ble vi tildelt 21 stillinger, og av disse blir det kanskje fem arrestforvarere. Resten går med til å dekke inn sivile stillinger som vi skulle har for flere år siden. Når det gjelder stillingshjemlene som du hele tiden henviser til, så har mange vært holdt ubesatt de siste årene. Det er to grunner til det: Manglende dritfsmidler og ikke nok politipersonell. Som du har nevnt selv så vil det fra høsten 2012 komme flere ut fra PHS, men hva skal vi gjøre frem til da?
Til slutt må jeg bare spørre deg som en aktiv AP-mann: Hvorfor er et slik at når PF vil reforhandle en inngått særavtale så er det ifølge regjeringen ett utidig forsøk på ikke å følge spillereglene, mens alle andre særavtaler i staten reforhandles til stadighet uten at de skal tas av hoved og mellomoppgjøret?
Som Arne J har sagt til det kjedsommelige synes jeg også at satsingen på sivile stillinger, dna-reformen og det økte antallet studenter på phs er bra. Husk bare at det tre år til studentene er ferdige, og de har ennå ikke begynt på skolen.
Hei Eirik!
Jo, du har rett i at Riksadvokaten avgjør noen av prioriteringene i politiet, men da snakker du velførst og fremst omde påtalemessige prioriteringene? For en del av øvrige prioriteringer fastsettes gjennom f.eks. bevilgninger fra sentralmyndigheter og gjennom beslutninger hos politidirektøren/direktoratet. Det konkrete i forhold til ransmiljøet var, som dui skriver, at politikerne ønsket å prioritere arbeidet mot ran ekstra høyt.
Og det arbeidet har vært vellykket – takket være kombinasjonen av bevilgede ressurser og innsatsen fra dyktige politifolk.
Mvh
Bjørn Jarle
Hei Odd!
De nærmere 750 stillingene det er snakk om er hovedsaklig sivile stillinger innenfor politi- og lensmannsetaten. Det betyr at etaten har blitt styrket med nær 750 stillinger til å løse de oppgavene etaten er satt til. At stillingene burde vært der for flereår siden – men først kommer under sittende regjering – er kanskje enda et eksempel på at vi nå har en justisminister som prioriterer sin sektor høyt, og som får gjennomslag i regjeringskollegiet for sine ønsker?
Når det gjelder nyutdannede fra PHS, så kommer det jo nye hvert år – men økningen i opptaket som Storberget har fått til ser man først når disse rent faktisk er ferdige med utdannelsen sin. Dessverre får vi ikk egjort noe med de lave opptakene som var da de borgerlige styrte. Hadde de tatt ansvaret for økt opptak under sin regjeringstid ville vi hatt flere politifolk nå. Men det gjorde de ikke. Da er det dessverre slik at vi må leve med at den økningen Storberget har fått til er den raskeste måten å øke antallet nyutdannede politifolk på. Fram til dagens politistudenter er ferdige på skolen må vi dessverre leve med etterdønningene av de borgerlige partienes nedprioritering av politiutdannelsen.
Når det gjelder det du kaller reforhandling av særavtale: Fra politiets side er det snakk ombåde lønn, arbeidstid, arbeidsoppgaver, trygghet, utdannelse, pensjonsalder, ressurser til sektoren – og flere andre momenter som politiet nok ville sttt seg overfor opinionen på å håndtere annerledes. Hvordan de vile stått seg i forhold til resultatet er jeg ikek sikker på, men jeg mener at det er et helt galt bilde når man presenterer «Petter Politi» som en mann som lever i konstant livsfare, med elendige lønnsbetingelser og konstant overtid. Alle offentlige tall viser at overtidsbruken i politiet ikke er enorm, alle vet at politiet ikke jobber i konstant livsfare, og de har en pensjonsavtale som har en verdi på rundt 3 millioner kroner pr. person målt opp mot f.eks. industriarbeidere.
Mvh
Bjørn Jarle
Jeg må nok «arrestere» deg litt her:-)
Først de sivile stillingene: Det poengteres hele tiden fra deg og andre i AP at det er politistillinger. Det er det altså ikke, som du nå sier, og det gjør at det ikke blir så mange flere til å gjøre det som er politioppgavene. Det er noe som gjør at det feks svært ofte bareer en-to tjenestpersoner på feks på Elverum, og de skal da dekke ett enormt distrikt. Snakk litt med de som jobber på politivakten i Elverum så vil du forstå hva jeg mener.
Særavtalen som det er snakk om er arbeidtidsbestemmelsene for plitiet. Den omhandler bla retten til å fravike arbeidsmiljøloven. Dette er en fremforhandlet avtale som regjeringen nå vil bryte, og gi oss en forskrift uten forhandlingsrett. At det i ettertid skal forhandles om kompensasjon for dette er pent sagt latterlig.
Når det gjelder lønn, arbeidsoppgaver, trygghet, utdannelse, pensjonsalder, ressurser til sektoren så er dette noe som ikke har noe med ATB å gjøre, men som er medvirkende årsaker til frustrasjonen i politiet. Du har rett i at vi ikke lever i konstant livsfare når vi er på jobb. Imidlertid så er det jeg og mine(få) kollegaer som må stille opp der andre trenger hjelp. Det at du heller flåsete omtaler dette er jo opp til deg. Jeg vet at det er jeg som må sloss med de som ingen andre vil ta i, og det har jeg ikke noe ekstra betalt for å gjøre.
Så ett siste spørsmål ra meg: Hva mener du at vi skal gjøre for å holde motivasjonen opp frem til 2012? Da kommer økningen i antall studenter, men frem til den tid, og også en periode etter 2012 vil avgangen fra yrket være svært stor.
Bare for å ta noen punkter: soningskøen ble stort sett fjernet ved hjelp av tidlig løslatelse. I stortingsproposisjonen står det at dette var en videreføring av en ordning som ble innført av Bondevikregjeringen (de borgerlige). For min del synes jeg det er merkelig å skryte av at man løslater noen tidlig for å få plass til andre?
De sivile stillingene vil ikke hjelpe stort. Flere distrikter rapporterer at de må sparke politifolk, samtidig som de skal ansette sivile. Hvorfor ønsker ikke politikerne å gi penger til å ansette politi istedet for sivile? Jeg har enda til gode å høre om et politidistrikt som har fått en reell økning i sine driftsbudjsetter. Det er jo dette som er avgjørende for aktiviteten, ikke noen ekstra arrestforvarere eller sekretærer.
DNA reformen er heller ikke noen reell styrking. Distriktene har til nå ikke prioritert å sende inn noe større antall prøver, det er jo ikke penger som politiet har fått, men en mulighet til å sende inn flere prøver. Dette er jo igjen avhengig av at man har folk som kan reise til åsteder og gjøre en god jobb der.
Barnehuset og satsingen på familieforhold er også avhengig av at det er politi tilstede og som kan jobbe med dette. Slik det er nå flyttes disse ressursene fra et annet sted som prioriteres ned tilsvarende. Dette er heller ingen reell styrking, men en politisk omprioritering. Dem har vi hatt mange av og sier meg lite om Storbergets eventuelle handlekraft.
Jeg jobber i et større politidistrikt og vet at etterretning og jobbing mot de fleste organiserte miljøer ligger nede. Dette inkluderer MC, ran og tildels narkotikamiljøer. Under NOKAS var det unntakstilstand og all annen aktivitet ble nedprioritert. Målet var å oppklare NOKAS ranet, det var og er ikke noen spesiell satsing mot dette miljøet. Det som har vært (og er nå mot gjengmiljøet) er skippertaksaksjoner. Så lenge aksjonen pågår tappes resten av distriktet og går på sparebluss.
Å ta med store og helt nødvendige investeringer i denne debatten blir tåkeprat etter min mening. Norge er en sinke både på personellsiden og utstyr. Flere er mer eller mindre tvunget gjennom pga alder og lignende. Det vi bryr oss om er hvor den reelle styrkingen er, dvs ressurser til å øke aktiviteten, ansette flere politifolk og gjøre en bedre jobb.
Ingenting av dette er innfridd.
Hei Kim!
Soningskøen er redusert på grunn av at det er etablert 400 nye soningsplasser. IKKE på grunn av at folk blir løslatt tidligere – folk blir nemlig ikke det. Gjennomsnittlig soner innsatte lenger nå enn under forrige regjering.
Angående de sivile stillingene: Du får ta dette opp med f.eks. Politiets Fellesforbund, der du antagelig er medlem. De er glade for de sivile stillingene. Jeg kan selv ta det videre til justisministeren neste gang jeg snakker med ham – og fortelle at jeg får tilbakemeldinger fra politiansatte som syns det er mer enn nok folk i etaten til å løse oppgavene, og at de 750 nye stillingene ikke er nødvendige. Det er jo greit for ham å få slike tilbakemeldinger også.
Dette med at flere distrikter må sparke politifolk – det hadde det vært bra om du la inn link til mer dokumentasjon om. Så langt jeg vet er problemet snarere å få tak i kompetente folk man kan ansette i ledige stillinger. Du hevder altså det stikk motsatte – at det er for mange folk til å fylle for få stillingshjemler.
Også DNA-reformen er visst dårlige greier, slik du vurderer det. Javel, det får jeg konstatere at du mener – og at vi ikke er enige. Heler ikke her har jeg hørt noe negativt fra Politiets Fellesforbunds offisielle talsmenn.
Og Barnehusene er skrøpelige greier, ja. Det var vel bedre for ungene før disse ble etablert da, antagelig?
Jeg beklager, men jeg deler ikke din oppfatning av tilstanden. Ikke dermed sagt at jeg automatisk har rett og du automatisk har feil – selvomdet i dette tilfellet nok er langt flere som er enig med meg enn med deg, og også objektive fakta peker i retning av at det er du som bommer. Men har du vurdert å ta dette opp med den politiorganisasjonen du er medlem av?
Mvh
Bjørn Jarle
Bjørn Jarle.
Jeg har nå undersøkt litt nærmere ad reduksjonen i soningskøene. Du husker kanskje sist vi «snakket» litt om dette?
Køene er i ALL HOVEDSAK redusert som følge av at de som hadde ventet lenge på soning fikk soningsfritak eller forkortet soning i forhold til opprinnelig dom.
Alt du sier – det hjelper ikke om du sier det flere ganger – om denne saken er dessverre ikke sant. At det har kommet noen flere soningsplasser er bare en liten årsak til at soningskøene har blitt redusert. Og hvor har alle soningsplassene kommet fra? Jo, fra den forrige regjeringen som startet utbyggingen og som Storberget nå bare har videreført etter opprinnelig plan.
Kanskje du kan fortelle hvilke soningsplasser som er planlagt og gjennomført av Storberget i løpet av de siste tre årene?
mvh Kristian S.
Hei Kristian!
Det kan jeg, men i og med at jeg ga deg den oversikten for et par dager siden også så syns jeg det virker litt pussig at jeg må skrive den en gang til for at du skal få den med deg. Uansett, her kommer den. Si gjerne fra hvis jeg skal skrive den enda en gang:
Bruvoll fengsel i Nord-Odal (ny) – 60 plasser
Bjørgvin fengsel utenfor Bergen (ny) – 90 plasser
Ravneberget fengsel i Sarpsborg (ny) – 16 plasser
Lyderholm overgangsbolig (ny) – 16 plasser
Drammen fengsel (utvidelse) – 14 plasser
Oslo fengsel (utvidelse) – 17 plasser
Ilseng fengsel (utvidelse) – 6 plasser
Bredtveit fengsel (utvidelse) – 5 plasser
Åna fengsel (utvidelse) – 24 plasser
Ullersmo fengsel (utvidelse) – 10 plasser
Vik fengsel (utvidelse) – 14 plasser
Ravneberget fengsel (utvidelse) – 15 plasser
Hof fengsel (utvidelse) – 4 plasser
Bruvoll fengsel (utvidelse) – 10 plasser
Fauske (ny) – 18 plasser
Ravneberget fengsel (utvidelse) – 9 plasser
Trondheim fengsel (utvidelse) – 10 forvaringsplasser
Ila fengsel, forvarings- og sikringsanstalt (utvidelse) – 11 plasser
Vestoppland fengsel (utvidelse) – 7 plasser
Vik fengsel (utvidelse) – 7 plasser
Evjemoen (ny) – 20 plasser
Overgangsbolig i Kristiansand (ny) – 15 plasser
Til det du sier om å løslate folk for tidlig: Det kan nå gis maksimalt 10 dager fremskutt løslatelse ved dommer på 90 dager eller mer. Tidligere kunne det gis inntil 20 dager fremskutt løslatelse. Så faktum er det MOTSATTE av hva du sier.
Som nevnt er gjennomsnittlig soningstid faktisk økt i den tiden Storberget har vært justisminister. Og i tillegg tilde nevnte 400 nye soningsplassene som allerede er etablert, kommer det 251 nye er når de får bygget ferdig i Halden.
Så det du kommer med er feil.
Mvh
Bjørn Jarle
Jeg skjønner at du går tom for argumenter siden du må vri på det jeg sier, men det er vel det dere er flinkest til.
Når det gjelder tidlig løslatelse så er det vel ettergitt nærmere 700 år og ordningen er trappet ned etterhvert som køen har blitt avviklet. Sammen med andre tiltak som nye plasser så har dette medført ønsket resultat, å redusere soningskøen. Dette er vel mer en «målet helliger midlet» debatt, er det ikke?
Jeg har ikke sagt noe om at flere sivile og finansiering av DNA prøver er negatvt, men jeg er uenig når dette brukes som en enorm styrking. For det vil gi lite økning i aktivitet. Det er begrenset hvor mange flere arrestforvarere man kan ansette og det er hovedsaklig i Oslo man kan få en synlig gevinst. Hvor skal resten plasseres?
I mitt distrikt vil det komme noen flere arrestforvarere, kjempeflott, men vil ikke gi noen større gevinst. Det er fremdeles bare en eller to patruljer ute. Resten plasseres som sekretærer og konsulenter. De vil kunne avlaste etterforskere og namsfogden, som jo er et godt tiltak, men vil heller ikke gi noe mer politikraft som det heter så fint.
Når det gjelder å sparke politifolk, så er dette situasjonen på Nordmøre: http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/krim/article2577852.ece. Det er ikke for mange politifolk som du flåser om, men budsjettet som gjør at de må sparke. Men de har fått 6 sivile stillinger.
Du trenger ikke si dette til justisministeren, han vet dette allerede. Han mener imidlertid at distriktet har fått det de skal ha og at det er gode budsjetter. Og så har han sørget for en økning i opptaket på PHS, DNA reformen bla bla.
Jeg har enda til gode å høre om et distrikt som faktisk har fått styrket driftsbudsjettet sitt og kan øke aktiviteten.
Poenget mitt er at alle tiltak som feks sivile, DNA, barnehus osv er vel og bra. Alle er enig om det. Men det hjelper lite når det ikke er noen som kan behandle sakene. Hos oss er det oppklart flere saker på DNA spor, men som henlegges pga manglende kapasitet. Flere åsteder bli heller ikke besøkt pga kapasitet. Det grunnleggende problemet er for få politifolk. Så hva er problemet? hvorfor ikke bruke penger på politifolkene? eller har dette blitt et prinsippspørsmål siden de startet en kampanje mot regjeringen så skal ihvertfall ikke de få noe?
Nå sist ble det tatt opp at Norge burde satse mot MC gjengene. Når kapasiteten til politiet knapt får tjenestelistene til å gå rundt, så forstår jeg at statssekretæren heller ville evaluere politiets innsats de siste 10 årene. Det koster ihvertfall ikke noe.
Bjørn Jarle.
Dette blir ikke mer sant fordi du gjentar det samme om og om igjen. Svar heller på det jeg spør om og ikke kom med en masse påstander som ikke bidrar til annet enn å føre godtroende .
Du klarer altså ikke å svare på HVILKE fengselsplasser Storberget har PLANLAGT, IGANGSATT OG GJENNOMFØRT i sin periode. Det er nemlig ikke så veldig mange. De fleste plassene ble planlagt og igangsatt FØR Storberget fikk taburetten.
Du driver også med bevisst desinformasjon når det gjelder avkortet soning. Det er riktig at reglene for dette er endret slik du sier. Men dette har IKKE bidratt til nevnverdig reduksjon av soningskøene.
Jeg gjentar fra forrige kommentar. Og jeg kan mer enn gjerne repetere dette helt til du enten forstår det eller faktisk tar deg bryet med å svare på det – uten å harselere med at DU må gjenta DINE usannheter til meg. Det blir jo helt meningsløst å diskutere med noen som enten ikke vil eller ikke kan forstå hva saken dreier seg om. Vær så snill, gjør et ærlig forsøk på å forstå det jeg skriver og så svarer du på det som er saken, og holder deg til den. Kutt ut tullpratet og gjentakelsene av de påstandene du kommer med som ikke har noe med saken å gjøre.
Her kommer repetisjonen, bare si fra hvis jeg skal hente en teskje:
Køene er i ALL HOVEDSAK redusert som følge av at de som hadde ventet lenge på soning fikk soningsfritak eller forkortet soning i forhold til opprinnelig dom.
At reglene for redusert soning i ettertid er endret har da selvsagt ingen ting med denne saken å gjøre.
Sliter du fortsatt med dette, så er det bare å si fra. Men det hadde vært mye mer interessant om du kunne holdt deg til sannheten. Og du, husk at den er det ikke nødvendigvis du som eier. Ikke alltid, og ikke så altfor ofte heller – om man skal dømme etter det du har skrevet på denne bloggen i det siste.
mvh Kristian S.
Hei!
Jobber selv i olitiet i Oslo og dumpet bort i denne siden ved en tilfeldighet.
Må bare si jeg blir litt oppgitt over alt du kommer med. Jeg føler jeg har veldig innsikt i problemene etaten strir med. Du er Storberget lik, dere leser årsrapporter fra politimestrene og danner dere et bilde fra det.
Tips: Stikk en tur innom den lokale politienheten på Elverum og snakk med dem. De gir deg nok en annen virkelighetsoppfatning enn det du leser på departementets websider.
AP bør gå til valg med slagordet::
Med løgn skal landet bygges og ikke med sannhet ødes!
Hei Bjørn Jarle.
Det er ganske arrogant av deg å fornekte alle andre sitt synspunkt, spesielt de som har skrevet her som jobber i etaten. En politiker som ikke hører på folket og ikke vil innrømme feil er ikke en god politiker (dette gjelder like mye Storberget som deg.) Det er jo ganske klart at dere sosialister har gjort noe feil når hele politietaten og store deler av det norske folk er galen på dere. Det virker som om at dere må bli utsatt for noe kriminelt, og at politiet ikke har ressurser til å komme og hjelpe dere, for at dere skal forstå at vi har politikrise i landet. Jeg håper dog ikke det skjer, og at dere heller tar til fornuft og hører på oss. Når majoriteten av befolkningen er i mot dere, så burde det ringe en bjelle.
Hei Burre!
Tror dessverre at det skal vesentlig mer til enn ett besøk hos politiet på Elverum for at BJs virkelighetsoppfatning skal endres til noe i nærheten av det folk flest opplever som virkelig.
Men du har et godt poeng:
Politikerne bør i det minste gjøre et helhjertet forsøk på å finne ut hva som er virkelighet og hva som er festtaler og store ord fra statsrådene og deres departementer.
Mvh Kristian S.
Knut Storberget sto bak blasfemiparagrafen hevder
flere aviser. BJ hevdet at han er den beste justisminister
vi noengang har hatt. Har han rotet det til for seg igjen ?
Storberget ønsker som vanlig ikke å kommentere saken.
Vi håper at han ikke blir sykmeldt igjen. Det er bare
3 dager siden han ble friskmeldt.
ww w.da gbladet. no/200 9/0 4/02/ny heter/stor berget/inn enriks/politi/blas femi/5578748/
(Fjern mellomrom for å se linken)
Det er bare å konkludere at helten til Bjørn Jarle stiger i gradene 😉
Har ikke Storberget lært noe som helst under sin sykmelding?
,, Lære på kroppenn.,, er et utrykk han burde ha fått med seg før han på nytt møter veggen.
Politikere kommer og går, men Politiforbundet består.
Action??????Iverfall ikke mot krimminele.Dette går rett til helvete med justisen i Norge og de som ikke ser det må Gud hjelpe.