Slik vil Høyre vinne valget ved å villede velgerne

VILLEDER: Høyre driver valgkamp på Arbeidspartiet.no, og villeder dermed velgerne både i retorikk og i navnelikhet. Nettsiden har de registrert gjennom et stråselskap som skjuler at det er Høyre som eier nettstedet. Faksimile av: Sosialdemokraten.no

- Vi er det nye Arbeiderpartiet!

Har du hørt det før? Fra hvem? Fremskrittspartiet, sier du? Ja, du er nok inne på noe. Frp prøvde seg på dette en stund, men ble kraftig avslørt på den arbeidstagerfiendtlige politikken de fører. Dermed gikk de raskt tilbake til innvandrerhets igjen.

Høyre «tar en Frp»
Nå er Høyre neste parti ut. De prøver å «ta en Frp». Det de har til felles med Frp er at de driver en total villeding av velgerne – og sannsynligvis er velgerne oppegående nok til å gjennomskue dette, akkurat som de gjorde med Frp.

Men det som skiller Høyre fra Frp er metoden de bruker.

Høyre har kjøpt nettstedet Arbeidspartiet.no – som til forveksling er temmelig likt Arbeiderpartiets Arbeiderpartiet.no. Og som i tillegg er et ord som mange velgere i dagligtale bruker på nettopp Arbeiderpartiet.

Gjennom det villedende nettstedet skal de åpenbart få folk som søker info om Arbeiderpartiet til å ende opp med informasjon om Høyre i stedet. Og valgkampen er allerede i gang på Høyres villedende nettsted; en masse partipropaganda er lagt ut, og store deler av Høyres landsmøte overføres live på nettstedet.

Bruker stråselskap for å skjule at Høyre driver siden
Høyres villeding av velgerne stanser ikke der. Den nye nettsiden er registrert gjennom et stråselskap, slik at det skjules hvem som eier nettsidene. Går du inn og sjekker informasjon om hvem som står bak Høyres ordinære nettsider hoyre.no, får du opp informasjon om at det er Høyre som eier nettstedet. Altså redelig og greit, ikke noe tull og ikke noe som skjules.

Men søker du opp det villedende nettstedet på same måte, får du opp informasjon om at det er privatpersonen Bjørgulv Borgundvaag som eier nettsiden, gjennom sitt enkeltpersonforetak. Foretaket har forøvrig som formål å drive selvstendig kunstnerisk virksomhet innen musikk.

Dermed villeder Høyre dobbelt. Først satser de på at navnelikhet med Arbeiderpartiet skal få velgerne inn på deres egen nettside. Dernest skjuler de hvem som står bak selskapet. At et stort parti med regjeringsambisjoner ikke registrerer nettsidene sine i sitt eget navn, fremstår som suspekt og inngir lav tillit til at de opptatt av å drive valgkampen på en åpen og redelig måte.

Viktig for Høyre at velgerne ikke kjenner igjen Høyre
Selv om Høyre i dag får sin dårligste gallup på 8 måneder hos NRK, har de blikket fast festet på stortingsvalget 2013 og på muligheten til å innta regjeringskontorene sammen med Frp og Venstre.

Og Høyre vet hva som skal til for å komme dit.

Det aller viktigste for Høyre, er at velgerne ikke kjenner igjen Høyre.

For vi så hva som skjedde i 2005 og 2009 da velgerne kjente igjen Høyre; de rødgrønne vant!

Nå vet de bedre.

Nå har de skjønt at Høyre-folk må tie stille om Høyre-politikk hvis de skal ha appell hos lyseblå velgere og misfornøyde sosialdemokrater som grunnleggende sett ønsker å videreføre samfunnsutviklingen – men som er lei av enkeltstatsråder eller SV eller Sp.

Derfor prøver de Frps gamle taktikk om å fremstille seg som det nye Arbeiderpartiet.

Frp lyktes ikke.

Det kommer ikke Høyre til å gjøre heller.

Velgerne gjennomskuer bløff. Enten den skjer i form av villedende domenenavn og skjult eierskap til nettsteder, eller den skjer i form av tom og villedende retorikk som skiller seg fra det partiet gjennomfører i praktisk politikk.

Følg meg på Twitter: www.twitter.com/BjornJarle
Bli varslet på mail når det kommer nye blogginnlegg på Sosialdemokraten.no: Klikk her

Kommentarer fra leserne:



Bloggurat

Sosialdemokraten.no


Hybler og leiligheter til leie | Billig blekk | Mastercard Kredittkort | Gratis gjestebok | Biler til salgs | Utleie av boliger | Finansiering | Kredittkort | | | | | | | | | | | | |
Sitemap