Statsbudsjettet: Blå kutt setter norsk reiseliv i fare

KUTTER MARKEDSFØRINGSBUDSJETT: Regjeringen foreslår kraftig reduksjon i budsjettet for å markedsføre Norge som reiselivsmål i utlandet. Foto: FreeDigitalPhotos.net (fotograf Vichaya Kiatying-Angsulee)

KUTTER MARKEDSFØRINGSBUDSJETT: Regjeringen foreslår kraftig reduksjon i budsjettet for å markedsføre Norge som reiselivsmål i utlandet, her representert ved Akershus Festning i Oslo. Foto: FreeDigitalPhotos.net (fotograf Vichaya Kiatying-Angsulee)

Regjeringen foreslår å kutte reiselivsstøtten til Innovasjon Norge med nesten 25 %. – Dette er et dramatisk kutt for norsk reiseliv, sier Hilde Charlotte Solheim, direktør for reiseliv og kultur i hovedorganisasjonen Virke. – Rett og slett dårlig næringsutvikling, sier bedriftsleder.

Regjeringen legger i statsbudsjettet til grunn av norsk reiselivsindustri står for en verdiskapning verdt 53 milliarder kroner og sysselsetter nesten 112 000 mennesker her i landet. Likevel kutter de i markedsføringsbidraget som Innovasjon Norge har hatt til rådighet for å markedsføre norsk reiselivsindustri internasjonalt.

Kutter 25 %
Da de rødgrønne la fram sitt forslag til statsbudsjett høsten 2013, foreslo de å bruke 270 millioner kroner til formålet. Men Frp/H-regjeringen kuttet dette til 245 millioner. Nå kutter de ytterligere, denne gang ned til 205 millioner kroner.

Kuttet er dermed på 25 % sammenlignet med Stoltenberg-regjeringens forslag.

– Dette er et dramatisk kutt for norsk reiseliv, sier Hilde Charlotte Solheim, direktør for reiseliv og kultur i hovedorganisasjonen Virke. – Vi VET at markedsføring virker. Her rammer regjeringen en viktig distriktsnæring, utdyper hun.

La ned Polen-satsing
Innovasjon Norge foretok kraftige innsparinger som følge av det forrige blå i budsjettet. Blant annet er reiselivsavdelingen i Polen lagt ned. Satsingen var rettet mot den voksende middelklassen i Polen, som har satt Norge som et attraktivt reisemål for ferier og opplevelser.

– Det har vært en tøff avgjørelse, sa reiselivsdirektør i Innovasjon Norge Per-Arne Tuftin da Polen-satsingen ble avsluttet på forsommeren i år som en konsekvens av forrige kutt fra Erna Solbergs regjering.

Den totale reduksjonen i markedsføringsstøtten til norsk reiseliv er dermed på 65 millioner kroner siden Erna Solberg og Siv Jensen overtok regjeringskontorene.

Hvilke satsinger kuttet vil gå utover, er det foreløpig for tidlig å si. Men at såpass store kutt merkes i en reiselivsindustri som fra før av sliter med lave marginer og høyt kostnadsnivå er helt åpenbart.

– Dårlig næringsutvikling
Administrerende direktør Kristian B. Jørgensen i Fjord Norge AS er blant de som reagerer negativt på forslaget. – Dette er rett og slett dårlig næringsutvikling, skriver han på Facebook. – Av alle investeringer det offentlige foretar er dette en av de områdene hvor vi kan og har bevisst effekt. Svært god effekt. Å kutte i et område vi vet med sikkerhet både er viktig og virker sier noe om at politikere ikke evner å tenke som bedriftledere, slår han fast.

Og avslutter med følgende kraftsalve: – I denne saken er det tydeligvis viktigere å følge hjertet fremfor hodet.

Skrevet av: Bjørn Jarle Røberg-Larsen
Følg meg på Twitter: www.twitter.com/BjornJarle
Bli varslet på mail når det kommer nyheter på Sosialdemokraten.no: Klikk her

Kommentarer fra leserne:



Bloggurat

Sosialdemokraten.no


Hybler og leiligheter til leie | Billig blekk | Mastercard Kredittkort | Gratis gjestebok | Biler til salgs | Utleie av boliger | Finansiering | Kredittkort | | | | | | | | | | | | |
Sitemap