Frp vil ha flere drap på norske veier!
Utrolig, men sant: Frp vil ha flere drap på norske veier!
Får partiet det som de vil, får hendelsen i Eiksundtunnelen følge av langt flere veidrap i tiden fremover.
Jeg overlater til en bloggkollega å gå i detalj, og støtter fullt og helt konklusjonen hans. Les blogginnlegget her.
Presse: VG VG DB TV2 TV2 TV2 VL F-B
Bli varslet på mail når det kommer nye blogginnlegg på Sosialdemokraten.no: Klikk her
Finner i grunn mye info over hva du mener Frp vil gjøre i en eventuell maktposisjon! I dine forklaringer om hvor til helvete det kommer til å gå med Frp ved roret belyser du i tillegg mange av våre problemområder innenfor norsk politikk. Dette som f. eks innvandingspolitikken Ap mer eller mindre uavhengig har ført de siste 30 år som åpenbart du må ha sett er en ikke vellykket politikk! Kunne vært morsomt å høre hva en som er såpass ihuget Ap’isert som deg mener om fremtiden på dette området! Spørsmål! Stemmer ikke utregningen til Human Rights vedrørende flertall med ikke etnisk norsk bakgrunn i Oslo estimert allerede 2029? Fint om du nøyer deg med å svare at «hva er problemet med det»? Eller at Ap er helt komfortabel med det!
Jeg leser at FrP synes at gjennomsnittsmålinger strider mot personvernet fordi alle blir tatt bilde av.
Er det galt å mene dette?
Selv Datatilsynet er skeptiske til opplegget.
Sammenligningen mellom å mene dette og ønske flere drap på veiene er…ehhh…noe drøy.
Men sprit på bensinstasjonene…Den synes jeg er like drøy 😉
Selv med FrP i regjering så blir det neppe gjennomført.
AP ønsker mer kjønnslemlestelse av somaliske jentebarn…..
Dette kunne like gjerne vært overskriften om du hadde satt galskapen i system. Beklager, Bjørn Jarle, men nå bør du snart ta inn over deg at Martin Kolberg-taktikken ikke lenger råder i AP. Skal vi vinne velgere til valget bør vi holde oss for gode til slikt sprøyt som dette. Om det ikke nettopp er alle de idiotiske fjolsene (du har tidligere beskrevet stemmekveget i FrP på denne måten) du gjerne vil ha med på laget.
Hilsen Ronald
Enig med Ronald.
Uttalelser som dette tjener ikke saken din, Bjørn-Jarle, men stiller deg heller i nettopp det lyset du helst vil peke på «de andre».
Å bruke ordet «drap» viser også at du forsøker å bruke det du tror er en journalistisk stil, men du avslører at du neppe leser flere enn én avis for å holde deg oppdatert.
Beklager, Bjørn-Jarle, men denne gangen falt du i fellen Egen Fortreffelighet
Hva har frp med denne saken å gjøre? har ikke noe med dårlige veier å gjøre denne ulykken,det er vel heller grise kjøring…
Og den grisekjøringen finnes det mange tiltak for å bekjempe, Camilla. Tiltak som Frp, uten unntak, er motstandere av.
I stedet vil de selge sprit på bensinstasjoner…
Mvh
Bjørn Jarle
I stedet for å bruke store ord og blikkfangoverskrifter som overgår dagspressen og se og hør til sammen, så hadde det kanskje vert på sin plass med å snakke litt om egen politikk…..
men man må vel holde seg til det man er flinkest til…….
Les på bloggen her, så finner du masevis av innlegg om APs politikk.
Men hva er galt med å diskutere konsekvensene av andre partiers politikk? Regjeringens politikk er jo kjent – og den angripes av folk som heller vil ha en politikk som vil gi kraftig økning av dødsfall i trafikken. Mener du seriøst at slikt skal forties…?
Mvh
Bjørn Jarle
Det hadde uansett vært en stor fordel om BJ hadde satt seg inn i de sakene han kommenterer og kommer med påstander om.
Sprit på bensinstasjoner? Forslag fra FrP?
Dette er i beste fall en misforståelse, men sannsynligvis noe BJ hevder mot bedre vitende. Dagligvareforretninger får selge øl, og det er i orden, ikke sant?
Bensinstasjoner selger nå dagligvarer, og dette er også i orden, ikke sant?
Dagligvareforretninger selger nå bensin, og dette er i orden, ikke sant?
Hvor er da det logiske argumentet for at bensinstasjoner ikke skal kunne selge øl på lik linje med dagligvareforretningene?
Skulle vært fint å få greie på dette, Bjørn Jarle. Selv om jeg regner med selv for å være sosialdemokrat, hindrer ikke det meg å tenke «utenfor rammen» og se sakene fra mer enn bare en side.
mvh Ronald
Hei Ronald!
Frp vil ha vekk polet og vil ha spritsalg der man kan kjøpe dagligvarer – altså bl.a. på bensinstasjoner.
At du ikke har fått med deg dette er din sak, men gir deg neppe noen grunn til å påstå at jeg snakker mot bedre vitende – for det gjør jeg ikke. Frp vil ha spritsalg på bensinstasjoner – fordi man kan kjøpe melk, smør, brød og brus der.
Mvh
Bjørn Jarle
«I stedet vil de selge sprit på bensinstasjoner».
Og hvis det blir mulig, så får jo de som bor langt vekk fra dette «statlige» polet vi har her i landet, lettere tilgang til f.eks. en god flaske cognac. Dette burde jo være god SP politikk?
Du tror vel ikke at bilistene stopper der og tar seg en klunk for igjen å kjøre videre? Det er vel ikke dett du mente med sitatet ditt?
Mvh. Rockman
Ifølge FrPs program ønskes det en oppmykning av alkohol- og tobakkslovgivningen, og monopolet ønskes avviklet. Det står ingen steder at det ønskes spritsalg på bensinstasjoner. Om så hadde vært tilfelle, så er det allikevel ganske langt fra det å ønske flere drap på norske veier, som du skriver. Så det er nok du, Bjørn Jarle, som også denne gangen har tatt for mye Møllers Tran og er fullstendig på viddene med dine usakligheter. Og som jeg tidligere har påpekt: Du tjener ikke de rød-grønnes sak med denne slags uttalelser.
Bjørn Jarle skrev:
«Og den grisekjøringen finnes det mange tiltak for å bekjempe, Camilla. Tiltak som Frp, uten unntak, er motstandere av.»
Hvilke tiltak er dette da, Bjørn Jarle?
Bortsett fra de tidligere omtalte fotoboksene som tar bilder av alle som passerer.
mvh Ronald
Motorførernes Avholds kaller Frp-forslaget for «– Verste galskap vi har sett«. Jeg tillater meg å sitere fra artikkelen:
«Motorførernes Avholdsforbund (MA) reagerer kraftig på at FrPs justispolitiske talsmann Jan Arild Ellingsen går inn for å endre alkoholloven slik at man kan kjøpe øl, vin og sprit på norske bensinstasjoner døgnet rundt.»
Tar også med dette:
«- Hvor mange dødsfall tar FrP ansvar for ?
Eikefjord i MA mener at man må stille spørsmål ved hvor mange ekstra fylledrap i trafikken FrP er villig til å ta ansvar for ved å tillate alkoholsalg døgnet rundt på norske bensinstasjoner.
Han mener sammenhengen mellom tilgangen på alkohol, fyllekjøring og dødsfall i trafikken er helt klar, og hevder at flere land i Sør-Europa nå vurderer salgsbegrensninger på alkohol for å redusere fyllekjøringen.»
I denne saken stoler jeg mer på at Frp vet hva Frps politik er enn at du vet det, Ronald. Og Frp sier altså selv at de vil ha sprit på bensinstasjonene – med salg 24 timer i døgnet.
Så dette nedlatende om at jeg ikke vet hva jeg sier og har funnet på dette selv – det kan du spare deg for.
Legg forøvrig merke til at 76 % av de spurte i artikkelen mener at Frps poltikk vil gi merfyllekjøring.
Og si meg, Ronald: Tror du det blir flere ulykker og dødsfall av mer fyllekjøring – eller blir det færre ulykerog dødsfall?
Man kan si mye om Frp, men de har nok hjerneceller til å se at denne politikken er en garanti for flere trafikkdrap. Likevel går de helt bevist inn for disse tiltakene.
Mvh
Bjørn Jarle
Bjørn Jarle.
Jeg tror definitivt at mer fyllekjøring fører til flere ulykker og dødsfall. Og det tror jeg også at FrP mener. Men så langt jeg klarer å bringe på det rene, så er ikke FrP for at det skal selges alkohol på bensinstasjoner døgnet rundt. Det er for øvrig det samme hvor alkoholen selges, man blir ikke mindre full om den er kjøpt på polet.
Men at du bruker MA som et sannhetsvitne på FrPs politikk forundrer meg. Selvsagt ønsker ikke FrP mer fyllekjøring og «drap» på norske veier. Som du skriver selv, så har de hjerneceller nok til å se at alkohol og bilkjøring ikke hører sammen.
Ønsker AP mer eller mindre kjønnslemlestelse av småjenter? Når AP ikke vil gå inn for en skjerping av kontrollen med dette, så kan det med din måte å tolke signalene på sies at AP ønsker mer kjønnslemlestelse. Men dette er vel ikke ønskelig, er det?
Det ene blir ikke noe verre enn det andre. Dersom det er sant at FrP ønsker døgnåpne alkoholutsalg på bensinstasjonene, så er jeg selvsagt uenig, Det er bare det at jeg mener det blir usaklig å påstå dette på bakgrunn av en melding fra MA. MA ønsker jo et totalforbud på alkohol, og er ikke troverdige i denne saken. Skal du melde deg inn i MA må du skrive under på at du er totaltavholdsmann. Det er ikke det samme som å si at du er i mot fyllekjøring. Forskjellen er meget stor.
mvh Ronald
Ap har lagt fram to omfattende handlingsplaner mot kjønnslemlestelse. Den første i 2000 og den neste i 2007. Ingen andre partier har gjort noe tilsvarende, så å komme trekkende med det argumentet er tynnere enn syltynt.
Frps talsmann sier jo selv at de ønsker salg av ol,vin og sprit på bensinstasjonene 24 timer i døgnet, og at dette er et av tiltakenesom skal være gjenomført i løpet av 100 dager etter Siv Jensens tiltredelse som statsminsiter. Det er altså ikke MA som påstår dette om Frp, det er Frp som påstår dette om Frp.
http://www.opdalingen.no/Innenriks/article4427460.ece: Oslo (ANB-NTB):
Fremskrittspartiet vil at norske bilister skal få kjøpe øl, vin og sprit på norske bensinstasjoner.
Holder det snart nå? Jeg poster ikke slikt om det er usant. Ikke nå. Ikke ellers. Aldri.
Mvh
Bjørn Jarle
Hei igjen.
Ja, nå begynner det å demre. Ellingsen har tydeligvis sagt at han ikke ser dette som et problem. Merkelig type!
At bensinstasjonene som har dagligvarer på lik linje med dagligvareforretningene kan få selge øl ser heller ikke jeg noe problem med. Slik dette er i dag kan man ikke få kjøpt alkohol døgnet rundt – i alle fall ikke i vår del av landet. Der stenger ølsalget på et bestemt tidspunkt. Ser ikke forskjellen på om det er en bensinstasjone eller en dagligvareforretning som selger ølet. Dette har mer med likhet for loven å gjøre, etter mitt syn.
Men spritsalg fra bensinstasjoner om natten virker noe merkelig. Jeg tror så godt om folk at jeg heller ikke tror folk flest ønsker det slik. Man vet selvsagt aldri, men dette utspillet bidrar neppe til at FrP sanker flere stemmer ved årets valg.
Å si at FrP ønsker flere drap på norske veier er selvsagt en spissformulering fra din side, men etter mitt syn kan slike formuleringer føre til en «Kolberg-effekt» – altså at FrP blir en «underdog», og dermed får folkets sympati. Alle vet jo at nordmenn flest holder med «underdogen».
Ha en god dag i varmen!
mvh Ronald
Er det egentlig gjort noen gode studier hvor tilgjengeligheten på alkohol måles opp mot fyllekjøring (og eventuelle andre negative konsekvenser av fylla) ?
Her i Australia har man drive-in «vinmonopol» nesten overalt. Enkelte av disse har oppe 24/7. Allikevel er det ute på bygda hvor de ikke har disse polene engang folk kjører mest i fylla. I tillegg til dette, så er promillegrensen mye høyere her. Man kan faktisk ta seg noen øl, selv om man skal kjøre hjem.
Inntrykket jeg har av dette er at folk har større respekt for alkoholen og har ikke like stort behov for å drikke seg full. I Norge hvor alkohol er dårlig tilgjengelig og dyrt, så hører jeg stadig vekk folk snakke om hvor dritings de skal drikke seg. Her nede er det heller snakk om «skal vi kose oss med noen pils?».
Hei Kenneth.
Dette er også det inntrykket jeg sitter med, men forståsegpåerne er tydeligvis av en helt annen oppfatning. Det skulle vært interessant å få en skikkelig studie på dette. Det holder ikke bare å si at flere franskmenn dør av skrumplever enn nordmenn.
I USA er det en stor andel av de trafikkdrepte som har promille, men det er minst like stor sannsynlighet for at dette er som følge av høy promillegrense, og ikke som følge av tilgjengelighet på alkohol. Det er i de fleste stater i USA høyere aldersgrense for kjøp av alkohol, sprit selges i egne butikker, andelen promilledrepte er størst på landsbygda osv osv. Dette kan tyde på at det er holdningsendringer og lave promillegrenser som er hovedårsaken.
I Norge antas det at at hver tredje promillemistenkte er påvirket av andre rusmidler enn alkohol. Disse rusmidlene selges selvsagt ikke fritt over disk, så sammenhengen her kan ikke brukes som påstand om at alkoholsalg fra bensinstasjoner øker faren for promillekjøring.
Et totalforbud mot alkohol hadde sannsynligvis bidratt til færre trafikkdrepte, men dette er neppe veien å gå…
mvh Ronald
Jeg synes dette er noe folk ikke burde diskutere eller gruslegge hverken den ene eller andre meningen før man har skikkelig fakta på bordet. Det er alt for mye synsing å går i denne debatten.
Jeg er selvfølgelig for den løsningen som lager minst ugang for samfunnet (med unntak av totalforbud av alkohol). Jeg tror ikke nødvendigvis høye priser og begrenset tilgjengelighet er løsningen, da jeg har sett det motsatte i flere land hvor det ser ut til å fungere minst like bra, om ikke bedre enn i Norge.
Men Kenneth, da! Du bedriver jo nettopp synsing selv. Jeg har også sett og opplevd en del både ute og hjemme, og er selv av samme oppfatning som deg, men det er ikke sikkert at sannheten er nettopp slik. Vi skulle hatt forskningstall på bordet, så kunne vi debattert.
Her på bloggen er det – som på de fleste andre blogger – veldig mye synsing, i tillegg til en del useriøse kommentarer. Det er også mye fornuftig som kommer frem. Og så er det artig her. Sjefen selv, Bjørn Jarle, er veldig god til å komme med bakgrunnsmateriale og kilder i sine innlegg, men utover det er det ofte litt tynt.
La oss synse i vei i debattene, det er tross alt bare politikk det dreier seg om, ikke fotball.
Ha en fortsatt fortreffelig sommer 🙂
Hehe, jeg legger i det minste ikke skjul på at jeg synser og/eller kommer med personlige meninger, noe folk ofte har en tendens til å gjøre, spesielt i denne debatten.
Regner med BJ slår det på bordet om han finner noe seriøs statestikk på dette, så fremt det støtter hans argument. Om det ikke gjør det holder han nok kjeft!
«Legg forøvrig merke til at 76 % av de spurte i artikkelen mener at Frps poltikk vil gi merfyllekjøring.»
Det kan vel tyde på at 76 % av de spurte ikke rakk å tenke seg om?
«Og si meg, Ronald: Tror du det blir flere ulykker og dødsfall av mer fyllekjøring – eller blir det færre ulykerog dødsfall?»
Sannsynligvis flere.
«Man kan si mye om Frp, men de har nok hjerneceller til å se at denne politikken er en garanti for flere trafikkdrap. Likevel går de helt bevist inn for disse tiltakene.»
Mer sannsynlig en garanti for færre trafikkdrap. I dag finnes det mange kommuner som ikke har et eneste Vinmonopol-utsalg. Det er dessverre slik at folk kjøper alkohol om de har lyst til det. Har de ikke et utsalg i sin hjemkommune, kjører de gjerne til nærmeste utsalg i en annen kommune. Har de ikke råd og tilgang til «polvarer», kjøper de hjemmebrent eller smuglervarer/tyvegods, eller brenner/smugler/stjeler selv. De lar ikke være å prøve å skaffe seg alkohol. Redusering av alkoholavgiftene ville formodentlig ført til reduksjon av omfanget av den svarte økonomien og gjort det lettere for myndighetene å holde oversikt over hvor store mengder alkohol som faktisk kjøpes, selges og drikkes. Avvikling av monopolet bør rimeligvis redusere til færre kjøreturer til de nåværende utsalgene. I tillegg til at disse utsalgene holder stengt store deler av døgnet og mange dager i året, slik at det kan være vanskelig å få gjort flere ærender på samme tid når man først drar til et av tettstedene som har Vinmonopol-utsalg.
Her i Innherred ligger en kommune ved navn Frosta. Den har aldri hatt Vinmonopol-utsalg. Nå har den ikke lenger et eneste postkontor heller. Før ølsalg i butikk omsider ble tillatt, var kommunens innbyggere henvist til å dra ut av kommunen for å kjøpe øl. Avvikling av ølmonopolet er (sammen med utbygging av bredbåndsnett) sannsynligvis det eneste som ikke har skjedd bygdene våre de siste åra som ikke har vært sørgelig. Det sentraliseres og det legges ned – vi går som regel fra vondt til verre for hvert år som går.
Nå er de samme innbyggerne nødt til å kjøre til et tettsted utenfor kommunen for å finne et Vinmonopol-utsalg eller et postkontor. Det blir helst å dra til Levanger eller Stjørdalshalsen. Det er to tåpelige små tettstedene som utgir seg for å være byer, og som ligger omkring 4 mil fra sentrum i Frosta.
Man skal selvfølgelig ikke kjøre i fylla eller under påvirkning av andre rusmidler eller medsisiner – man skal helst følge trafikkreglene og kjøre trafikksikre biler. Det er det ingen diskusjon om.
Men hvis man først skal kjøre selv om man er berusa, syk, trett, sint eller det er noe galt med kjøretøyet – eller været/føret er elendig – er det bedre jo kortere man kjører.
Om en som bor en mil vest for Frosta sentrum kjører 1 mil til Frosta sentrum uten å være i stand til å kjøre og/eller uten at kjøretøyet er i orden; eller været/føret tilsier at vedkommende burde latt bilen stå – er det et atskillig mindre problem enn en som bor en mil vest for Frosta sentrum kjører 5 mil til Levanger eller Stjørdalshalsen uten å være i stand til å kjøre og/eller uten at kjøretøyet er i orden; eller været/føret tilsier at vedkommende burde latt bilen stå.
Nå er det riktignok mange i bl.a. Frosta som har andre ærender i tettsteder utenfor kommunen. Men det trenger ikke å hjelpe. Befinner man seg på Levanger eller Stjørdalshalsen på en søndag eller helligdag – eller om kvelden, om natta eller tidlig på morgenen – er stedenes polutsalg og postkontor stengte. Beklagelig nok er de like stengte uansett om man bor på Tautra, i Trondheim sentrum eller et hvilket som helst annet sted.
Desentralisering, færre og/eller kortere transportstrekninger, mindre trafikk, mer variert tjnestetilbud, næringsliv og arbedismarked i spredtbygde strøk – det gir sannsynligvis redusert omfang av både forurensning og trafikkulykker. Det ville vært gledelig for de aller fleste. Men ikke for deg… eller?
Samtidig trenger vi reduserte alkoholavgifter for å redusere omfanget av grensehandel, hjemmebrenning, smugling og tyveri.
Tore Tønne, Jeg tror du fremstiller dette på feil måte. De færreste kjører forhåpentligvis i fylla for å kjøpe enda mer alkohol. Uansett om det blir flere utsalgssteder for alkohol, så håper jeg da jammen meg de begrenser dette til å:
1) Ikke selge til tydelig berusede personer
2) Ikke selge etter kl 6 på helligdager, helgene og andre «drikkedager».
3) Ikke selge etter kl 8 resten av dagene
Det skulle også vært en liten unntaksregel, nemlig hvis man kjøper i veldig liten kvanti. Det er fryktelig irriterende når man står der og skal grille 16.30 på en lørdag og bare skal ha to stakars pils for å kose seg med. Selvfølgelig kan dette misbrukes med å kjøre innom flere butikken, men en så desperat person hadde nok fått tak i noe uansett da (hjemmebrent?).
I Litauen gikk fylledrapene på veiene ned med 43% etter at man stengte alkoholsalget på bensinstasjoner fra kl. 22.00 om kvelden til 08.00 neste morgen.
Fyllekjøringsdrapsreduksjonen i Litauen kom i løpet av et halvår, hvor eneste endring var stengning av alkoholsalget på bensinstasjoner mellom kl. 22.00 og 08.00.
Mvh
Bjørn Jarle
Om det så skulle være tillatt med alkohol på bensinstasjon burde det ikke vært lov til å selge alkohol i nærheten av klokken 22.00 engang. Da ber man jo om fyllekjøring, spesielt i helgene.
Hei Kenneth!
For det første selger ikke butikker øl døgnet rundt. Frp vil ha ølsalg 24 timer i døgnet på bensinstasjoner.
For det andre stenger polet klokka 16 eller 17 eller noe slikt. Frp vil selge vin og sprit døgnet rundt på bensinstasjoner.
For det tredje stenger utesteder mellom 01 og 03, og det er forbudt å ta med drikkevarer ut. Frp vil selge all type drikke døgnet rundt på bensinstasjoner, og la folk ta med seg hva de vil.
Om du ikke ser at Frps forslag dramatisk vil forverre dagens tilstand, så må det være fordi du rett og slett ikke VIL se det…
Mvh
Bjørn Jarle
BJRL:
«Om du ikke ser at Frps forslag dramatisk vil forverre dagens tilstand, så må det være fordi du rett og slett ikke VIL se det…»
Jeg tror at det forslaget skulle forbedre situasjonen. Men ikke «dramatisk». Heller «i større eller mindre grad». Med den sentraliseringa og trafikkveksten vi har sett de siste årene, er det vanskelig å tro at forslaget skulle bidra til ytterligere forverring.
Om man hadde ønske om forverring av «dagens tilstand», kunne man eksempelvis ha lagt fram forslag om å gjeninnføre ølmomopolet. Men et slikt forslag ville etter mitt syn ha vært idiotisk – og da ville nok ikke Frp ha kommet med det.
Det blir tåpelig, tabloid og tragikomisk når du skriver «Frp vil ha flere drap på norske veier!» – selv om det er snakk om et forslag som skulle kunne redusere antallet dødsfall i trafikken. Rent logisk skulle man tro at mindre trafikk medførte mindre fyllekjøring – og dermed færre ulykker.
Hvis det skulle virke mot sin hensikt kan man da alltids endre på reglene. Det viktigste – slik jeg ser det – er å prøve å gå nye veier. (Ja, gjerne gå i stedet for å kjøre, he he…)
Forresten: Antallet tilfeller av fyllekjøring har visst gått ned de siste årene. Hva beror det på? Flere kontroller, avvikling av ølmonopolet og/eller lavere priser på alkoholholdige drikkevarer?
Kenneth Dreyer:
«Tore Tønne, Jeg tror du fremstiller dette på feil måte.»
Kan du utdype det?
«De færreste kjører forhåpentligvis i fylla for å kjøpe enda mer alkohol.»
Det stemmer, men jeg nevnte da flere forskjellige omstendigheter enn det. Fyllekjøring utgjør så vidt jeg vet et stadig mindre problem (uten at det av den grunn nødvendigvis er uproblematisk).
Det er nok svært mange som kjører selv om de burde latt være – enten det er av hensyn til miljøet, deres økonomi, deres mentale og fysiske tilstand, været/føret eller bilens tekniske stand. Derfor vil jeg påstå at det ville vært logisk og hensiktsmessig å legge til rette for å la bilen stå.
Man må selvfølgelig vurdere å bruke forskjellige medisiner til forskjellige sykdommer, for å si det slik. Avvikling av monopolet når det gjelder salg av vin og sprit er bare et av flere ulike tiltak. Noen steder trengs desentralisering av arbeidsplasser, andre steder trengs desentralisering av servicetilbudet – noen steder trengs utbygging av gang- og sykkelveier og andre steder trengs forbedring av kollektivtrafikken.
Kan man forhindre at en turist med bobil må legge ut på en 10-20 mil lang ekstra kjøretur for å få tak i ei/en flaske/kartong vin, og i stedet kan gå et par hundre meter til nærmeste butikk eller bensinstasjon – da tror jeg det ville veie opp for ganske mye av eventuelle ulemper.
Vi må også tenke på at omfanget av forurensning fra trafikken er et større problem enn omfanget av ulykker i trafikken.