Datalagring eller personvern? Ja takk, begge deler!

Hvis vi alle måtte gi opp litt av vårt personvern for å få en tryggere tilværelse, burde vi da gjøre det? Er kampen mot organisert og samfunnsødeleggende kriminalitet så viktig at vi er villige til å godta en innskrenking av våre liberale friheter – i bytte mot bekjempelse av terrorisme, drap, seksuelt misbruk av barn eller menneskehandel? Bør vi tillate at ALLE overvåkes, for dermed å stille sterkere i forebygging, opprulling, etterforskning og straffeforfølgelse av de få som driver med alvorlig kriminalitet? Med Datalagringsdirektivet (DLD) er ikke dette relevante dilemmaer. Vi får i pose og sekk. BÅDE kamp mot kriminalitet OG et personvern som ikke svekkes, men snarere styrkes.

Debatten om DLD har hittil i stor grad skjedd på motstandernes premisser. Og det er synd, for ensidig argumentasjon ødelegger for en opplysende debatt.

Du får ha surfinga di i fred!
Datalagringsdirektivet handler om å standardisere hvordan TRAFIKKdata skal lagres. Trafikkdata skiller seg fra INNHOLDSdata ved at det i all hovedsak er de opplysningene ditt telefon- eller internettselskap lagret om din tjenestebruk i går – som også skal lagres i morgen. Med andre ord: Du får ha surfinga di i fred! Det som skal lagres er at datamaskinen din var koblet til internett. Det skal ikke lagres hva du surfet på og hvilke programmer du brukte. Ingen vil vite om du brukte Skype, Explorer, Messenger eller et torrents-program og ingen vil vite hvem du hadde kontakt med eller hvilke sider du besøkte.

Og tilsvarende med telefonbruken din. Ingen skal lagre innholdet i SMS-meldinger eller telefonsamtaler med bakgrunn i DLD. Og de trafikkdata som skal lagres i morgen, ble også i all hovedsak lagret i går.

Lagringen skal endatil skje på samme måte som før: Det er det enkelte telefon-, mobiltelefon- eller internettselskap som skal lagre denne informasjonen.

Hvorfor da overhodet innføre DLD? Kan vi ikke la selskapene holde på slik de har gjort siden telefonen begynte sin inntogsmarsj her i landet?

Mindre lagringsbehov?
Svaret er at telefoni- og internettselsapene i stdig mindre grad har et eget behov for å lagre denne informasjonen. Da jeg fikk mitt første internettabonnement i 1998, betalte jeg en minuttpris (som var ganske stiv) for å sitte oppkoblet via en ISDN-linje. Prisen var avhengig av hvor mye jeg satt pålogget, og når på døgnet jeg var pålogget. Dermed hadde Telenor (som jeg brukte) et detaljert lagringsbehov for mine trafikkdata. De skulle sende faktura, må vite.

Men i 1999 eller 2000 byttet jeg abbonement – og kunne surfe så mye jeg ville mellom bestemte klokkeslett for en fast pris pr. måned. Surfet jeg utenfor de avtalte klokkeslettene måtte jeg betale ekstra. Lagringsbehovet var altså redusert, men internetteverandøren min måtte fortsatt lagre detaljer rundt trafikken min for fakturaformål, for jeg brukte abbonementet utenom de avtalte tidene.

Nå har jeg et abonnement der jeg betaler fast pris pr måned, og bruker det så mye jeg selv vil døgnet rundt. Internettleverandøren har ikke lenger et egenbehov for å logge trafikken min.

Dersom vi som samfunn aksepterer at selskapene slutter å lagre trafikkdata – vil vi som samfunn også akseptere at informasjon politiet HITTIL har hatt tilgang til i etterforskningsøyemed vil forsvinne i framtida. Den teknologiske utviklingen gjør altså at vi – som samfunn – mister viktige redskaper for å rulle opp, etterforske og straffeforfølge forbrytelser som vi alle mener burde vært rullet opp, etterforsket og straffeforfulgt.

Utviklingen er den samme innenfor telefoni- og mobiltelefoniområdet. Minuttpriser og tellerskritt avløses i større og større grad av fastprisløsninger og prepaid-abbonement.

Men når samfunnets behov for lagring ikke minker i takt med selskapenes behov for lagring, nettopp da er det vi trenger lovbestemmelser som ivaretar de hensyn vi alle er opptatt av: Kampen mot alvorlig kriminalitet.

Trussel mot vestlige liberale verdier
Fra motstanderne av DLD fremheves det at kampen mot kriminalitet må skje innenfor rammene av den liberale rettsstatstradisjon vi har i Vest-Europa. Og det er jeg helt enig i. Faktisk har jeg aldri hørt en eneste tilhenger av DLD si at det beste er å avskaffe rettsstaten og innføre totalitære politistatsmetoder for å bekjempe kriminalitet. Det skulle også bare mangle.

For det er jo ikke dét dette dreier seg om, til tross for at mange DLD-motstandere forsøker å skremme oss til å tro at kampen om DLD er kampen mellom rettsstat og politistat. Kampen mellom demokrati og diktatur. Mellom det gode og det onde. Mellom svart og hvitt.

For det motstanderne av DLD elegant hopper over, er jo at DLD er et virkemiddel nettopp i den del av verden der liberale rettsstatstanker har de beste villkårene – ikke bare i vår tid, men i hele menneskehetens historie. Det er Vest-Europa vi snakker om. Ikke Iran. Ikke Hviterussland. Ikke Nord-Korea. Ikke Romania under Ceaucescu eller Sovjetunionen under Bresjnev.

Den største trusselen i vår tid mot vår samfunnsorden og vårt liberale samfunn, er IKKE trusselen om irregulær overvåkning fra myndighetenes side. Det som truer oss og vår samfunnsorden er den trusselen som fanatisk ekstremisme representerer i form av terrorisme. Og den trussel narkotikakarteller og organiserte nettverk av overgripere på jakt etter barn å forgripe seg på representerer. I Vest-Europa – i vår tid – er myndighetene på vår side. Ikke på terroistenes, overgripernes eller narkotikabandenes side.

Dermed blir ikke DLD en trussel mot de liberale verdier våre vestlige samfunn bygger på. DLD blir snarere et redskap som gjør oss i bedre stand til å opprettholde våre liberale samfunn.

Overvåket i over 100 år?
Påstanden om at DLD innebærer en overvåkning av alle innbyggere – og en mistenkeliggjøring av alle – er en påstand som motstanderne av direktivet stadig vekk fremsetter. Og det er en dypt urimelig påstand som ikke bidrar til å opplyse debatten, snarere til å forsøple den.

For hvis lagring av trafikkdata innebærer overvåkning – har vi da vært overvåket i over 100 år? Telefonselskapene har jo hele tiden lagret slike trafikkopplysninger. Og politiet har hele tiden hatt mulighet til å be om tilgang for å etterforske kriminalitet. Er det virkelig slik at telefonseskapenes lagring av våre trafikkdata har vært et dypt inngrep i vår private sfære som kan karakteriseres som overvåkning av hele befolkningen?

Og hvilke reelle negative konsekvenser har i såfall dette åført vårt samfunn og oss som enkeltmennesker?

Det fremstår som det reneste sludder å hevde at vi har vært overvåket helt siden telefonen kom til landet. For om dette hadde vært korrekt – da ER VI ALLEREDE et totalitært samfunn basert på politistatsprinsipper. Vi trenger ikke vente på DLD for å hevde noe slikt. DLD vil jo bare systematisere hvordan lagringen skal foregå, men rent faktisk har lagringen som prinsipp eksistert lenger enn Norge har eksistert som selvstendig nasjon.

Og da blir det absurd å påstå at lagring av trafikkdata gjennom DLD innebærer overgang til et overvåkningssamfunn. Var vi ikke et overvåkningssamfunn da trafikkdata ble lagret i går, så blir vi heller ikke et overvåkningssamfunn når trafikkdata lagres i morgen.

Det er lett å unngå DLD for de kriminelle!
Fra motstanderne av DLD blir det fremhevet at samfunnet – i tillegg til å mistenke oss alle for å være forbrytere – innfører et regelverk som det er lett for kriminelle å omgå. Og det er selvsagt riktig at det er mulig å planlegge kommunikasjonen sin på en måte som gjør at man i stor grad kan unngå å legge igjen trafikkdata. Ved å f.eks. gå ned på nærmeste bibliotek og låne datautstyret der, vil man ikke kunne spores på personnivå dersom politiet i ettertid skulle fatte interesse.

Men er det egentlig sannsynlig at noen tar med seg et webkamera til nærmeste bibliotek for å filme et seksuelt overgrep og sende det live ut på nettet?

Neppe.

Med DLD gjør samfunnet det VANSKELIGERE å være usynlig for politiet dersom man opererer utenfor lovverket. Man gjør det ikke umulig. Men så er da heller ikke DLD det eneste verktøyet samfunnet har i kampen mot organisert kriminalitet. Det er derimot et redskap som gjør veldig mange av de andre redskapene mye mer effektive.

Et slags «monsterredskap mot organisert kriminalitet», med andre ord.

Det skal tungtveiende grunner til for at vi som samfunn sier nei til et slikt redskap.

Å si nei til DLD fordi det kan unngås av de kriminelle, blir som å nekte politiet å lete etter fingeravtrykk på et åsted – fordi hansker tross alt er oppfunnet!

De aller aller fleste som driver med alvorlig kriminalitet kommuniserer på samme måte som de aller aller fleste lovlydige mennesker. Derfor vil kommunikasjonen deres lagres ved innføringen av DLD, slik den også har vært lagret tidligere i Norge.

Og slik lagring er uhyre viktig. Trafikkdata blir innhentet i halvparten av alle alvorlige straffesaker i Norge (drap, narkotikaforbrytelse, ran og seksuelle overgrep). Og i mer enn 80 % av domfellelsene inngår trafikkdata i grunnlaget for rettens beslutning om skyldspørsmålet.

Personvernet svekkes ikke, det styrkes
Med innføringen av DLD i Norge, vil vi styrke samfunnets muligheter til å bekjempe kriminalitet i framtida. Det alene er et svært tungtveiende argument for å innføre DLD. Men selv med dette tunge argumentet kunne det vært forsvarlig å vende tommelen ned, hvis prisen på andre områder var altfor høy.

Og motstanderne av DLD mener de har funnet et slik argument som trumfer alle andre argumenter:

Personvernet.

For min del anser jeg personvern for å være et spørsmål om gradering, ikke om enten-eller. Man kan ha et samfunn med svakt personvern eller med sterkt personvern. Men det er meningsløst å snakke om samfunn der man enten har eller ikke har personvern.

Med innføringen av DLD i Norge vil personvernsituasjonen snarere styrekes enn svekkes. Nivået vil være omtrent som i dag. Det er nok å se til andre land i Europa for å danne seg et bilde. Land som Storbrittanna, Danmark og Nederland har ikke gått fra å være liberale retsstater til å bli totalitære politistater da de innførte DLD, har de vel? Jeg er rett nok politisk uenig med regjeringen i Danmark i ganske mye, men det er vel urimelig å mene at det er diktatur der? Hvorfor argumenterer da DLD-motstanderne i Norge slik de gjør? Erfaringen fra alle andre land som har innført DLD viser jo at skremslene er nettopp dét – skremsler.

Og samtidig har alle land muligheten til selv å velge HVORDAN direktivet skal implementeres i den nasjonale lovgivningen. F.eks. gjelder dette lengden på lagringen, det gjelder hvorvidt man skal ha lokal lagring hos tjenestetilbyderne eller sentral lagring i et stort fellesregister og en god del andre forhold som kan ha betydning for personvernet.

I Norge vil vi etter alt å dømme velge lokal lagring hos de ulike leverandørene. For selv om de dataene som lagres ikke har med innholdet i kommunikasjonen å gjøre, har vi sett at store enkeltarkiv er mer sårbare for hacking og annen irregulær inntrenging enn spredte arkiver hos hver enkelt tilbyder. Kan du huske noen gang der Telenor, Tele2, ICE eller noen annen leverandør har opplevd at folk har stjålet rene trafikkdata fra dem, og der dette har ført til nærmest uoverstigelige problemer for enten enkeltmennesker eller samfunnet som sådan? Jeg kan ikke huske det.

Derimot kan jeg huske en rekke eksempler på at alvorlig kriminalitet ikke har blitt etterforsket ferdig eller at gjerningsmennene har gått fri – fordi trafikkdata ikke har vært lagret. Politiet har rett og slett ikke hatt muligheten til å gjøre jobben sin. Det er nærmest en hverdagslig hendelse å lese om slikt i avisene. At kriminelle går fri har en personvernmessig slagside – som er negativ for oss som enkeltmennesker og som samfunn.

I dag er det ingen entydige bestemmelser på hvem som kan få tilgang til lagret data, og det er ingen entydig bestemmelse rundt hva som skal lagres eller lengden på hva som skal lagres. Med DLD vil reglene bli klare og entydige. Dét er en styrke for personvernet. Mens f.eks. NAV i dag kan gå inn og hente ut opplysninger om hvem som helst – nærmest etter eget forgodtbefinnende – vil det i fremtiden ventelig være et krav om at domstolene gir samtykke til innhenting av slik informasjon. Dét er også en styrke for personvernet.

De som er opptatt av personvernet bør rette fokuset mot helt andre samfunnsfenomener enn DLD. Se deg rundt neste gang du er ute i en stor eller mellomstor norsk by. Hvor ofte oppdager du at du blir filmet? Min spådom er: Nesten aldri. Men faktum er at du er synlig støtt. Og du lagres. Neste gang du betaler i butikken og drar Coop-kortet eller Trumf-kortet ditt, blir forbruksvanene dine lagret. Og du lagres. Neste gang du er på en nettside blir sannsynligvis nettsurfvanene dine lagret (med mindre du har gjort noe med innstillingene på maskinen din for å forhindre det, de fleste har ikke rørt innstillingene). Neste gang du gjør et søk på Google eller sender en mail med Gmail blir du lagret. Kanskje for alltid. For Google liker å gi deg reklame som er tilpasset de interesser de antar at du har, f.eks. basert på innholdet i epostene dine.

Ja, på innholdet. Ikke på trafikken.

Og legger du ut et bilde på Facebook, tilhører bildet Facebook. Ikke for en dag eller en uke. Men for alltid. Det gjelder også om andre legger ut et bilde av deg.

Og det er altså innholdet de eier. Ikke kunnskapen om trafikken.

Bruker du iPhone, slik stadig flere gjør, eier Apple rettighetene til kunnskapen bruken gir om deg. Om apps du har brukt, om hvor du har befunnet deg, om hvem du har kommunisert med.

Altså både innhold og trafikkdata.

Og de eier det ikke for en periode på 6 – 24 måneder som DLD legger rammer for. Nei, de eier det for alltid.

Bevissthet rundt personvernet er svært viktig for både samfunnet og for hver og en av oss. Men å bruke personvernet som et slags trumfkort mot DLD er en veldig farlig galei å begi seg ut på. I høyden kan man oppnå å bekjempe en personvernendring som faktisk er til det bedre for hver og en av oss. Og i verste fall kan man ende opp med å frata samfunnet det verktøyet som gjør alle våre andre verktøy i stand til å fungere best mulig i kampen mot alvorlig kriminalitet.

Trygge og gode rammer for framtidas liberale rettsstater skaper vi sammen med våre naboland. Og i den framtida spiller DLD en viktig rolle. Alternativet til å bruke de samme virkemidler som våre naboland i kampen mot alvorlig kriminalitet er at vi – på grunn av selskapenes stadig mer begrensede behov for lagring – gjør det stadig enklere for kriminelle å operere med Norge som base. Når alle våre naboland samtidig gjør det vanskeligere for kriminelle å operere i fred derfra, står vi i akutt fare for å bli en frihavn for alvorlig kriminalitet.

Motstanderne av DLD bør pålegges å svare på hvordan vi skal unngå å tape i kampen mot alvorlig kriminalitet. Det er ikke nok å peke på teoretiske svakheter ved DLD, så lenge man ikke samtidig kan fremvise troverdige svar på hvordan vi som samfunn skal beskytte våre innbyggere mot terrorisme og annen svært alvorlig kriminalitet.

Følg meg på Twitter: www.twitter.com/BjornJarle
Bli varslet på mail når det kommer nye blogginnlegg på Sosialdemokraten.no: Klikk her

Relaterte nyheter:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10020021
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/politikk/regjeringen-sier-ja-til-datalagringsdirektivet-3362618.html
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/politikk/siv-svinger-pisken-3362535.html
http://www.vl.no/samfunn/article106308.zrm
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10020038
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10020035
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10020386

24 thoughts on “Datalagring eller personvern? Ja takk, begge deler!

  1. Dette er jo det reneste vrøvl:

    Men er det egentlig sannsynlig at noen tar med seg et webkamera til nærmeste bibliotek for å filme et seksuelt overgrep og sende det live ut på nettet?

    Det er jo ikke dette som problematikken – problemet er at satelitt-telefoner og kryptering vil tas i bruk av organiserte kriminelle.

    Grunnen til at AP (og Høyre) må si ja til DLD er at de ikke kan tillate seg å si nei til EU-direktiv.

  2. Hei Jan Frode!

    Hva tror du er årsaken til at kriminelle setter igjen fingeravtrykk nå, som politiet kan bruke til å identifisere dem med?

    Er det fordi de aldri har hørt om hansker?

    Faktum er: Uansett hvilke etterforskningsmetoder man innfører, vil det alltid være mulig å komme seg unna. Men jo færre hindre kriminelle møter på, jo LETTERE blir det for dem å komme seg unna.

    De fleste kriminelle bruker vanlige telefoner og PC’er, akkurat som de fleste lovlydige gjør det. At det er MULIG å omgå direktivet på en del områder er ikke noe argument for å slutte å spore. Akkurat som det faktum at hansker er oppfunnet ikke er noen grunn til å unnlate å lete etter fingeravtrykk på et åsted.

    Mvh
    Bjørn Jarle

  3. Feil. Organiserte kriminelle legger ikke igjen fingeravtrykk. Småskala kjeltringer og tjuvradder gjør det når de bryter seg inn i den lokale pølsebua.

    I dag er det vanlig med DNA-bevis for å felle organiserte kriminielle. Og det kommer det til å fortsette å være.

    Statlig institusjonalisert overvåkning av alle brukere av lovlig kjøpte mobiltlf og internett-abonnement er å skivebom.

  4. Hei igjen Jan Frode!

    Du tar feil. Trafikkdata blir innhentet i halvparten av alle alvorlige straffesaker i Norge (drap, narkotikaforbrytelse, ran og seksuelle overgrep). Og i mer enn 80 % av domfellelsene inngår trafikkdata i grunnlaget for rettens beslutning om skyldspørsmålet. Dette viser at folk som driver med alvorlig kriminalitet I DAG bruker samme kommunikasjonskanalaer som oss andre.

    Å unnlate å lagre slike opplysninger er det samme som å slette bevisene. Konsekvensene er at det blir vanskeligere å oppspore, etterforske og straffeforfølge alvorlig kriminalitet.

    Mvh
    Bjørn Jarle

  5. Jeg håper du dør, en veldig lang å smertfull død. Bjørn Jarle Røberg-Larsen. På baksiden av donorkortet mitt, om jeg skulle være så heldig å dø. Så står det nå: Ikke doner til Bjørn Jarle Røberg-Larsen …
    Det at du er for dette, får være opp til deg. Selv er jeg ikke intrsert i dette. Vi er på vei til å bli et nytt faens usa. Å i norge betyr det: Alle biler skal ha GPS, som er koblet til en norsk server, som fakturerer deg automastisk når du kjører for fort. Denne enhete skal da ikke til dem som driver mer kriminalitet. Men kun til borgere, som ikke gjør annet galt en å kjøre fort.
    Organisert kriminalitet og annet, kommer vel til å rusle vidre i sitt vanelig tempo…

  6. Hei S.M.

    Saklighetsnivået i åpningslinja di er dessverre helt symptomatisk med nivået ellers blant DLD-motstanderne. Det er en demonisering av meningsmotstandere uten sidestykke i nyere historie, og det er en svart-hvitt tenkning som ikke ligner på noe som helst annet.

    Jeg er fristet til å ønske god bedring, men er overbevist om at det ikke nytter.

    Mvh
    Bjørn Jarle

  7. Demonisering av de som vil innføre et diktatorlovverk? Hvem andre ønsker å kunne sope opp info om samtlige borgere av et samfunn enn de som ønsker sitt diktatur? Byråkratiet som må til for å sile denne infoen kommer til å vokse ut over alle støvelskaft.

    Dette er svart-hvitt. Enkelt og greit. For er du selv villig til å bli overvåket 24/7 som politiker? Politikere blir titt og ofte tatt for snusk og fanteri. Og dermed er begrunnelsen eksakt lik for overvåkning av samtlige partier, og samtlige borgere. Men la meg gjette med krystallkulen. Da er det ikke demokrati lengre siden ingen vil bli politikere……

    Og det er helt korrekt. Maktkåte totalovervåkere, kyss meg i ræva.

  8. DLD har faktisk ikke ført til flere oppklarte saker i de landene hvor det er implementert. Dette skriver blant annet Aftenposten her: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article3607201.ece

    En grundigere diskusjon finnes hos Jon Wessel-Aas.

    Aftenposten skriver også at eksperter vurderer direktivet til å være for dårlig, og dermed at det snart vil bli revidert. Best å vente å se hvordan denne revisjonen blir, er du ikke enig?

  9. Hei norskgoy!

    Det å omtale dette som et diktatorlovverk er akkurat den demoniseringen jeg snakker om.

    http://bit.ly/gJ4QYZ ser du hva lovforslaget innebærer av endringer, og hva som bare er sikring av at dagens praksis videreføres. Det er rett og slett ikke grunnlag for en del av det hysteriske svartmalingsbildet som motstanderne trekker opp.

    Mvh
    Bjørn Jarle

  10. Tenkte jeg skulle kommentere bloggposten din; men det er faktisk så mye svada og tullprat der at jeg innser at det ikke er vits.

    Jeg mener du er en estremt naiv person som tror dette vil hjelpe politiet i noen grad, dessuten så burde du skjønne at dette direktivet blir utvidet innen kort tid. Hvis det blir innført nå så er jeg overbevist om at innhold også lagres innen 5 år. Og det gjerne uten at vi har blitt gjort oppmerksom på det engagn. Det kommer en «liten teknisk lovendring» og vips.

    Det er for meg HELT ufortåelig hvordan noen kan være for dette etter at en har tenkt gjennom problemstillingen. Men det kan vel være at en rett og slett ikke skjønner implikasjonene, ei heller hvor lett det er å unngå det.

  11. Demoniseringen er selfølgelig bare tull, men innføringen av datalagringsdirektivet er et klassisk eksempel på at veien til helvete (pun intended) er brolagt med «gode intensjoner». (Tenk på barna). #krevsvar og MaxManus saken er et eksempel på at hvis data finnes vil den bli brukt av andre enn politiet.
    WikiLeaks er eksempel på at systematisk innsamling av data fører til lekasjer.

    Ytringsfriheten trues ved at alle samtaler registreres, selv de som har «rent mel i posen» forandrer adferd når de vet de blir overvåket.

    #DLD er et stort paradigmeskifte – hvor alle borgere skal overvåkes uten ved mistanke – og et eksempel på at myndighetene tror det blir lettere å finne nålen i høystakken hvis man øker mengden høy.

    Dine og DnA’ «intensjoner» er selvfølgelig ikke demoniske – men beveger seg gradvis mot totalitær – det er selfølgelig ikke slik at innføring av DLD umiddelbart vil føre til «tankepoliti» og fengsling av disidenter – men det er et paradigmeskifte i norsk politik, hvor vi nærmer oss regimer vi ikke liker å bli samenlignet med.

    DnA menneskesyn er jo kjent fra før, slik at det bør jo ikke komme som noen overraskelse at DnA er det eneste partiet som er entydig for #DLD (og at DnA må hente støtte fra H som sanssynligvis kommer til å støtte #DLD på grunn av frykt for å si nei til et EU direktiv)

    Lagringstid og rettsvern for data er urelevant, prinsippet om systematisk overvåkning av alle borgere i regi av staten/myndighetene er er demokratisk problem, og uakseptabelt i et demokrati.

  12. Hei Tore!

    Innlegget ditt er slettet. Grunnen er at du syns det er morsomt å avspore debatten med usaklig sjikane mot bloggeieren på bakgrunn av medlemsjuks-saken i ungdomspartiene for snart 20 år siden. Hold deg til saken, og du kan gjerne få kommentere her. Du er ikke utestengt selv om innleggene dine er slettet.

    Mvh
    Bjørn Jarle

  13. Hei nok en gang, Jan Frode!

    Artikkelen du viser til er fra april i år. Da var det mange av landene som hadde svært kort erfaring med direktivet – fordi det nylig var implementert. Mange land hadde faktisk overhodet ikke implementert direktivet. Og pr. i dag er det fortsatt 7 land som ikke har gjenomført implementeringen. Dermed var det altfor tidlig i april å slå fast noe omkring hvorvidt antallet oppklarte saker økte som en følge av direktivet.

    Mange land med innført direktiv hr jo heller ikke brukt mulighetene lagringen av trafikkdata gir. Jeg kan sitere fra rtikelen du linker til: «Evalueringen viser at land som Frankrike, Storbritannia og Tsjekkia er storbrukere av trafikkdata, mens andre land bruker det i mindre grad.»

    I Norge har vi historisk sett hatt stor bruk av trafikkdaa, slik jeg også skriver i bloggposten min. Datalagringsdirektivet sikrer at denne bruken kan fortsette i fremtiden – til glede for dem som vil at norsk politi fortsatt skal ha minimum de samme mulighetene som i dag til å bekjempe alvorlig kriminalitet.

    Mvh
    Bjørn Jarle

  14. Hei Thomas S!

    Hvis det er riktig som du sier – at ytringsfriheten er truet ved at alle samtaler registreres – er det ikke også da slik at ytringsfriheten har vært truet i Norge i mer enn 100 år? For så lenge har vi faktisk hatt telefoni i Norge, og samtalene har blitt registrert.

    Personlig mener jeg at ytringsfriheten har gode kår i Norge – og at DLD ikke endrer på dette i noen retning, fordi direktivet rett og slett viderefører dagens praksis.

    Mvh
    Bjørn Jarle

  15. Hei Bjørn Jarle.
    Nei, det er en vesentlig endring – Overvåkningen er i regi av myndighetene – det er den store forskjellen, og hvis du ikke forstår hvilken innvirkning denne «lille» forskjellen har, trenger du å lese deg opp på hvem ytringsfriheten er ment å beskytte mot.
    «Ytringsfrihet i egentlig forstand, det vil si retten til å ytre seg om hva som helst uten innblanding fra staten.» – Sitat http://www.regjeringen.no/

  16. Ikke belær meg om hva direktivet inneholder. Det er jeg fullstendig klar over fjottnisse, og skal jeg lese direktivet så leser jeg ikke Ap sin filtrerte versjon av direktivet. Du er selv ikke villig til å la deg bli overvåket 24/7 i ditt virke som politiker så ditt hykleri blir bare tåpelig.

  17. Hei igjen Thomas S!

    For det første: Det er ingen overvåkning – med mindre du mener at vi har vært overvåket så lenge telefonen har eksistert. Det er rett og slett en videreføring av den lagringen av trafikkdata som hittil har vært vanlig.

    For det andre: Det er IKKE et myndighetsstyrt sentralarkiv som skal ha lagringen av trafikkdata. Dette skal skje på samme måte som i dag, hos de enkelte tilbyderne av telefoni- og internettjenester.

    Alle kan ytre seg uten innblanding fra staten, både før DLD og etter DLD.

    Mvh
    Bjørn Jarle

  18. Hei igjen norskgoy!

    Du tar feil i det siste du skriver. Både i mitt virke som politiker og i enhver annen sammenheng er jeg villig til å la mitt telefonselskap få registrere og lagre trafikkdata om meg. Og det gjelder døgnet rundt, og hele året.

    Hvis du ikke vil lese Aps lovforslag om direktivet fordi du mener det er «filtrert», så er det merkelig hvordan du uttaler deg skråsikkert negativt om noe du nekter å sette deg inn i.

    Mvh
    Bjørn Jarle

  19. Jeg anerkjenner teleselskapenes behov for fakturering av tjenester – jeg anerkjenner ikke myndighetenes *rett* til disse data i n mnd.
    Det at regningen for #DLD blir lagt på tjenesteleverandøren, gjør ikke #DLD mer spiselig
    Datatilsynets konsesjon for oppbevaring av trafikkdata krever (av personværnhensyn) at disse data i dag slettes så snart de ikke lenger har betydning for faktura (når klagefrist for mottatt forbruksfaktura utløper). – Dette er dagens praksis som du mener blir opprettholdt av #DLD?

  20. Bjørn Jarle.

    Det er litt spesielt at du fortsetter å lyve om hvor lenge samtaler har blitt registrert i Norge her på bloggen din, selv om du vet bedre. Ikke prøv påstå at alle telefonsamtaler ble loggført i all den tiden, ei heller at alle avsender og mottaker-adresser på all post i Norge har blitt registrert i 100 år.

  21. Om jeg vil lese politisk propaganda så kan jeg gjøre det. Ellers liker jeg å lese det faktiske lovverket. Du burde prøve det.

    Angående overvåkning så venter jeg. Slik at folket kan overvåke deg hele tiden. Siden du er tidligere dømt kriminell så skal vel det la seg gjøre lett. Tilbakefallsprosent vettu som hovedgrunn. Teleselskapene overvåker deg til regningen er betalt. En vesentlig forskjell.

  22. Fra datatilsynets sider:

    «Datalagringsdirektivet ulovlig innført i flere land
    (26.07.2010) Ove Skåra

    I følge en felles kartlegging gjennomført av europeiske personvernmyndigheter er datalagringsdirektivet blitt ulovlig innført i flere europeiske land.

    Flere internlettleverandører har både lagret og utlevert personopplysninger i strid med direktivet. Blant annet har enkelte leverandører i praksis lagret deler av innholdet i kommunikasjonen (for eksempel internettadresser og tekst i e-postens emnefelt), selv om dette iflg direktivet ikke skal lagres. Det lagres også lokasjonsdata ved bruk av mobiltelefon i større omfang enn forutsatt. I enkelte land lagres opplysningene i opptil ti år, selv om direktivet har satt en øvre grense på to år. Mangelen på pålitelig statistikk gjør det også vanskelig å vurdere hvorvidt man har oppnådd målsettingene med direktivet eller ikke.

    De europeiske personvernmyndighetene oppfordrer EU-kommisjonen om å ta hensyn til disse erfaringene i sin evaluering av datalagringsdirektivet, som i følge planen skal legges frem for Europaparlamentet i løpet av høsten.»

    – Ja, det tok jo lang tid før dette direktivet var uthulet. Det er ikke engang implementert før man begynner å bryt prinsippene for det 🙂

  23. «Og legger du ut et bilde på Facebook, tilhører bildet Facebook. Ikke for en dag eller en uke. Men for alltid. Det gjelder også om andre legger ut et bilde av deg.»

    Nei, ikke for evig og alltid, men til du sletter det. Fra TOS:
    » you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook («IP License»). This IP License ends when you delete your IP content or your account unless your content has been shared with others, and they have not deleted it.»

    De er NØDT til å ha en slik formulering for at de i dette hele tatt skal ha lov til å ha dine bilder på nettsidene sine.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Copyright © Alle rettigheter tilhører Sosialdemokraten.no. | Newsphere by AF themes.