Høyre tatt i grove usannheter – trekker radioreklame

Til tross for kraftig økning i arbeidsledigheten, påstod Høyre at de har fått arbeidsledigheten ned. Påstanden har rullet i kjøpt radioreklame på P4. Nå tvinges partiet til å stanse reklamen, som var et ledd i partiets kampanje for å sikre Erna Solberg (bildet) gjenvalg som statsminister.

TATT I USANNHETER: To ganger på 15 sekunder leverte Høyre usannheter om resultatene av regjeringens politikk i en betalt radioreklame. Reklamen var del av kampanje for å sikre Erna Solberg (bildet) gjenvalg som statsminister, men nå tvinges Høyre til å stanse usannhetene. Foto: Thomas Haugersveen/ Statsministerens kontor

TATT I USANNHETER: To ganger på 15 sekunder leverte Høyre usannheter om resultatene av regjeringens politikk i en betalt radioreklame. Reklamen var del av kampanje for å sikre Erna Solberg (bildet) gjenvalg som statsminister, men nå tvinges Høyre til å stanse usannhetene. Foto: Thomas Haugersveen/ Statsministerens kontor
TATT I USANNHETER: To ganger på 15 sekunder leverte Høyre usannheter om resultatene av regjeringens politikk i en betalt radioreklame. Reklamen var del av kampanje for å sikre Erna Solberg (bildet) gjenvalg som statsminister, men nå tvinges Høyre til å stanse usannhetene.
Foto: Thomas Haugersveen/
Statsministerens kontor

Til tross for kraftig økning i arbeidsledigheten, påstod Høyre at de har fått arbeidsledigheten ned. Påstanden har rullet i kjøpt radioreklame på P4. Nå tvinges partiet til å stanse reklamen, som var et ledd i partiets kampanje for å sikre Erna Solberg (bildet) gjenvalg som statsminister.

– De siste fire årene har vi fått arbeidsledigheten ned, og veksten opp, skryter Høyre i radioreklamen. – Dette er faktisk helt feil, sier faktasjekkerne i nettstedet Faktisk.no, som har undersøkt Høyres selvskryt.

Ledigheten har gått opp
For arbeidsledigheten i Norge har ikke gått ned med Høyre i regjering. Den har gått opp. Og det ganske så kraftig. Regnet i prosent har ledigheten gått fra 3,5 % da regjeringen overtok, til 4,6 % i de nyeste tallene. Dette er en økning med nesten en tredel. Og når avisene både på papir og på nett har vært fulle av nyheter om økende arbeidsledighet, er det oppsiktsvekkende at Høyre kjører på med et budskap som er stikk motsatt av fakta.

Høyres kommunikasjonssjef Rune Alstadsæter innrømmer overfor Faktisk.no at reklamen kan misforstås.

Veksten er lavere, ikke høyere
Men det er ikke bare påstanden om lavere arbeidsledighet som er usann. Også utsagnet om at veksten har gått opp, er fullstendig feil.

I 2013 da Arbeiderpartiet styrte landet sammen med SV og Senterpartiet, opplevde Norge vekst, velstand og framgang. Den årlige veksten var 2,3 % det året. Deretter har det bare gått én vei.

Ned.

I 2014 var veksten falt til 2,2 %. I 2015 var den ytterligere halvert, til bare 1,1 %. Og i 2016 var veksten helt nede i 0,9 %.

Veksten har altså falt med nesten to tredjedeler fra sist gang Norge hadde en Arbeiderpartiledet-regjering og fram til nå.

Og igjen er kommentaren fra Høyres kommunikasjonssjef at dette kan misforstås.

Trekker reklamen
Å greie to såpass grove usannheter på en kort radioreklame – den varer kun i 15 sekunder og du kan høre den her – er egentlig ganske imponerende. Og særlig imponerende er det at begge usannhetene er misforståelser.

For når Høyre kaller høyere arbeidsledighet for lavere arbeidsledighet og kaller lavere vekst for høyere vekst, da blir det ikke lett for velgerne å skjønne hva partiet mener.

Bør vi være på vakt mot flere slike misforståelser fra Høyre i radioreklame, kinoreklame, på nett og i debatter i resten av valgkampen…?

Skrevet av: Bjørn Jarle Røberg-Larsen
Følg meg på Twitter: www.twitter.com/BjornJarle
Bli varslet på mail når det kommer nyheter på Sosialdemokraten.no: Klikk her

Copyright © Alle rettigheter tilhører Sosialdemokraten.no. | Newsphere by AF themes.