Eksploderte AF 447 10.000 meter over bakken? I såfall: Hvorfor?

Mye tyder på at det savnede flyet fra Air France har eksplodert langt over bakken (VG). Det er i såfall en forverring i forhold til hva som var medierapportene da jeg blogget om flyet forrige gang og spurte «Hva hendte EGENTLIG med flight AF 447?»

En oppløsning av flyet – eller en eksplosjon – er langt mer bekymringsfullt enn om flyet først gikk i stykker da det traff havoverflaten. Grunnen er at vi da enten:

a) Står overfor en situasjon der vi har å gjøre med en flykonstruksjon som ikke holder god nok kvalitet, eller
b) Står overfor en situasjon der Airbus 330-serien (og eventuelt andre typer fly) er utrygg under bestemte forhold, eller
c) Står overfor en situasjon der flyet hadde med last som kunne forårsake en ødeleggelse av flykroppen mange tusen meter over havet, og uten noen form for sammenstøt med andre objekter, eller
d) Står overfor en situasjon der flyet kan ha truffet et annet objekt, og dermed blitt revet i stykker, eller
e) Står overfor en situasjon der tekniske feil eller materialtretthet har ødelagt flyet mens det var i lufta, eller
f) Står overfor en terrorist- eller drapshandling

Hadde flyet blitt ødelagt av å treffe havoverflaten, ville vrakdelene vært samlet over et mye mindre område enn hva tilfellet er dersom flyet ødelegges høyt oppe.

Med tanke på flysikkerheten og tilliten til internasjonal luftfart ville opplysninger om at flyet gikk i stykker under krasjlanding med havet vært langt å foretrekke.

Dessverre er det mange av opplysningene som fremkom i den aller første mediedekningen som tyder på at flyet gikk i stykker lenge før det traff havoverflaten – en teori jeg valgte å ikke lansere i forrige blogginnlegg, ettersom konsekvensene av en slik teori er særdeles hårreisende dersom teorien stemmer. Både plutselig fall i kabintrykk, manglende nødanrop fra crewet, plutselig forsvinning fra radar, flere ulike akutte automatiserte nødmeldinger og kjennskapet til A-330s gode sikkerhetshistorikk tyder på at noe brått, akutt og grusomt har skjedd med AF 447 høyt over Atlanterhavet.

Oppdatering: Observasjoner av vrakgods i havet nær São Pedro gjort av fly, underbygges IKKE av leteskip i området. Skipene er foreløpig helt ute av stand til å finne vrakgods eller gjenstander fra AF 447. Mediene peker videre på at en 20 km lang lang oljeflekk i havet er en indikasjon på at flyet ikke eksploderte. Men ville flybensin fra ett enkelt fly skapt et 20 km lang oljeflekk? Og villeflekken klare å holde seg såpass samlet under det som beskrives som «dårlig vær med høy sjø i området»?

Eller kan oljeflekken rett og slett komme fra noe helt annet?

Følg meg på Twitter: www.twitter.com/BjornJarle

Bli varslet på mail når det kommer nye blogginnlegg på Sosialdemokraten.no: Klikk her

VG VG VG DB VL TV2 TV2 SvD SvD Politiken Politiken Politiken Riks24 VG VG VG VG VG VG TV2 VG VG DB DN VG

Kommentarer fra leserne:



Bloggurat

Sosialdemokraten.no


Hybler og leiligheter til leie | Billig blekk | Mastercard Kredittkort | Gratis gjestebok | Biler til salgs | Utleie av boliger | Finansiering | Kredittkort | | | | | | | | | | | | |
Sitemap