Slik vil Høyre vinne valget ved å villede velgerne

Høyre satser på at villeding av velgerne skal gi dem valgseier neste høst. De har opprettet nettsiden Arbeidspartiet.no - gjennom et stråselskap som skjuler at Høyre står bak siden. Dette skal de bruke til å underbygge sin villedende retorikk om at Høyre egentlig ikke er Høyre.

VILLEDER: Høyre driver valgkamp på Arbeidspartiet.no, og villeder dermed velgerne både i retorikk og i navnelikhet. Nettsiden har de registrert gjennom et stråselskap som skjuler at det er Høyre som eier nettstedet. Faksimile av: Sosialdemokraten.no

VILLEDER: Høyre driver valgkamp på Arbeidspartiet.no, og villeder dermed velgerne både i retorikk og i navnelikhet. Nettsiden har de registrert gjennom et stråselskap som skjuler at det er Høyre som eier nettstedet. Faksimile av: Sosialdemokraten.no

– Vi er det nye Arbeiderpartiet!

Har du hørt det før? Fra hvem? Fremskrittspartiet, sier du? Ja, du er nok inne på noe. Frp prøvde seg på dette en stund, men ble kraftig avslørt på den arbeidstagerfiendtlige politikken de fører. Dermed gikk de raskt tilbake til innvandrerhets igjen.

Høyre «tar en Frp»
Nå er Høyre neste parti ut. De prøver å «ta en Frp». Det de har til felles med Frp er at de driver en total villeding av velgerne – og sannsynligvis er velgerne oppegående nok til å gjennomskue dette, akkurat som de gjorde med Frp.

Men det som skiller Høyre fra Frp er metoden de bruker.

Høyre har kjøpt nettstedet Arbeidspartiet.no – som til forveksling er temmelig likt Arbeiderpartiets Arbeiderpartiet.no. Og som i tillegg er et ord som mange velgere i dagligtale bruker på nettopp Arbeiderpartiet.

Gjennom det villedende nettstedet skal de åpenbart få folk som søker info om Arbeiderpartiet til å ende opp med informasjon om Høyre i stedet. Og valgkampen er allerede i gang på Høyres villedende nettsted; en masse partipropaganda er lagt ut, og store deler av Høyres landsmøte overføres live på nettstedet.

Bruker stråselskap for å skjule at Høyre driver siden
Høyres villeding av velgerne stanser ikke der. Den nye nettsiden er registrert gjennom et stråselskap, slik at det skjules hvem som eier nettsidene. Går du inn og sjekker informasjon om hvem som står bak Høyres ordinære nettsider hoyre.no, får du opp informasjon om at det er Høyre som eier nettstedet. Altså redelig og greit, ikke noe tull og ikke noe som skjules.

Men søker du opp det villedende nettstedet på same måte, får du opp informasjon om at det er privatpersonen Bjørgulv Borgundvaag som eier nettsiden, gjennom sitt enkeltpersonforetak. Foretaket har forøvrig som formål å drive selvstendig kunstnerisk virksomhet innen musikk.

Dermed villeder Høyre dobbelt. Først satser de på at navnelikhet med Arbeiderpartiet skal få velgerne inn på deres egen nettside. Dernest skjuler de hvem som står bak selskapet. At et stort parti med regjeringsambisjoner ikke registrerer nettsidene sine i sitt eget navn, fremstår som suspekt og inngir lav tillit til at de opptatt av å drive valgkampen på en åpen og redelig måte.

Viktig for Høyre at velgerne ikke kjenner igjen Høyre
Selv om Høyre i dag får sin dårligste gallup på 8 måneder hos NRK, har de blikket fast festet på stortingsvalget 2013 og på muligheten til å innta regjeringskontorene sammen med Frp og Venstre.

Og Høyre vet hva som skal til for å komme dit.

Det aller viktigste for Høyre, er at velgerne ikke kjenner igjen Høyre.

For vi så hva som skjedde i 2005 og 2009 da velgerne kjente igjen Høyre; de rødgrønne vant!

Nå vet de bedre.

Nå har de skjønt at Høyre-folk må tie stille om Høyre-politikk hvis de skal ha appell hos lyseblå velgere og misfornøyde sosialdemokrater som grunnleggende sett ønsker å videreføre samfunnsutviklingen – men som er lei av enkeltstatsråder eller SV eller Sp.

Derfor prøver de Frps gamle taktikk om å fremstille seg som det nye Arbeiderpartiet.

Frp lyktes ikke.

Det kommer ikke Høyre til å gjøre heller.

Velgerne gjennomskuer bløff. Enten den skjer i form av villedende domenenavn og skjult eierskap til nettsteder, eller den skjer i form av tom og villedende retorikk som skiller seg fra det partiet gjennomfører i praktisk politikk.

Følg meg på Twitter: www.twitter.com/BjornJarle
Bli varslet på mail når det kommer nye blogginnlegg på Sosialdemokraten.no: Klikk her

6 thoughts on “Slik vil Høyre vinne valget ved å villede velgerne

  1. Du utviser en utrolig lav tillit til velgerne, dersom du tror de blir «lurt» av at de kommer til Høyres side når de skriver inn en adresse som ikke er til det partiet de skal til, og havner et annet sted også. Jeg tror hvertfall velgerne er så smarte at de prøver en gang til da, akkurat som alle andre ganger man skriver feil.

    Når det gjelder registreringen, kan alle som googler Bjørgulv Borgundvaag finne på første treff at han er rådgiver i Høyres stortingsgruppe, og sikkert koble det derfra. Denne flyttes sikkert etterhvert. Oftest må man sikre seg domener kjapt når man får en idé, ellers ryker de. (se bare hvordan Trondheim AP stjal slagordet glad i trondheim fra Høyre ved å registrere gladitrondheim.no i fjor). Så dette var et ufattelig dårlig poeng.

    Dessuten blir det ufattelig hult når AP snakker om villedning, når man tenker på hvordan AP har snakket om privatisering (stort sett alltid snakk om konkurranseutsetting) og privatskoler (alltid snakk om friskoler).
    Gå heller inn på politiske om du skal forklare hvorfor du tror velgerne plutselig skal ombestemme seg de neste 16 månedene!

  2. Hei Oliver!

    Som sagt mener jeg bestemt at velgerne er smartere enn å la seg lure av Høyres ulike krumspring.

    Må uansett si jeg syns det er merkelig at Høyre skjuler eierskapet til Arbeidspartiet.no gjennom å bruke enkeltpersonselskapet til en av sine rådgivere som stråselskap. Seriøse partier med forhåpninger om regjeringsmakt bør vel selv kunne stå som eiere av egne propagandakanaler? Merkelig at Høyre velger å gjøre dette på en fordekt måte.
    Mvh
    Bjørn Jarle

  3. Hei Kjetil!

    Som aktiv politiker for Høyre er det vel bare forventet at du velger å flåse av dette i stedet for å innrømme at Høyre opptrer kritikkverdig, og seiler under falskt flagg både i retorikken og i nettvalgkampen deres.

    Mvh
    Bjørn Jarle

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Copyright © Alle rettigheter tilhører Sosialdemokraten.no. | Newsphere by AF themes.