Ap er har den beste politikken for trafikksikkerhet

Det er Arbeiderpartiet som har den beste politikken for trafikksikkerhet i Norge.

Antallet biler på norske veier har blitt tredoblet fra 1970 til 2009. Samtidig har antallet trafikkdrepte gått NED! Nå ligger antallet trafikkdrepte på 200 – 250 pr.år, mot 550 i 1970. Det er flere årsaker til at færre blir drept nå: Sikrere biler, flere gang- og sykkelveier, strengere krav til førerkortopplæring, bygging av veier med fysisk midtskille, satsing på trafikkopplæring for barn og ungdom, mer trafikkovervåkning og strengere promillegrense.

Arbeiderpartiet har en NULLVISJON for trafikkdrepte i Norge.

Det betyr ikke at vi tror vi noensinne vil komme til et nivå der ingen dør i trafikken. Men det betyr at vi vil jobbe politisk med de virkemidlene vi har for å komme nærmest mulig visjonen vår.

Og det er viktig at et stort og seriøst parti nå setter inn kreftene her – for nedgangen i antallet trafikkdrepte har stanset opp.I 2008 var det igjen OVER 250 personer som mistet livet i trafikkulykker i Norge. Særlig ungdom i aldersgruppen 16-24 år er sterkt overrepresentert i denne dystre statistikken. Dette er dramatiske tall som vi må gjøre noe med. Antall trafikkulykker må ned. Antall drepte på veiene må ned.

I budsjettet for 2009 og i neste Nasjonal transportplan (2010-2019) virkeliggjør Arbeiderpartiet ha en storsatsing på trafikksikkerhetstiltak. Noen av de viktige virkemidlene er:

• Midtrekkverk på to- og trefelts veier
• Strakstiltak etter trafikkinspeksjoner
• Utbedringer av trafikkfarlige kryss
• Rumlefelt
• Rydding av sideterreng
• Bedre opplysning av utsatte veistrekninger
• fFere gang- og sykkelveier
• Rassikring på utsatte strekninger

Satsingen er enorm, og vil bringe Norge flere skritt nærmere Arbeiderpartiets nullvisjon.

I 2009 er det planlagt utført ulykkesreduserende tiltak på om lag 740 km ulykkesbelastet riksveg, og mye av arbeidet med å realisere dette er i full gang. Videre vil det bli bygd midtrekkverk på 15 km to- og trefeltsveg, totalt to strekninger. Tiltakspakken mot virkningene av finanskrisa inneholder også mange hunde millioner i store og små  trafikksikkerthetstiltak over hele landet.

Over 40 % av dødsulykkene pånorske veier er møteulykker/frontkollisjoner. En del av ulykkene skyldes at noen bilister foretar uvettige forbikjøringer. For å få redusert disse ulykkene må det settes inn kontrolltiltak og noe kan sikkert oppnås ved målretta holdningsarbeid.

Statens vegvesen og UP har påpekt at ungdommer i stor fart bidrar til at dødstallene i trafikken øker. Statistikken viser at høy fart er medvirkende årsak til halvparten av dødsulykkene på norske veier, og at unge mellom 16 og 24 år har 40 % større risiko for å dø i trafikken enn de har senere i livet. Holdningsskapende arbeid blant ungdom er viktig, men kontrollene på veiene må bli bedre. Politiet må bli mer synlig i trafikken, og politiets kontrolltiltak bør settes inn på de strekningene som er mest ulykkesbelastede. Da har vi mulighet til å få ulykkestallene ned!

Ulykker med tunge kjøretøy involvert får ofte fatale konsekvenser. Mer gods over på tog og sjøtransport, og dermed mindre godstransport på vei, er også viktige bidrag til å redusere antall trafikkulykker.

Den tidligere flyhavarikommisjonen har nå fått ansvar for alle typer ulykker innenfor transport.

I partiprogrammet for 2009-2013 går Arbeiderpartiet inn for ytterligere trafikksikkerhetssatsing. Der heter det bl.a.:

• Arbeiderpartiet vil arbeide etter en visjon om null drepte og hardt skadde i trafikken. Derfor vil vi øke innsatsen vesentlig for bedre trafikksikkerhet. Vi vil ha økt kontrollvirksomhet, mer rassikring, mer holdningsskapende arbeid og målrettede investeringer for redusert ulykkesfrekvens.
• Prioritere vedlikehold og trafikksikkerhet vesentlig høyere innenfor bevilgningene til vei og bane

Arfbeiderpartiet har pekt på en rekke konkrete strekninger som skal få midtdelere. Midtdelere er et svært effektivt tiltak foråredusere de aller mest alvorlige ulykkene. Og Ap satser rekordmye på vedlikehold av norske veier, særlig vinterstud. De siste årene har Ap og regjeringen også økt antallet fotobokser. Fotoboksene har en dokumentert effekt på farten og på antall trafikkulykker.

Den nye typen fotobokser som blir satt opp i disse dager kan få ulykkestallene enda lenger ned. De måler gjennomsnittlig hastighet over strekninger på flere kilometer, og ikke bare idét fotoboksen blir passert. Ifølge Statens vegvesen kan slike fotobokser redusere antall drepte og hardt skadde med 30-40 % på de aktuelle strekningene der de blir tatt i bruk.

30 til 40 prosent!

Noen trafikksikkerhetstiltak kan iverksettes raskt, andre krever lengre tidsbruk. Fotobokser virker fra dag én. Vi bør derfor sette opp langt flere fotobokser på ulykkesutsatte strekninger; i tunneler, på strekninger med mye trafikk og der politiet vet at det er høy fart.

Arbeiderpartiet er trafikksikkerhetens parti. Med et godt valgresultat i september kan vi fortsette det viktige arbeidet for vår visjon:

Ingen trafikkdrepte på norske veier.

Bli varslet på mail når det kommer nye blogginnlegg på Sosialdemokraten.no: Klikk her

25 thoughts on “Ap er har den beste politikken for trafikksikkerhet

  1. Det er nok riktig at vi aldri kommer ned på null drepte, men jeg støtter den visjonen. Det er bra å ha et høyt mål å strekke seg etter.

    Det er nok ingen partier som er uenige i disse tiltakene, så noe spesielt stort valgkamppoeng, slik du nevner på slutten er det neppe.
    Jeg vil vel egentlig si tvert i mot. Det viktigste tiltaket er jo fraværende her, slik det har vært i hele inneværende stortingsperiode; bygging av nye trafikksikre veier.

    Skal Ap fortsette i samme veibyggingstempo de neste fire årene som i inneværende periode, bør folk stemme på Høyre i stedet.

  2. Hei Lasse!

    Mulig du var på ferie i forrige uke, men da var Frp ute i pressen og latterliggjorde flere av tiltakene. Og Frp har stemt mot midtdelere på veiene i Hedmark så sent som i fylkestinget i juni. Jeg hadde egentlig tenkt å kun snakke om Aps politikk i denne bloggposten, men ettersom du spør såmåjeg jo svare.

    Ellers kan jeg jo også nevne at sittende regjering har prioritert trafikksikkerhet langt høyere enn den forrige regjeringen, og hadde også mer omfattende ambisjoner for neste NTP-periode enn størstedelen av opposisjonen.

    I og med at veiene bygges ut raskere i inneværende periode enn da dere satt i regjering, så er nok oppfordringen din i siste setning bomskudd. Særlig i Hedmark der vi bor – for her har Høyre bl.a.vært aktive motstandere av å bygge ut Rv3.

    Når felles fylkesting mellom Hedmark og Oppland 22.april 2008 skulle behandle transportetatenes forslag til ny nasjonal transportplan (NTP), sa Høyres gruppeleder i fylkestinget Frode Knutzen Midtlund følgende:

    ”Hvis vi trekker inn flere veger, vanner vi ut Lotto-rekka. Det som vil skje, er at vi abdiserer og lar Stortinget bestemme. Vi vet hva det blir til. Flere veger og tuneller på Vestlandet.”

    Det han henviste til da – var de rødgrønne i Hedmark sitt ønske om å ta med RV3 inn i det som har blitt omtalt som ”lottorekka”. Han advarte og argumenterte altså sterkt mot å ta med Rv3. Vi kjenner historien; De Rødgrønne partiene fikk RV3 inn. Høyre stemte mot.

    Mvh
    Bjørn Jarle

  3. Er du «for real»….? Det du skriver om AP’s samferdselspolitikk er direkte vås og tøv. AP har ikke en samferdselspolitkk, AP har en avgiftspolitikk – intet mer, intet mindre. Du og Helga P ønsker å fjerne «litt» av personvernet når dere nå vil ha fotobokser med gjennomsnittsfart.
    Egentlig minner dere litt om brunskjortene, bare det at dere er verre. Fascistene lukter vi på lang avstand. Dere i AP, SV og deler av SP gjemmer dere bak «et høyere gode» for å innføre begrensninger på det alminnelige personvern.
    Lykke til i valgkampen;-)

  4. Forstår godt at Ap ønsker de nye fotoboksene velkommen, Ap står jo for Avgiftspartiet.

    Lurer forresten litt på hvordan disse boksene virker.
    Tviler på at de bare tar råkjørere. Sett at man holder fartsgrensen stort sett hele tiden, men kommer til å overskride den en kort strekning (et par forbikjøringer el), får man da bot? I så fall er disse boksene som hentet fra en sosialists våte drømmer, og en billists mareritt.

    Og så fint med konstant fotoovervåkning av befolkningen slik som disse fotoboksene gjør. Hørte noe om at bildene blir slettet om du ikke kjører for fort, men hvor lenge blir det før de mørke røde myndighetene faller for fristelsen til å utnytte overvåkningspotensialet som ligger i dette?

    Midtdelere er et svært effektivt tiltak mot møteulykker, men også for å redusere kostnadene. Fremfor å heve standarden på veien til et akseptabelt nivå settes det opp midtdelere.

    Når deler av E18 gjennom Vestfold og Telemark fortsatt bare har 1 felt i hver retning viser jo det tydelig hvor gode Ap er til å bygge ut trafikkfarlige veier. Og skulle de finne på å bygge noen meter vei i sentrale strøk, kan du skrive opp at bilistene må betale det selv via bompenger. Men Ap må jo få litt skryt for alle de flotte veiene de har bygget på statens regning i utkant-Norge. Alle de 25 innbyggerne på den ytre holmen ble sikkert kjempe glade når de fikk vei til 800 millioner eller noe :-))))

    Det er bare et parti som klart sier i fra at vi bør bygge bedre veier der vi trenger dem, nemlig Frp, så skal de bli noen fart på veibyggingen, glem Ap og stem Frp.

    Forresten sykkelveier hva er det for noe sprøyt? Hvorfor ikke heller dele opp fortauet, enn å gjøre halve veibanen om til sykkelvei. Det som er igjen av veien blir ofte så smal at det ikke går å møte trafikk, uten å kjøre i sykkelfeltet, og da er vel hensikten borte, eller?

    PS: Sitat: «Arbeiderpartiet vil arbeide etter en visjon om null drepte og hardt skadde i trafikken»
    Hva med å være litt realistiske?

  5. Hei Baluba!

    Dette innleget syns jeg var såpass usaklig at jeg vurderte å ikke kommentere det. Men så er jeg i godt humør, og ombestemte meg.

    Ap har en samferdselspolitikk, og et av elementene i den er trafikksikkerhetspolitikken. Den har jeg redegjort for i bloggposten.

    Dette med brunskjorter,og fascister og slikt…. Nei, forresten – den første innskytelsen min var riktig likevel.

    Mvh
    Bjørn Jarle

  6. Du må lære deg forskjellen på planer og finansiering. For regjeringen har målet vært å lage en NTP med flest mulig prosjekter, men hvor er pengene. INGEN av Hedmarksveiene er finansiert i NTP. Det var det Frode fryktet, og slik ble det.

    Høyre har støttet ALLE rv3-forslagene. Her lyver du Bjørn Jarle. Du kan google deg grønn, du finner INGEN tiltak vi har gått i mot. Vi har til og med gått lengre enn regjeringen ved at vi skal bygge ut BÅDE rv2, rv3 og HELE E6 fra Kolomoen til Trøndelag.

    Og siden du er opptatt av at veiene bygges raskt: Høyre vil bruke OPS – offentlig privat samarbeid – til å få fart på vegbyggingen. Det er dere av ideologiske grunner i mot. Hadde folk flest skjønt hva OPS dreier seg om, og hvilke fordeler man oppnår for veibyggingen ville de som prioriterer veibygging vendt seg mot dere ved valget. Og det er ikke få.

  7. Hei Skrue1!

    Bare kort et par kommentarer. Jeg har unnlatt å snakke om andre partier i mitt blogginnlegg,men du treker oppFremskrittspartiet som et veibyggingsparti. La meg bare si at det står ikke tiltroende. Frp pøser på med penger til alle mulige formål. Tilvei alene har de økt løftene sine med 350 milliarder kroner de siste tre månedene.Nå lover de nærmere 1000 milliarder kroner til vei. I tillegg til alt mulig annet. Frp er et overbudsparti som det er vanskelig å ta alvorlig når de samtidig med økt pengebruk skalgi milliarder i skattelette hvert år,og mest til de som har mest fra før av.

    Ap har derimot god tradisjon for å ha samsvar mellom inntekter og utgifter. Og i inneværende periode har Ap og de rødgrønne brukt vesentlig MER på samferdsel enn det som ble bestemt i Nasjonal Transportplan. Dette er første gangen det skjer. Den Frp-støttede Bondevik-regjeringen var langt na å oppnåmålene for Nasjonal Transportplan i sin regjeringsperiode. Men i denne perioden blir altså Nasjonal Transportplan overoppfylt.

    Likevel klager særlig Frp og Høyre. Jeg syns det blir useriøst.

    Det siste du skriver om at det ikke er realistisk med 0 drepte i året er helt i tråd med hva jeg skrev i blogposten. Men i motsetning til meg er du åpenbart moten slik nullvisjon. Kan jeg da få spørre: Hva er din visjon for hvormang som skal dø i trafikken hvert år?

    Har du en vsjon om at 150 menneskeliv skal gå tapt hvert år?

    Eller 125?

    Aps visjon er 0. Det vil Ap jobbe for. Du må gjerne være mindre offensiv, det stanser ikke Ap. Får Ap fortsette regjeringsprosjektet er trafikksikkerhet et av partiets aller viktigste politiske satsingsområder.

    Mvh
    Bjørn Jarle

  8. Norske veger har for liten innebygd passiv sikkerhet, noe som gjør at selv små førerfeil ofte får en tragisk utgang. Det er f.eks bare 20 cm «vegskulder» på mesteparten av riksvegnettet. Er man uoppmerksom et øyeblikk og får et hjul utenfor får det ofte dramatiske konsekvenser. Det er ikke tilrettelagt for passering av langsomtgående trafikk, så hvis trafikktettheten er stor må man pent bare ligge i kø.

    Det er riktig at midtdelere er en måte å øke den passive sikkerheten på. Denne løsningen har imidlertid også store negative konsekvenser ; Framkommeligheten for redningpersonell reduseres (noe som vil koste liv), brorparten av veinettet er så smalt at med midtdeler vil ulykkesfrekvensen stige fordi kjørebanen blir ubehagelig smal og vi får ytterligere reduserte sikkerhetsmarginer, trafikktettheten øker fordi hastigheten reduseres generelt, samt fordi passering av langsomtgående kjøretøy blir umulig, etc.

    Det forundrer meg at den mest innlysende løsningen – bedre vegstandard, inkl. passeringsfelt, vegskulder, flere felt på tungt trafikkerte strekninger, fjerning av svinger og godt vedlikehold – ikke nevnes som tiltak for å oppnå nullvisjonen. Dette har de forstått i alle andre land. F.eks i lille Danmark der det nå planlegges 800km nye motorveger og politikerne er positive! Dette til tross for at vegnettet er meget godt fra før av.

    Norges konsekvente underbudsjettering av infrastruktur de siste 30-40 årene er sannsynligvis vår største nasjonale feilvurdering noensinne, samt en tragedie for de som rammes av trafikkulykker.

  9. Nullvisjon er det eneste rette. Punktum!

    Heldigvis vil et nytt Storting – uavhengig av valgresultatet – være samstemte om de fleste av Arbeiderpartiets punkter når det gjelder trafikksikkerheten. Uenigheten kommer først til syne når budsjettene skal behandles. Dessverre vil vi nok også i fremtiden få se at de mest grisgrendte strøkene i utkantnorge stikker av med de største kakebitene og får sine flotte broer og tunneller. Det er viktigere enn noen gang med sikring og opprustning av de meste trafikkerte veiene, både med tanke på transportøkonomi og trafikksikkerehet.

  10. Bjørn Jarle skriver «Over 40 % av dødsulykkene på norske veier er møteulykker/frontkollisjoner… «.

    Han skriver også: «Videre vil det bli bygd midtrekkverk på 15 km to- og trefeltsveg, totalt to strekninger». 15 kilometer fordelt på to strekninger!!! Og dette skryter han av?

    Den rød-grønne regjeringen har bygd ca 6 km midtrekkverk pr. år de siste 4 årene. Det er 15 km. i året i snitt det. Det rasende rødgrønne utbyggingstempoet fortsetter…

    Sverige har 4000 km møtefrie veger. Norge har 100 km midtrekkverk.

    Det er kanskje ikke så rart at antall trafikkdrepte økte med 10 % i Norge i fjor, mens antallet gikk ned med ca. 10 % i Sverige.

  11. Hva med å øke fartsgrensen litt? Dagens biler klarer fint en fartsøkning på 10-20 km (avhengig av hva slags vei det er selvfølgelig). Folk vil raskere frem og om sommeren så bør man kanskje vurdere å tillate litt høyere tempo på veien, enn om vinteren? Det er ikke nødvendig med en fartsgrense som jevner ut begge sesonger.

    Forøvrig så ser jeg du gir AP all kredit for mindre ulykker på veien. Har AP bidrat til bedre teknologi i bilene? Det tror jeg ikke og det er så absolutt bilene som skal ha mye skrytt for mindre trafikkulykker. Man merker STOR forskjell på en ny og gammel bil med tanke på trafikksikkerhet.

    Faktisk, så vil jeg gå så langt at jeg sier AP holder igjen reduksjon av ulykker på veien. Med AP i spissen, så koster biler unaturlig mye i Norge, noe som hindrer mange i å kjøpe seg nye og mer driftsikre biler (for å ikke glemme mer miljøvennlige). Om bilstandaren går opp, så ville ulykkene gått ned. Dette skjønner ikke AP.

    En annen ting er utbyggningen av veier. La oss se på Sverige. De bruker mindre penger enn oss, men har allikevel mye bedre veier. Faktisk så er Norge det landet i Skandinavia som bruker allest mest på vei, men allikevel har dårligst veistandard. Burde ikke dette være en stor varselbjelle på at AP ikke jobber effektivt?

  12. Det er to strekninger i inneværende år, Lasse. Dessverre tar slikt tid å både planlegge og gjennomføre, og 15 km var det som var mulig å få til nå.

    Mer kommer i 2010, 2011 og 2012. Men de kilometerne som kommer i år understreker at arbeidet er i gang.

    Og de øker altså antallet kilometere med midtdelere med 15 %, det viser tallene dine.

    Mvh
    Bjørn Jarle

  13. Hva som er «mulig å få til» er ikke annet enn et spørsmål om prioritering. Gledelig er det ihvertfall at det nå legges opp til et høyere tempo innen vegutbyggingen.

  14. Hei Kenneth!

    Å øke fartsgrensene er isolert sett et middel for å få FLERE trafikkdrepte. Fart dreper.

    Men i takt med sikrere/tryggere veier kan også farten økes på noen veistrekninger,slik den f.eks.ble det på motorveien mellom Oslo og Gardermoen. Ved E6-utbyggingen i Hamar-området kan det også bli aktuelt å øke fartsgrensne.

    Selvsagt driver ikke Ap med teknologisk forbedring av biler. Det er det ingen partier som gjør. Det jeg snakker om er de tiltak som samfunnet er i stand til å sette inn, ikke om noe som ligger helt andre steder. Hvis det i hovedsak var forbedret teknologi som senket ulykkene, hvordan forklarer du da at nedgangen i trafikkdrepte har stanset opp -og at flere nå dør etter at teknologien blir stadig bedre?

    Biler er billig i Norge sammenlignet med andre land, målt opp mot nordmenns kjøpekraft. Og biler er billige i 2009 målt opp mot hva de var for en eller to generasjoner siden.

    Det er feil at Sverige bruker mindre penger på utbygging av vei enn det Norge gjør.

    Mvh
    Bjørn Jarle

  15. «Biler er billig i Norge sammenlignet med andre land, målt opp mot nordmenns kjøpekraft»

    Dette tror jeg ganske enkelt ikke noe på, da ville våre avgiftskåte politikere øket bilavgiftene. For pga. Avgifter er stort sett ingenting billigere i Norge.

  16. Hei Lasse!

    Jo, det gjør det.

    De neste ti årene skal vi bruke i alt 321,9 milliarder kroner over statsbudsjettet til utbygging, drift og vedlikehold av vei og jernbanenettet og farleder for skipsfarten langs kysten. Dette er 100 milliarder kroner, eller 45 prosent, mer enn i den forrige Nasjonale Transportplanen som ditt partis regjering var ansvarlige for å vedta.

    Da er du ganske frekk når du sier at det ikke er økning. 100 milliarder kroner mer ER øknig,forstår du.

    Vi skal bygge nær 40 store veiprosjekter som alle har en kostnad over 200 millioner kroner. Disse omfatter blant annet en kraftig opprustning av E6 frå nord til sør, E16 Oslo-Bergen og Kyststamveien E39. Vi bruker hele 10 milliarder kroner til rassikring i perioden. Det skal bygges 230 kilometer ny firefelts vei og 350 kilometer riksvei blir utbedret til standard med gul midtstripe. Vi får 500 kilometer gang- og sykkelveier, 750 kilometer nytt midtrekkverk og en rekke andre tiltak for tryggere trafikk.

    Mvh
    Bjørn Jarle

  17. Å ja, dere skal bygge mer enn i denne perioden. Det skulle bare mangle, for dette har vært begredelig.

    Du kan ikke sammenligne deres NTP med gamle Høyreplaner. Høyre har en ny Transportplan med mer penger enn NTP, og med løsninger for raskere bygging av veier pluss et gigantisk vedlikeholdsfond.

  18. Denne perioden bygges det vesentlig mer enn forrige periode. Og neste periode bygges det vesentlig mer enn i denne perioden, hvis Ap får fortsette.

    Visste du forresten at selv om dere i forrige periode hadde langt lavere mål i NTP, så klarte dere ikke å innfri pklanen? Mens de rødgrønne i denne perioden har hatt en Nasjonal Transportplan med langt høyere mål – og har levert MER enn det som stod i planen?

    Nå vet du det i allefall.

    Vi hadde råd til å bruke mer på vei. For vi brukte mindre på urettferdige skattekutt til landets rikeste.

    Mvh
    Bjørn Jarle

  19. Det stemmer at bevilgningene til samferdsel har fortsatt å øke etter at Jens Stoltenberg ble statsminister i 2005. Resultatene er imidlertid uteblitt. Det er blitt bygget færre kilometer vei enn under sentrum-/Høyreregjeringen (og kaoset i togtrafikken er blitt dramatisk).

    Resultatet av Høyres politikk blir minst 600 km mer vei enn regjeringen, og et norsk veinett med europeisk standard dobbelt så raskt som regjeringen klarer. Dette i forhold til den rødgrønne NTP for 2010 -2019.

    Høyre vil satse kraftig på utbygging av store og mer sammenhengende veiprosjekter og investerer 31 mrd kroner (40 prosent) mer enn regjeringen i riksveinettet. Høyre vil ta i bruk andre løsninger som offentlig-privat samarbeid (OPS) når veiene skal bygges. Dette gjør at med Høyre i regjering vil veiene stå ferdig på halvparten av tiden.

  20. Her følger et sitat fra lørdagens leder i avisa Valdres, tygg litt på det og se om det ikke finnes noe fornuftig her:

    » Dessverre for de mange norske politikerne som den siste tida har skrytt av hvor fantastisk bra bevilgningene til vegene er, står de nå avkledd tilbake. Aftenposten brakte onsdag en tosiders reportasje om «landet som snart har nok veier». Den handlet om alpelandet Østerrike, som så vidt vites har minst like mye fjell og vanskelig terreng som oss. Men der får de merkelig nok til hva vi overhodet ikke har vært eller er i nærheten av i Norge: Innen 2020 regner myndighetene i Østerrike med å ha bygget ut det de trenger av veger. Og hvordan er tilstanden her på berget? Jo, vi makter ikke engang å vedlikeholde de skrøpelige vegene vi har, langt mindre å bygge nye.
    Føljetongen om den norske vegparodien fortsetter dermed ufortrødent. Et ørlite framskritt er det dog at nå begynner politikerne, representert ved statssekretær Erik Lahnstein i Aftenposten torsdag, at for lite er gjort gjennom mange tiår. Det er vel hva man kaller et understatement. Sannheten er at etterslepet når det gjelder helt nødvendig vedlikehold er så stort at ingen vet hvor mye dette vil koste. Og skulle vi bygge nye veger i samsvar med behovet, vil det vel ta minst 100 år før vi kan ha noe håp om å sammenligne oss med for eksempel Østerrike. Legger vi til behovet for å bygge ut jernbanenettet, herunder høghastighetstog, blir bildet helsvart. Norge er med reine ord en samferdselssinke.
    Det ville vært sterkt ønskelig dersom våre kjære folkevalgte på en direkte og forståelig måte kunne fortelle oss hvor det blir av alle pengene i et av verdens rikeste land. Ut fra det som Aftenposten har klart å avdekke, synes det temmelig klart at blant annet smålige distriktskrangler her i Norge legger en klam hånd over vedtak og framdrift når det gjelder vegutbygging. Ikke slik i Østerrike: Der ser man større på det, har organisert vegbygging i tre nivåer, ser utbyggingene over en periode på seks år om gangen og framfor alt – man sørger for å bevilge det som skal til av penger. Så det kan se ut til at Aftenposten har rett – Norge har absolutt noe å lære av Østerrike.»

  21. Jeg tror du (Aftenposten) har rett. distriktshensyn ødelegger mye av den helhetlige tenkingen. Løfter om ny vei, tunell, bru eller annet er uvanlig gode velgermagneter. Dette har ikke minst dagens regjering forstått. I Nasjonal tansportolan (NTP) er det smørt så tynt utover at kun de færreste egentlig virkelig blir tilgode sett med noe å snakke om.

    NTP er også bare en plan. Slik regjeringen prater kan man fort forledes til å tro at alt nå er klart, at man nærmest bare behøver å vente på at gravemaskinene skal komme. Slik er det ikke. det følger dessverre ikke penger med planen. Derfor er NTP mer å betrakte som en ønskeliste til jul. Men har selvsagt ikke alle innbyggerne i de i planens tilgodesette områder forstått. De er lykkelige for at nettopp deres gangvei eller tunnel er tatt inn i planen, og mange stemmer derfor slik regjeringen ønsket da de la frem planen.

    Jeg tror forøvrig ingen partier har grunn til å beskylde andre for de elendige veiene i Norge. Forfallet har pågått over flere år, og med skiftende regjeringer. Høyres vedlikeholdsfond på 50 milliarder er det beste jeg har sett fra noen partier hittil for å ta igjen etterslepet.

  22. Jeg er flau over og være Nordmann, og du burdte være flau over å være Ap mann. Du representerer et parti, som står for å holde avgifter på nye biler, på et så høyt niva. At ikke den vanlige mannen i gata får råd til nybil. Jeg er selv så heldig at jeg har råd til nybil, så jeg trenger ikke å takke deg eller Ap for at jeg lever i dag, men en god økonomi og en nybil. For i 2007, var jeg innblandet i en ulykke, der en ruset sjåfør kom over i mitt kjørefelt. Det endte med at hans gamle bil ble totaltvrak og han ble veldig hardt skadet. Mens jeg kunne spasere ut av bilen med vondt i håndleddet.
    Her kan du se en video, på hvor mye som har skjedd på bare 9 år. Dette er samme type bil, men med 9 års forskjell.
    Veldig mange i Norge, har biler som er langt over 9 år gamle.
    http://www.youtube.com/watch?v=3l4YBf2tjag

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Copyright © Alle rettigheter tilhører Sosialdemokraten.no. | Newsphere by AF themes.