Hva skjedde EGENTLIG med flight AF 447? Del 2

For noen dager siden skrev jeg bloggposten «Hva skjedde EGENTLIG med flight AF 447«. Bakgrunnen var at jeg var veldig skeptisk til mye av informasjonen pressen hadde viderebragt fra ulike offisielle talspersoner. Jeg redegjorde for i alt 11 forhold som jeg mente pekte i retning av at den virkeligheten vi ble presentert for – ikke er den samme virkeligheten som AF 447 faktisk opplevde.

Jeg fulgte opp med «Eksploderte AF 447 10.000 meter over bakken? I såfall: Hvorfor?» dagen etter – rett og slett fordi det var enda noen nye opplysninger som jeg mente ikke kunne passe.

Og jeg fikk rett.

I dag viser det seg at mye av det mediene har skrevet rett og slett ikke er sant. Det er ikke funnet vrakdeler spredt utover et enormt område. Faktisk er det ikke funnet vrakdeler i det hele tatt. Og det er ikke funnet flybensin i et flak som strekker seg 20 km (!) utover i Atlanterhavet. Og ingen flystoler er funnet. Det er heller ikke sendt SMS fra skrekkslagne passasjerer i flyet til pårørende på bakken.

Men fortsatt er det mye av det jeg blogget om i det opprinnelige innlegget «Hva skjedde EGENTLIG med flight AF 447» som ikke passer – og som ingen heller har dementert.

Jeg må si det er usedvanlig svakt av pressen å ukritisk viderebringe opplysninger som har såpass store hull som det vi står overfor her. Har de rett og slett mistet enhver form for evne til å vurdere de opplysningene de får, til fordel for en sensasjonshungrighet og et ønske om å kjappest mulig presentere leserne sine for sensasjoner – uansett om sensasjonene er virkelige eller ikke?

Og hvilken interesse har offisielle talsmenn for myndigheter, flyselskap og flyprodusent av å komme med opplysninger som overhodet ikke stemmer?

I min første bloggpost om saken advarte jeg mot at for mye «tullball» ville kunne føre til konspirasjoner og til at folk begynner å spinne sine egne teorier om at myndighetene og andre rett og slett ikke er interessert i å få ut sannheten om saken, og at det er en hemmelig operasjon bak det hele. Jeg frykter at vi er snublende nær et slikt scenario nå – etter at mediene har vært mikrofonsttiv for utsagn som overhodet ikke stemmer, og som kun bidrar til å kaste et mistenkelighetens lys på en del av de involverte.

Ellers har jeg spurt om hvorfor det letes der det gjør, når det er andre områder som er adskillig mer sannsynlig å finne flyet/vrakdeler i. Og omsider er det også andre som sier det samme. Flygelederforbundets leder Jon Dieset (i parentes bemerker jeg at jeg kvalifiserte for opptak på Flygelederskolen for noen år siden, etter at jeg hadde søkt meg dit på grunn av stor interesse for luftfart – de som i kommentarer til mine to andre blogginnlegg påstår at jeg vet særdeles lite om lufthart har ikke filla peiling på hva de snakker om, men det skal jeg la ligge nå…) mener at det godt kan være at det letes på helt feil sted.

Så da spør jeg igjen: Hva skjedde EGENTLIG med flight AF 447? Kan vi få slippe mer villeding og flere falske opplysninger om ulykken nå? Kan vi få oppleve at mediene slutter å viderebringe nyheter som objektivt sett virker helt ulogiske? Eller blir det mer av det samme – bare med litt annen tilnærming og andre elementer av feilinformasjon?

Hverken hemmelighetskremmeri eller feilaktige opplysninger er rett måte å håndtere denne saken på. Jo lenger det går før man er åpne og ærlige med hva man faktisk vet – jo større bir skadevirkningene.

Oppdatering 6. juni: Nå viser det seg at det ikke er 12 feilmeldinger som er sendt, men 24. Og ikkei løpet av fire minutter, men i løpet av fem.

Og det viser seg også – slik jeg var inne på i den første bloggposten min om emnet – at det ikke er noen bevis for at AF 447 har vært i noe eksepsjonelt uvær, selv om en samlet presse og en drøss nettkommentatorer (også på denne bloggen) har tatt en slik opplysning for god fisk. Rapportene fra både øyboere, båter og piloter har gått pådet stikkmotsatte – at været har vært temmelig bra. Hele 12 andre fly var i området,og ingen av demrapporterte om dårlige værforhold.

Så hva er egentlig sannheten? Og hvorfor har vi fått presentert så mange opplysninger somi ettertid viser seg å væreriv ruskende gale?

Følg meg på Twitter: www.twitter.com/BjornJarle

Bli varslet på mail når det kommer nye blogginnlegg på Sosialdemokraten.no: Klikk her

SvD SvD SvD SvD SvD DB VG DB VG TV2 DB Politiken VG VG DB TV2 VL DN SvD VG SvD Politiken DN DB VG DB Politiken VG DB VG VG VG DB VG TV2

Kommentarer fra leserne:



Bloggurat

Sosialdemokraten.no


Hybler og leiligheter til leie | Billig blekk | Mastercard Kredittkort | Gratis gjestebok | Biler til salgs | Utleie av boliger | Finansiering | Kredittkort | | | | | | | | | | | | |
Sitemap